11 820 läst ·
93 svar
12k läst
93 svar
Hur drar man el till en solcellsarmatur?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men om du ändå måste dra fram el. Då blir ju solcellsdriften bara ett sätt att spara ström. Nu vet jag inte vad just den armatur du tänkt dig kostar. Men den låter dyr med LIjon batteri.
Den investering du gör i solcellsdriften kommer att ta typ 100 år eller mer att spara in.
Den investering du gör i solcellsdriften kommer att ta typ 100 år eller mer att spara in.
15 watt är inte mycket när man tänker på det. Vad kan det kosta per år om det är vanlig el? Men det är ett snyggt alternativ i landskapet. Det jag är mest orolig för att den ska sluta lysa om det kommer för lite sol till solcellspanelen.
Om lampan är på 15W och den lyser 6 timmar/dygn så blir det 33 kWh/år.jonastroms skrev:
Kostnad cirkus 60kr/år
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Varför ska JAG bevisa det? Det är ju inte JAG som påstår det. Du får allt be tillverkarna av solpaneler bevisa det. Eller förresten, det har ju regnat hela dagen, så det är rätt enkelt att bevisa det. Håll till godo.T Thomas_Blekinge skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tror han tolkade det som att inget ljus faller på solcellen, dvs nattetid.
Det är bara dom som inte förstår hur det fungerar som TROR att det måste vara direkt solljus på en solcell för att den ska generera el, dom insatta VET att även indirekt belysning får cellen att generera el, om än i mindre omfattning.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det är klart att solceller producerar el även vid diffus ljusexponering fast med mycket mindre urvinning. Men solcellsarmaturer är redan med direkt solljus så klena att de med indirekt ljus nästan inte ger någon verkan alls.E elmont skrev:
Annas bild visar att man kan se armaturen men även att armaturen inte orkar belysa någonting.