2 107 läst ·
65 svar
2k läst
65 svar
Hur drar jag nätverkskabel från tvättstugan nere till kontor uppe?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
<OT> Samma här. Började 1990 med 185 m lång RG58/ThinNet/10base-2 och femtiotal enheter, på ett prepress-företag. Det funkade faktiskt över förväntan trots att gränserna överskreds med råge och belastningen låg på 100% ständigt. Vi körde självkonfigurerande AppleTalk, så det var lätt att se i Väljaren var ett ev. kabelbrott uppstod. Minns specialare med SCSI-baserade nätverkskort. 😮 </OT>Mikael_L skrev:
Nåja, själv började jag med ethernet över RG58-koaxkabel, ändmotstånd, och allt det där, och man var tvungen att ställa byglarna rätt på nätverkskorten för att inte få DMA och IRQ-konlikter osv ...
Men visst, max 10 Mbit ...
Ähh, skit i detta inlägg, jag ville bara visa vilken gammal dinosaurie jag är.
Läs vidare, här finns inget att se ...![]()
Mittåt: RJ45-kontakterade/110-plintade nätverk kan inte (med enkelhet) skarvas seriellt. Då behöver man gå ned på 4 tåtar och 100Mbit halv duplex och hålla örnkoll på ändutrustningen…men vem håller på med sådant idag.
I mitt studentboende fanns inte Internet. Vi drog koax mellan ett stort antal studentlägenheter så att vi kunde LAN:a ändå. Folk valde att flytta till vårt hus för att kunna vara med i vårt LAN. Vi delade kostnaderna för ett modem med konstant uppkoppling också. Snabbt gick det inte.Johan Gunverth skrev:
<OT> Samma här. Började 1990 med 185 m lång RG58/ThinNet/10base-2 och femtiotal enheter, på ett prepress-företag. Det funkade faktiskt över förväntan trots att gränserna överskreds med råge och belastningen låg på 100% ständigt. Vi körde självkonfigurerande AppleTalk, så det var lätt att se i Väljaren var ett ev. kabelbrott uppstod. Minns specialare med SCSI-baserade nätverkskort. 😮 </OT>
Mittåt: RJ45-kontakterade/110-plintade nätverk kan inte (med enkelhet) skarvas seriellt. Då behöver man gå ned på 4 tåtar och 100Mbit halv duplex och hålla örnkoll på ändutrustningen…men vem håller på med sådant idag.
När några gick ut skolan så dog nätet. Strax efter min examen började man dra ut Internet i studentlägenheterna närmast skolan. Det dröjde åtta år till med modem och ISDN innan jag fick fiber till huset, men det nätet byggde vi ju också själva.
Låter ju strålande! Så dessa två vita lär ju då vara till antennuttagen antar jag? Får väl börja rycka lite och känna. Ska dubbelkolla när jag kommer hem om det är en T korsning där. Men om jag ska vara och pilla på antennkablarna där så lär det vara lugnt gällande ström och sånt?Johan Gunverth skrev:
Det är bara du som kan ta reda på det. Hur rören är dragna och hur dosorna är sammankopplade vet du först när du har inventerat. Med draglina eller genom att rycka i kablarna och ha en person till som observerar i andra ändan.
Är det en T-koppling vid orange pil?
[bild]
Isåfall har du två antennstammar vid de röda pilarna. Dessa kan ev. passera en eller flera dosor på vägen. Antennuttagen är då seriekopplade. Nätverksuttag kan inte seriekopplas med nätverkskabeln. De behöver börja i ett nätverksuttag (eller patchpanel) och sluta i ett uttag. Ena ändan är oftast på samma punkt. Därför kallas det stjärnnät.
[bild]
Antennkablar kan ge stötar som känns, men de är ofarliga.P Phill3 skrev:
Visade sig att antennkabeln i köket var avklippt några meter in? Skulle börja dra för att känna i tvättstugan men denna var helt lös
Här är ny bild från tvättstugan:
Kunde även konstatera att det inte var en splitter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ny bild från tvättstugan:
Logga in
Skapa konto
Kunde även konstatera att det inte var en splitter:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Aha! Då har du nog bara en enda slinga antennkabel som är inne och vänder i stordosan. Hur som helst är ju antennuttagen seriekopplade enligt dina tidigare bilder. Det antennuttag som bara har en kabel är den sista i kedjan. Du kan ju börja och rycka där och arbeta bakåt till stordosan. Annars får du använda draglina i alla öppnade hål och kontrollera var de hamnar i andra ändan.
Nätverkskabeln kan ju passera förbi i dosan så att du i slutändan hamnar där du vill ha uttag. De måste inte kontakteras i alla dosor på vägen.
Nätverkskabeln kan ju passera förbi i dosan så att du i slutändan hamnar där du vill ha uttag. De måste inte kontakteras i alla dosor på vägen.
Hm okej, har nyss flyttat in i det här huset och i sovrummet finns några platsbyggda garderober. Får lov att kolla där bakom också att det inte är något dolt antennuttag där med.Johan Gunverth skrev:
Aha! Då har du nog bara en enda slinga antennkabel som är inne och vänder i stordosan. Hur som helst är ju antennuttagen seriekopplade enligt dina tidigare bilder. Det antennuttag som bara har en kabel är den sista i kedjan. Du kan ju börja och rycka där och arbeta bakåt till stordosan. Annars får du använda draglina i alla öppnade hål och kontrollera var de hamnar i andra ändan.
Jag har med hjälp av sambon ryck och dragit i samtliga kablar och kunde konstatera att en av de två kablarna i kontoret gick direkt ned till vardagsrummet under. Men har inte hittat eller känt några ryck i tvättstugan från någon av uttagen. Hur hårt ska/törs man dra och rucka?
Och vardagsrummet hade inte en kabel som går vidare? I så fall måste ju kontoret ha en kabel som går vidare...P Phill3 skrev:Hm okej, har nyss flyttat in i det här huset och i sovrummet finns några platsbyggda garderober. Får lov att kolla där bakom också att det inte är något dolt antennuttag där med.
Jag har med hjälp av sambon ryck och dragit i samtliga kablar och kunde konstatera att en av de två kablarna i kontoret gick direkt ned till vardagsrummet under. Men har inte hittat eller känt några ryck i tvättstugan från någon av uttagen. Hur hårt ska/törs man dra och rucka?
Jo, förlåt! Vardagsrum hade också 2 st. kablar. Det enda rum av dessa tre som endast hade 1 kabel var köket.pacman42 skrev:
2 kablar i kontoret på övervåningen varav ena går ned till vardagsrum
2 kablar i vardagsrum under kontoret
1 kabel i kök som var klippt
Antar att jag måste komma åt bakom garderoberna för att kunna utesluta ev uttag där
Oj, okej! Men även när vi ruckat har jag inte märkt av att det ens så mycket som rört sig i andra änden. Borde väl förvänta sig lite rörelse åtminstone eller? Är oroligt att jag kanske sliter för hårt också visar det sig att den kabeln inte ens gick till änden sambon stod vid?S sjoelund skrev:
Om man inte känner något i andra änden alls sitter den förmodligen fast i någon dosa mellan de tvåP Phill3 skrev: