pacman42 pacman42 skrev:
Är det träpanel på huset? Min erfarenhet är att det enklaste sättet att ta sig mellan våningar är under träpanelen. Jag börjar ha några kablar under den numera: Elmatningen till gäststugan, elmatningen till laddbox 1, elmatningen till laddbox 2, nätverkskabel till tre olika ställen mm.

Men jag har även nätverkskabel i telefonrören. Där kan jag tipsa om att det finns korta platta patch kablar som man kan använda för att bygla in och ut till dess att man behöver en switch på platsen i framtiden. Klart värt att beställa en bunt sådana. Förresten, jag har även nätverkskabel i rören där koax gick. Jag har nätverk till de flesta rummen i huset.

Ett annat tips, det är väldigt smidigt att borra hål genom botten på en dosa för TV eller telefon och då hitta vart man kommer ut på andra sidan väggen. Sedan sätter man en Rotdosa där och drar vidare ledningen. På med ett täcklock på den första dosan och man har en helt ny placering.

Den som tar över huset efter mig i framtiden måste ju fundera över varför jag har Ethernet i alla rum och ibland i två uttag i samma rum...

Men jag kan lova att jag har inga frysningar när jag streamar TV. Eller när jag har teammöten, inte pga trådlös teknik i min ände i alla fall.
Jag har skruvat upp dosan till antennkabeln i kontoret. När du säger borra hål genom botten på dosan, menar du nedåt eller inåt så att säga? Förstår inte helt hur du menar tror jag

Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, jag trodde att det skulle till sovrummet närmast, efter bilderna i ditt första inlägg.

Jag undrar om jag inte först skulle undersöka var telefonuttagen är och hur de är hopkopplade...
För ni använder väl inte dessa idag!?

Det brukar ju vara draget en ledning mellan uttagen i en slinga, och de trådarna använder man ju dessutom gärna som dragtråd.
Börja med att kolla om det finns ett telefonuttag på någon lämplig plats på nedervåningen, som det går att börja med att gå in med nätverkskabeln.
Okej. Ja det finns telefonuttag just utanför tvättstugan mot väggen. Alltså nära routern.

Hur är det kring telefonuttag och antennuttag, är de strömförande?

P Phill3 skrev:
Tips hur jag ska hitta var antennkabeln leder?
Antenn eller koaxialkabel går från uttag till uttag, om man lossar uttaget och ett annat närliggande och drar kanske någon annan kan se om det rör sig i andra ändan

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser väldigt mycket ut som en inkommande antennkabel med koaxial T-koppling (rött). Typisk flätad skärm under manteln (grönt). Dessa matar sedan ut till två antennuttag i huset. Det går nog att knô i en en tunn Cat5e nätverkskabel i samma rör. Om TS inte vill avveckla antennuttaget helt och använda enbart för nätverk.

[bild]
Jag är öppen för att avveckla det helt om det skulle underlätta. (Är det strömförande något kring/med antennkabeln?)

Kan jag försöka rycka lite här och se om den skulle röra sig i kontoret eller? Är något i den där bilden strömförande tror du?

P Phill3 skrev:
Jag har skruvat upp dosan till antennkabeln i kontoret. När du säger borra hål genom botten på dosan, menar du nedåt eller inåt så att säga? Förstår inte helt hur du menar tror jag
Vad jag menar är att du för att få ett uttag på andra sidan väggen kan borra rakt igenom väggen från botten av sidan. Tekniken kan även användas för att komma ut under panelen.

Har antennuttag i vardagsrummet under kontoret, ett i kontoret och ett i köket. Här är lite fler bilder.

Verkar som att telefonin är urkopplad? Ligger här bara
IMG_8525.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är antennuttaget i kontoret:
IMG_8526.jpeg
Skapa konto

IMG_8527.jpeg
Skapa konto

Telejacket i kontoret, denna känns svårast
IMG_8528.jpeg
Skapa konto

P Phill3 skrev:
Har antennuttag i vardagsrummet under kontoret, ett i kontoret och ett i köket. Här är lite fler bilder.

Verkar som att telefonin är urkopplad? Ligger här bara
[bild]

Här är antennuttaget i kontoret:
[bild]
[bild]

Telejacket i kontoret, denna känns svårast
[bild]
Lyft plasten och skruva loss teleuttaget. Har du ett annat telejack nära routern så är du ju hemma. Det är bara att dra in nätverkskabel när du drar ur telekabeln. Skarva ordentligt så att inte skarven släpper. Annars måste du skaffa dragwire, men den är inte så dyr iofs

Passerar du ett annat uttag på vägen så lägg en slinga kabel där i fyra varv. Så att du kan sätta ett ethernetuttag där i framtiden om du vill

F
Jag har dragit ethernet i gamla antennuttag och ska göra det i några teleuttag också. Inget av dom används ända.

