jonastroms
Anna_H Anna_H skrev:
Batteriet laddas även om solen inte skiner.
Hur laddas batteriet om inte solen lyser?

Det är ljust även om inte solen skiner.

Men om du ändå måste dra fram el. Då blir ju solcellsdriften bara ett sätt att spara ström. Nu vet jag inte vad just den armatur du tänkt dig kostar. Men den låter dyr med LIjon batteri.

Den investering du gör i solcellsdriften kommer att ta typ 100 år eller mer att spara in.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
jonastroms
15 watt är inte mycket när man tänker på det. Vad kan det kosta per år om det är vanlig el? Men det är ett snyggt alternativ i landskapet. Det jag är mest orolig för att den ska sluta lysa om det kommer för lite sol till solcellspanelen.

jonastroms jonastroms skrev:
15 watt är inte mycket när man tänker på det. Vad kan det kosta per år om det är vanlig el? Men det är ett snyggt alternativ i landskapet. Det jag är mest orolig för att den ska sluta lysa om det kommer för lite sol till solcellspanelen.
Om lampan är på 15W och den lyser 6 timmar/dygn så blir det 33 kWh/år.
Kostnad cirkus 60kr/år

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Utelampor som styrs av ljuset ute lyser i snitt 4100 timmar per år, så 125:- för en 15W lampa.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Vad har ni för elkostnader egentligen? Jag betalar 1:20 inklusive nät- och överföringsavgift, så jag kan ha en 15-wattare igång när det är mörkt för 75 spänn om året.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har ni för elkostnader egentligen? Jag betalar 1:20 inklusive nät- och överföringsavgift, så jag kan ha en 15-wattare igång när det är mörkt för 75 spänn om året.
Är gamla schablon priset på 2:- som spökar.

Anna_H Anna_H skrev:
Batteriet laddas även om solen inte skiner.
Det får du bevisa.

Bevisa vad? Att solceller producerar energi även om dom inte belyses av direkt solljus?

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det får du bevisa.
Varför ska JAG bevisa det? Det är ju inte JAG som påstår det. Du får allt be tillverkarna av solpaneler bevisa det. Eller förresten, det har ju regnat hela dagen, så det är rätt enkelt att bevisa det. Håll till godo. :geek: :lying::p

Tänd lampa mot mörk himmel under regnig dag, fäst vid takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osäker och mörk bild som ska föreställa solpaneler under regnig dag, dålig sikt.
Skapa konto

En paviljong med vit duk och genomskinliga sidor på en regnig dag, synbart vått underlag.
Skapa konto

Tror han tolkade det som att inget ljus faller på solcellen, dvs nattetid.

Det är bara dom som inte förstår hur det fungerar som TROR att det måste vara direkt solljus på en solcell för att den ska generera el, dom insatta VET att även indirekt belysning får cellen att generera el, om än i mindre omfattning.

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara att läsa tillverkarens manual och ansluta nätspänningen till rätt plint på din lampa.

E elmont skrev:
Det är bara dom som inte förstår hur det fungerar som TROR att det måste vara direkt solljus på en solcell för att den ska generera el, dom insatta VET att även indirekt belysning får cellen att generera el, om än i mindre omfattning.
Det är klart att solceller producerar el även vid diffus ljusexponering fast med mycket mindre urvinning. Men solcellsarmaturer är redan med direkt solljus så klena att de med indirekt ljus nästan inte ger någon verkan alls.
Annas bild visar att man kan se armaturen men även att armaturen inte orkar belysa någonting.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.