C
Det hela kokar ner till en fråga om ambitionsnivå och att göra saker i rätt ordning.
Från att bara piffa till det lite och lämpligtvis dra det utanpåliggande röret en smidigare väg till jätteprojektet att bila upp hela skiten, gräva ur och lägga isolering och golvvärme.

Jag skulle inte vara oroad för det omedelbara skicket på ledningarna om det inte är några problem idag, men om man kostar på golvet känns det galet att inte ta tillfället i akt och göra ett stambyte.

Redigerat:
Allt tillpiffande som görs idag blir ju typ värdelöst den dag ni behöver göra om det ordentligt. Ska ni ha nya skåp och sånt behöver ju det tas bort om ni ska bila upp plattan. Ni har ju en renslucka på röret du fotat så du kan ju inspektera skicket därifrån men jag hade tveklöst bilat bort de gamla rören.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Allt tillpiffande som görs idag blir ju typ värdelöst den dag ni behöver göra om det ordentligt.
Man får ju tänka sig för så att man inte behöver riva (något dyrt iallafall) den dagen det är dags att ta ett större grepp.

• Gilla
Oscar-Daniel
  • Laddar…
Tack snälla för alla kommentarer! Verkligen tack!

Är just som många av er säger - uppfräschning vs totalrenovering. Tanken är en uppfräschning samtidigt som man inte gör ngt dumsnålt eller missar ngt som är smart och som inte är alltför stort ingrepp.

Andra funderingar vi har:
Många rör i taket - hur kan man se om alla använda annars kanske man kan ta bort?

Flytt av tvättmaskin - enkelt att förlänga dess slangar?

Stort tack igen!

Jag tror det är värt att göra en ordentlig inspektion av det röret som går ner i golvet. Tror ni kommer känna er nöjda för lång tid framöver om ni fixar det ni retar er på i dag.

Jag hade golvbrunnen under tvättbaljestället och det var snuskigt och besvärligt att rengöra brunnen. Dessutom steg ånga från brunnen och förstörde trä ovan. Finns många på bh som tycker det är en bra ide att gömma golvbrunnen under ett bänkskåp, men jag tycker den är dålig.

Jag flyttade ut golvbrunnen någon meter utanför bänkraden och drog ett avloppsrör från från tvättbaljan till golvbrunnen under betonggolvet. Golvbrunnen har en inkommande anslutning utöver utgående. Har en mindre golvsil än den vanliga stora runda, men som är tillräckligt stor för enkel rengörning av golvbrunnen. Golvbrunnen bryter eventuell sugrörseffekt från tvättmaskinen.

TM och TT är anslutna till tvättbaljans avlopp med sk disk/tvättmaskinanslutning.

Vi har en Vvb i tvättstugan och måste därför ha en fungerande golvbrunn. Finns inget krav att ha golvbrunn i tvättrum, men om vatten kommer ut på golvet är det praktiskt.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Bytte min brunn själv för 1 år sen. Jag skulle bilat upp så jag får brunnen under vasken annars jobbigt och ha rör liggandes på golvet.. passa då på att inspektera skick på befintligt rör. Jag hade tur och ha glaserade keramik rör som såg ut som nya. Ha de fint

• En bytt brunn i golvet med glaserade keramikrör och en vattenpass placeras ovanpå för inspektion och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oscar-Daniel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.