Jag behöver dra upp högtalarkabel från vårt TV-rum upp till kallvinden och sedan fram till fem olika platser i TV-rummet. Kabeln ska till fyra st inbyggda takhögtalare monterade i backboxar och en st högtalare som ska installeras på en vägg. Hur gör jag det på bästa sätt med avseende på kondens och liknande?

Min tanke är att montera en rotdosa i väggen bakom mediabänken och sedan föra två st 20 mm TP-rör från vinden ner inuti väggen in i dosan. Jag är dock osäker på hur jag gör sedan ovanpå vinden och fram till respektive högtalare.

Avslutar jag de två rören i en utanpåliggande dosa ovanför isoleringen och sedan från dosan kör jag fem individuella flexrör i mindre dimension till respektive högtalare? I så fall går jag från varm zon till kall och sedan tillbaka till varm zon vilket känns som risk för kodens, men det kanske går att motverka genom att täta rörändarna på varma sidan?

Ett andra alternativ är att sätta kopplingsdosan under lösullsisoleringen och på så sätt hålla hela installation i varma zonen vilket bör minimera risken för kondens. Nackdelen är installationen blir svår att upptäcka för en person som inte har vetskap om den.

Ett tredje alternativ är att dra ett rör vardera med två högtalarkablar direkt från rotdosan vid mediabänken upp till vinden och fram till de två närmsta takhögtalarna för att sedan därifrån grena av och fortsätta med flexrör och kabel till de två bortre högtalarna. Installationen hamnar då igen helt i den varma zonen och kabelföregreningen blir tillgänglig inifrån TV-rummet genom att lyfta bort de främre takhögtalarna.

Råd tas tacksamt emot. Finns det kanske ett fjärde bättre alternativ?

Jag är säker på att du problematiserar något som inte är ett problem.
Du lär inte få nån frånluft upp genom VP rören som sedan skall kondensera.
Dom starta och slutar ju i samma rum men tar en liten tur upp på vinden.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
F fyrafyra skrev:
Min tanke är att montera en rotdosa i väggen bakom mediabänken och sedan föra två st 20 mm TP-rör från vinden ner inuti väggen in i dosan.
Det bör gå, så länge det inte finns en kortling i vägen...
F fyrafyra skrev:
Ett andra alternativ är att sätta kopplingsdosan under lösullsisoleringen och på så sätt hålla hela installation i varma zonen vilket bör minimera risken för kondens. Nackdelen är installationen blir svår att upptäcka för en person som inte har vetskap om den.
Detta att hålla allting på den varma sidan skulle jag förorda. Kondens ska gå att stoppa genom att täta röret på den varma sidan så att varm luft inte kan stiga upp i röret. Men om det verkligen fungerar vet jag inte.

Jag ser inget större problem med att det löper slangar under isoleringen i kallvinden. Du kan ju försöka förlägga dem där de inte riskerar utsättas för någon påverkan.

Man kan ju behöva veta vara dosor för avgrening finns, men det är något för huspärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.