15 446 läst ·
52 svar
15k läst
52 svar
Hur drar jag fibersladden till switchen i ett vp-rör?
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Nu har jag hemma och testar igen. Snabbaste internetuppkopplingen har nu fallit från 857 till 95 Mbit/sekund. Måste ha kommit skit på kontakten. 
Och Bahnhofs support öppnar inte förrän kl 10 imorgon. Någon som vet hur man rengör fiberkontakten utan att få repor eller skador?
Och Bahnhofs support öppnar inte förrän kl 10 imorgon. Någon som vet hur man rengör fiberkontakten utan att få repor eller skador?
Orimligt är det inte. Men det är säkrast att mäta ett antal gånger så att det inte är Bahnhof eller någon annan på vägen som har tillfälliga problem. Ska det rengöras så prova tryckluft.
95 Mbit/s är misstänkt nära 100 Mbit/s. Fibern kör alltid i den hastighet som bestämms av utrustningen i ändarna. Den förhandlas inte och anpassar sig inte efter fibern.
Jag undrar om du inte har något som har ändrat sig på kopparsidan av din router/mediakonverterare. Något där har kanske fastnat på 100Mbit/s?
Jag undrar om du inte har något som har ändrat sig på kopparsidan av din router/mediakonverterare. Något där har kanske fastnat på 100Mbit/s?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Hmm.. Nu har jag testat igen en si sådär 10-20 gånger strax inpå varandra och Bahnhofs snabba internetuppkoppling verkar vara mycket svajig. Första gången jag provade nu igen så kom jag upp i 780 Mbit/sekund, sedan har det gradvis gått ner till 459 Mbit/sekund. Inget vidare om det är så att leveransen inte är jämn.
De har kanske överbokat lite så att din bandbredd beror märkbart på om någon granne toktankar just då eller inte. Men tills vidare kan du nog utesluta din fiberkabel, den klarade sig nog.
Lovar Bahnhof 1000Mbs eller 500-1000Mbs? Skulle alla anslutna få garanterat 1000 skulle nog priserna gå upp en del.
Vi har Ownit som leverantör, lovar 500-1000Mbs på 1000Mbs tjänsten och vi låg på 980-990 i båda riktningar innan alla andra i föreningen kopplade in sig, idag ligger vi rätt stabilt på 650Mbs efter att övriga husen kopplat på.
Vi har Ownit som leverantör, lovar 500-1000Mbs på 1000Mbs tjänsten och vi låg på 980-990 i båda riktningar innan alla andra i föreningen kopplade in sig, idag ligger vi rätt stabilt på 650Mbs efter att övriga husen kopplat på.
Rödsprit och tops, alt bomullstyg är bra substitut.
isopropanol bättre om du har det hemma.
Om du har hygglig syn brukar man kunna se om det är repor i ytan, det är så korta avstånd i kvartersfiber så det borde gå med det mesta.
isopropanol bättre om du har det hemma.
Om du har hygglig syn brukar man kunna se om det är repor i ytan, det är så korta avstånd i kvartersfiber så det borde gå med det mesta.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Nej, jag drog "fiberpatchen" i VP-röret så att vi kunde stänga källardörren och så att ingen skulle behöva snubbla på kabeln när de gick ut i tillbyggnaden där vår router är placerad.Odjuret skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Ringde till Bahnhof. De lovar minst 70 % och ber mig testa Bredbandskollen > Avancerat > välja Malmö och Sockets direktkopplat mot Raycoreswitchen.TeroM skrev:Lovar Bahnhof 1000Mbs eller 500-1000Mbs? Skulle alla anslutna få garanterat 1000 skulle nog priserna gå upp en del.
De säger också att det är bra om jag kan testa samma sladd mot två olika datorer för att se om det blir någon skillnad så att felet inte hänger ihop med hårdvaran eller mjukvaran i datorerna.
Om jag fortfarande får under 700 Mbit/sekund ska jag höra av mig igen till dem så felanmäler de ärendet vidare till Lunds Energi som gjort installationen.
Bara som en parantes. Jag har fiber med möjlighet till 1000/1000 mbit. Jag har dock 100/100 då jag inte anser mig behöva mer, har valt Bahnhof.
Jag har testat med bredbandskollen närapå varje dag sen i december (ja, det är lite smått sjukligt). Jag har aldrig fått under 109Mbit i någon riktning. Aldrig över 111 Mbit heller, det ligger otroligt stabilt på 10% över vad jag betalar för.
Hade trott det skulle sjunka då Härryda stadsnät expanderar kraftigt, har inte märkt någon försämring alls dock.
Jag har testat med bredbandskollen närapå varje dag sen i december (ja, det är lite smått sjukligt). Jag har aldrig fått under 109Mbit i någon riktning. Aldrig över 111 Mbit heller, det ligger otroligt stabilt på 10% över vad jag betalar för.
Hade trott det skulle sjunka då Härryda stadsnät expanderar kraftigt, har inte märkt någon försämring alls dock.
Att testa varje dag är väl kanske inte så sjukligt, men ger inte så mycket information direkt. Det är mer intressant att testa typ varje timme under ett dygn i månaden eller nåt liknande, för att se om och när det eventuellt börjar dyka upp kapacitetsproblem.
(Vet inte hur det är med Bredbandskollen, men till Speedtest.net finns det en kommandoradsversion till Linux, har man en modern linuxbaserad router så finns det alltså möjlighet att schemalägga regelbunden test direkt på routern.)
(Vet inte hur det är med Bredbandskollen, men till Speedtest.net finns det en kommandoradsversion till Linux, har man en modern linuxbaserad router så finns det alltså möjlighet att schemalägga regelbunden test direkt på routern.)