Hej!

Jag har en fråga kring en verandakonstruktion som fanns när jag köpte stugan och vill gärna höra hur ni som är mer konstruktionskunniga ser på lösningen.

Stugan har ett snedtak där vinkeln gjort att verandans takbjälkar inte kunnat fästas direkt i husets takstolar på ett rakt sätt. Lösningen som är gjord är att man satt en passbit mellan husets takstol/takfot och verandans takbjälke. Passbiten är skruvad in i takstolen och verandans takbjälke är i sin tur skruvad i passbiten. I vissa fall går skruv genom alla tre delarna. Takbjälkarna är även infästa underifrån in i väggen.

En viktig detalj är att verandans takbjälkar verkar ligga i spänn/tryck mot husväggen. För att en bjälke skulle kunna “ramla ned” krävs alltså att hela verandakonstruktionen trycks utåt. Den hänger inte fritt i skruv utan är "låst" av konstruktionen i övrigt.

Verandan är i övrigt uppbyggd med stolpar och bärande delar och har stått så här i flera år utan synliga sättningar, sprickor eller rörelser. Det är ett lätt verandatak (korrigerad plast) och ingen uppenbar snöficka från huvudtaket.

Mina frågor är:
  • Är detta en lösning som ni skulle betrakta som acceptabel i praktiken?
  • Finns det någon uppenbar konstruktiv risk på sikt (t.ex. krypning, fukt/rörelser)?
  • Finns det någon relativt enkel förstärkning man borde göra för att “future-proofa” konstruktionen (t.ex. bärlina, snedsträva, beslag etc)?
Jag är inte ute efter att riva allt och bygga om, utan vill mest veta om detta är något man bör åtgärda eller om det kan betraktas som en fungerande lösning som den är.

Tacksam för synpunkter och råd! God fortsättning!

• Trätakbjälkar under ett korrugerat plasttak på en veranda, fästa mot husväggen med passbitar mellan bjälkar och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad bjälke under korrugerat plasttak, fäst vid husvägg med passbit. Takbjälken är riktad mot husets tak och visar inga märkbara skador.
    Skapa konto
  • Verandakonstruktion med takbjälke i trä, fastsatt med passbit mot snedtakets takstol, under korrugerad plast och ovanför vitmålad vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.