4 770 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Hur byter/fixar jag denna panelbräda?
Hade tänkt ge mig på att byta denna ytterpanelbräda i veckan. Det jag vet för säkert är att det finns 13mm asfaboard bakom.
Jag har sett i lite andra trådar att det inte verkar helt främmande att man förr spikade panel rakt i asfaboarden - kan det kanske vara så att jag kan spika eller skruva min nya bräda rakt i asfaboarden?
Vad tror ni?
Jag har sett i lite andra trådar att det inte verkar helt främmande att man förr spikade panel rakt i asfaboarden - kan det kanske vara så att jag kan spika eller skruva min nya bräda rakt i asfaboarden?
Vad tror ni?
Plockat ner den gamla brädan. Sitter asfaboard med vindpapp - se bild.
Asfaboarden känns ju rätt hård och jag kan ju knacka i den. Om det finns någon regel bak den vet jag ej - då måste jag isf riva bort den vilket jag inte vill (den ser fräsch ut)
Förra ägaren hade satt 30mm trallskruv som släppt på sina ställen -
Vad säger ni om att jag sätter 42 mm trallskruvar istället?
Asfaboarden känns ju rätt hård och jag kan ju knacka i den. Om det finns någon regel bak den vet jag ej - då måste jag isf riva bort den vilket jag inte vill (den ser fräsch ut)
Förra ägaren hade satt 30mm trallskruv som släppt på sina ställen -
Vad säger ni om att jag sätter 42 mm trallskruvar istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Man kan inte spika i enbart asfaboard. Isåfall ska det vara nåt bakom.
Hmm okej för jag hittade en del trådar här på forumet där ytterpanel i vissa fall var spikad direkt på asfaboard, detta var 70-talshus.
Det känns som det blir ett alldeles för stort projekt att börja riva ner asfaboarden.
Tror ni att det jag känner som ”hårt” är en regel bakom då? Asfaboarden är ju fortfarande en träfiberskiva så fick för mig att den kunde kännas lite som trä
Det känns som det blir ett alldeles för stort projekt att börja riva ner asfaboarden.
Tror ni att det jag känner som ”hårt” är en regel bakom då? Asfaboarden är ju fortfarande en träfiberskiva så fick för mig att den kunde kännas lite som trä
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Jo direkt dikt mot asfaboard förekommer ju men jag har svårt att tro att man enbart hänger panelen i asfaboarden. Man spikar nog panelen där det ligger reglar isåfall. Men nån expert i ämnet ska jag inte påstå att jag är.
Nä jag
Njae jag kan ana lite skum precis i fönsterkarmens kant annars är det mest asfaboard mellan dörren och fönsterkarmen. Fönstret sitter som berget ja. Det kan säkert finnas en regel bakom asfan men eftersom asfan i sig känns typ som spånskiva är det svårt att avgöra...C Conqvist skrev:
Du behöver som sagt hitta regeln.
När man säger att man spikar direkt i asfaboarden så menar man att man inte har något annat emellan, utan att man har panelen rakt på asfaboarden, men spikar i regeln bakom. Alternativet är att sätta spikläkt utanpå boarden som man sedan spikar panelen i. Spikläkten är i sin tur naturligtvis spikad i reglar.
Kolla vart spikarna sitter på de andra brädorna, så är det kanske lättare att hitta något att spika i. Vi kanske kan få en utzoomad bild på hur det ser ut utan panelbrädan?
När man säger att man spikar direkt i asfaboarden så menar man att man inte har något annat emellan, utan att man har panelen rakt på asfaboarden, men spikar i regeln bakom. Alternativet är att sätta spikläkt utanpå boarden som man sedan spikar panelen i. Spikläkten är i sin tur naturligtvis spikad i reglar.
Kolla vart spikarna sitter på de andra brädorna, så är det kanske lättare att hitta något att spika i. Vi kanske kan få en utzoomad bild på hur det ser ut utan panelbrädan?
Där sitter lite spikar men det trodde jag bara var pappspikar som håller vindpappen i asfan... hmm ska kolla igen när jag kommer hemAnna_H skrev:
Du behöver som sagt hitta regeln.
När man säger att man spikar direkt i asfaboarden så menar man att man inte har något annat emellan, utan att man har panelen rakt på asfaboarden, men spikar i regeln bakom. Alternativet är att sätta spikläkt utanpå boarden som man sedan spikar panelen i. Spikläkten är i sin tur naturligtvis spikad i reglar.
Kolla vart spikarna sitter på de andra brädorna, så är det kanske lättare att hitta något att spika i. Vi kanske kan få en utzoomad bild på hur det ser ut utan panelbrädan?
Produkter som diskuteras: "pappspikar"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Alltså hela detta utrymmet är ju kanske 20 cm brett, det är därför jag menar att det finns en risk att det inte finns någon regel på denna lilla yta mellan fönsterkarm och dörrkarm. En 170mm ytterpanelbräda täcker ju liksom utanför kanterna. Fönstret är ju ett pvc-fönster och vet inte riktigt vad det är monterat i
Jag skulle bli förvånad om inte fönstret är monterat i en regel. Slå i några spikar i boarden så hittar du säkert regeln om du inte vill plocka ner den.H hullan skrev:Alltså hela detta utrymmet är ju kanske 20 cm brett, det är därför jag menar att det finns en risk att det inte finns någon regel på denna lilla yta mellan fönsterkarm och dörrkarm. En 170mm ytterpanelbräda täcker ju liksom utanför kanterna. Fönstret är ju ett pvc-fönster och vet inte riktigt vad det är monterat i