Snickaren hjälpte mig byta låscylindrar och nu vill jag byta tillbaka.

De ser felmonterade ut och sticker ut på fel sida. Lyckas få bort ena silverhöljet men inte det andra. Det sitter snett över fästningen i underkant så jag kan inte se vilken typ av skruv. Hur gör jag?

• 20260528_180238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260528_185049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väldigt svårt att förstå vad bilden visar. Kanske en lite mer översiktlig bild hjälper.

Edit: Japp, det hjälpte!

Redigerat:
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väldigt svårt att förstå vad bilden visar. Kanske en lite mer översiktlig bild hjälper.

Edit: Japp, det hjälpte!
Så?

K Karriärmamman skrev:
Så?
Även om jag förstår vad bilden visar har jag tyvärr inga svar på dina frågor. 😢 Men det finns mycket kunniga låsproffs här så vi får hoppas de hittar hit.

På mina dörrar är den lila mässingpinnen fjäderbelastad så den ska bara tryckas in och hylsan går att dra ut.
På ovalcylinder kanske det är en skruv.

Protte

tommib
Ja, cylinderhylsan ska bara vara att dra ut efter att man tryckt in den lilla fjäderbelastade pinnen som man ser i din första bild. På just den bilden ser den ut att redan vara intryckt och hållas fast av att cylinderhylsan är roterad lite. De kan dock sitta väldigt hårt, jag har dragit loss mina någon gång med polygrip. Fatta då om hylsan nära dörren, då döljs märkena av cylinderringen (som du redan tagit bort på dina bilder).

Du ser hela monteringsproceduren på fgos länk ovan. Där benämns hylsan "dekorhylsa".

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
På mina dörrar är den lila mässingpinnen fjäderbelastad så den ska bara tryckas in och hylsan går att dra ut.
På ovalcylinder kanske det är en skruv.

Protte
exakt, men på insidan kommer jag inte åt då det silvriga höljet sitter delvis för. och jag kan inte snutta på det eller dra det utåt. Upplever att de satt i låset från fel håll och det därför sticker ut för långt ut på utsidan.

behöver få bort silverhöljet för att kunna få på bort sprintar och plocka isär låset.

tommib tommib skrev:
Ja, cylinderhylsan ska bara vara att dra ut efter att man tryckt in den lilla fjäderbelastade pinnen som man ser i din första bild. På just den bilden ser den ut att redan vara intryckt och hållas fast av att cylinderhylsan är roterad lite. De kan dock sitta väldigt hårt, jag har dragit loss mina någon gång med polygrip. Fatta då om hylsan nära dörren, då döljs märkena av cylinderringen (som du redan tagit bort på dina bilder).

Du ser hela monteringsproceduren på fgos länk ovan. Där benämns hylsan "dekorhylsa".
Provar att dra igen då. sitter som berget. nästan så att den är limmad :-) Går inte ensa att snurra på den. Den på utsidan gick ju prima.

tommib
Har du otur så har de använt något olämpligt smörjmedel för att få dit hylsan. Typ diskmedel, som torkar till klister. Du borde ändå kunna vrida loss den med en polygrip.

• Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Hylsan kan sitta fastklämd mot dörren för att den inte sitter mitt i hålet. Då kan det eventuellt hjälpa att lossa skruvarna som håller fast låset på dörrens kortsida.

• Gilla
123abc och 3 till
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
exakt, men på insidan kommer jag inte åt då det silvriga höljet sitter delvis för. och jag kan inte snutta på det eller dra det utåt. Upplever att de satt i låset från fel håll och det därför sticker ut för långt ut på utsidan.

behöver få bort silverhöljet för att kunna få på bort sprintar och plocka isär låset.
Om in och utsida: Om du fick av kåpan på utsidan så ska cylindern vara helt "slät". Cylindrarna ska vara skruvade från insidan så där ska de synas (eller propparna som hindrar obehörig demontering)
Är det ändå för kort utstick så får man komplettera med cylinderförlängare (och längre skruv)

Lossa skruven till låskistan så släpper spänningen som troligen låser fast hylsan mot trät.

K Karriärmamman skrev:
Snickaren hjälpte mig byta låscylindrar och nu vill jag byta tillbaka.

De ser felmonterade ut och sticker ut på fel sida. Lyckas få bort ena silverhöljet men inte det andra. Det sitter snett över fästningen i underkant så jag kan inte se vilken typ av skruv. Hur gör jag?
Hej igen!
Kommer inte gå att få ut silvriga höljet så det troligen sitter med en flexande sprint det med och det längst in. Eller vad tror ni? Då går det ju inte att fixa, eller?

Det sitter alltså två hål på undersidan, ett i fram och ett i bak, Används det i bak? Finns det en sprint där med?

1780218610575.png

K Karriärmamman skrev:
Hej igen!
Kommer inte gå att få ut silvriga höljet så det troligen sitter med en flexande sprint det med och det längst in. Eller vad tror ni? Då går det ju inte att fixa, eller?

Det sitter alltså två hål på undersidan, ett i fram och ett i bak, Används det i bak? Finns det en sprint där med?

[bild]
Utsidecylinder har spärren längst in och inside cylinder har den längst ut, därav två hål då det är samma produkt för in och utsida. Kommer kan inte åt är det utsidecylinder. Vad jag kan se på dina bilder ser man stiftet, vilket betyder att det är insida.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.