Mikael_L
P Phill3 skrev:
Hur är det kring telefonuttag och antennuttag, är de strömförande?
Nej.
Och absolut inte farligt.
Är det inkopplat så ger ringsignalen för telefon något runt 100 V, det vill man inte ha mot tungan, men totalt ofarligt, och antennkablar kan ha en spänning på uppåt 50V ibland, om det matas en antennförstärkare eller nåt sånt.
Är det urkopplad, vilket Tele troligen är, och kanske även antenn, så är det helt spänningslöst.

Du behöver inte vara orolig i alla fall.

I flerfamiljshus ska man dock se upp lite när man grejar med antenn, för gör man ett fel i sin egen lägenhet kan man slut TV i hela huset, ja även eventuellt internet, om det går i TV-kablarna.

Jag kan egentligen väldigt lite om antenn/TV, och även lite halvkass på Tele, så jag kan inte gå in på mer detaljer än såhär.

P Phill3 skrev:
Jag är öppen för att avveckla det helt om det skulle underlätta. (Är det strömförande något kring/med antennkabeln?)

Kan jag försöka rycka lite här och se om den skulle röra sig i kontoret eller? Är något i den där bilden strömförande tror du?
@Mikael_L svarade på frågan. Bilderna på antennuttagen ser lovande ut. Du kan med största säkerhet få en nätverkskabel från ”stora centraldosan”. Antennuttag kan vara både parallellkopplade som vid den svarta inkommande kopplingen och seriekopplade enligt dina bilder där kabeln fortsätter. Du har antagligen två ”stammar” antennkabel i väggarna. Båda utgår då från den stora centraldosan.
Nätverkskablage kopplas alltid i stjärnnät. Om du vill utnyttja en av antennstammarna och dess kanal, få du dra två separata nätverkskablar varav den ena slutar i en dosa på vägen och den andra fortsätter till nästa dosa. Tänk på att koppla med patchpaneler i varje ända, inte lösa kablar. Kjell m.fl. har kopplingsdetaljerna för detta. Finns även på byggmarknader.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
@Mikael_L svarade på frågan. Bilderna på antennuttagen ser lovande ut. Du kan med största säkerhet få en nätverkskabel från ”stora centraldosan”. Antennuttag kan vara både parallellkopplade som vid den svarta inkommande kopplingen och seriekopplade enligt dina bilder där kabeln fortsätter. Du har antagligen två ”stammar” antennkabel i väggarna. Båda utgår då från den stora centraldosan.
Nätverkskablage kopplas alltid i stjärnnät. Om du vill utnyttja en av antennstammarna och dess kanal, få du dra två separata nätverkskablar varav den ena slutar i en dosa på vägen och den andra fortsätter till nästa dosa. Tänk på att koppla med patchpaneler i varje ända, inte lösa kablar. Kjell m.fl. har kopplingsdetaljerna för detta. Finns även på byggmarknader.
Låter bra!

Med stora centraldosan - då menar du den bilden jag bifogade tidigt i tråden som hade koaxialkabel, jord och en blå kabel bland annat?

Försöker förstå hur jag ska gå tillväga i praktiken. Ska jag i den stora centraldosan i tvättstugan skarva fast två nätverkskablar och sedan gå till tex vardagsrummet och dra i antennkabeln som sitter i ett av uttagen i hopp om att den följer med då från tvättstugan?

Hur går jag vidare därifrån till att få den till övervåningen till mitt kontor? Det är ovanför vardagsrummets uttag.

Patchpaneler i varje ända, alltså bör jag ha en i vardagsrummet, en i kök och kontor? 1 för varje antennuttag?

Som du ser, många frågor, men försöker som sagt förstå alltihopa. Oerhört tacksam för din hjälp hittils!

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag köpte denna fungerar även på telefonkabel

Den fungerande riktigt bra för mig iallafall

[länk]
Tack! Ska kolla på den

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har dragit ethernet i gamla antennuttag och ska göra det i några teleuttag också. Inget av dom används ända.
Tips hur den gick? Några råd?

Försöker förstå var jag kan dra och var kabeln kommer hamna först. Ska jag dra nätverket från tvättstugan eller från kontoret tror du?

pacman42 pacman42 skrev:
Lyft plasten och skruva loss teleuttaget. Har du ett annat telejack nära routern så är du ju hemma. Det är bara att dra in nätverkskabel när du drar ur telekabeln. Skarva ordentligt så att inte skarven släpper. Annars måste du skaffa dragwire, men den är inte så dyr iofs

Passerar du ett annat uttag på vägen så lägg en slinga kabel där i fyra varv. Så att du kan sätta ett ethernetuttag där i framtiden om du vill
Har många telekajack. Så ska jag, i telejacket närmast tvättstugan, börja dra där eller ska jag börja dra från kontoret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.