Vi har en smal vedeldad köksspis, det är en Celus Helios (BxDxH 40x61x90 cm). Vi hyrde ut huset över vintern och misstänker att de som hade det eldade för hårt, det sitter något slags skydd på insidan av luckan och det har blivit skadat, se foton.

På ett annat internetforum har jag fått svaret att det är en vermikulitplatta och att den ska gå att byta. Luckan går att ta loss och min förhoppning är att jag skulle kunna få lämna in den någonstans för renovering. Kan någon föreslå var jag kan få hjälp?

• image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Av urflisningen att döma så ser det ut som att det har blivit ångexplosioner av fukt som sugits upp av vermikuliten över tid, så för snabb och för hård eldning är nog att misstänka.

Sådant skall startas upp långsamt om det har stått en längre tid oanvänt så att inneboende fukt kan ånga ur plattorna i lugnare takt och utan att trycket av värmen blir så höga att det sprängs loss bitar.

Folk är inte eldningsvana längre, så det behöver instrueras noga och skrivet på papper vid tex. uthyrning eller att man är där själv och eldar och torkar ur kaminen i lugn takt kort innan uthyrning.

Samma gäller för öppna spisar och kakelugnar/rörspisar att man får elda i försiktig takt den första dygnet just för att torka ut tegel och keramik i dessa och tillhörande murstock i lagom takt när byggnader har stått kalla eller bara är lite underhållsvärmda under längre tider och är råa.

Alternativen om du inte hittar färdiga klossar/block som passar direkt är att köpa vermikulitplattor/block och såga till själva med billiga sågar (då det kommer att slitas upp fort) så att det passar in igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.