Vår (super)gamla kyl/frys börjar kanske ge upp. En Gaggeanu från tidigt 2000-tal. Köket är lika gammal, men vi är inte riktigt redo att göra om hela köket ännu och det är fortfarande i fint skick, så allra helst skulle vi vilja byta bara kyl/frysen (och kanske några andra vitvaror).
Men, den är någon slags inbyggd variant (dock med egen dörr) vad det ser ut. Hur är det då, antar att man inte kan ställa en fristående kyl/frys o hålet som blir när vi tar ut denna? Vår nuvarande har speciella mått (bla 70 cm bred) så insåg att utbudet är begränsat... Projektet kändes plötsligt lite större än tänkt!
Någon med tankar och idéer?
Men, den är någon slags inbyggd variant (dock med egen dörr) vad det ser ut. Hur är det då, antar att man inte kan ställa en fristående kyl/frys o hålet som blir när vi tar ut denna? Vår nuvarande har speciella mått (bla 70 cm bred) så insåg att utbudet är begränsat... Projektet kändes plötsligt lite större än tänkt!
Någon med tankar och idéer?
Hur ser det ut vid golvet? Jag tror det är en vanlig fristående nämligen.
Skivan ovanpå och "skivväggarna" på sidorna kan ni ju ta bort om ni hittar en med annan höjd.
Detta lär göra utbudet av 70 cm breda lite större i alla fall.
Skivan ovanpå och "skivväggarna" på sidorna kan ni ju ta bort om ni hittar en med annan höjd.
Detta lär göra utbudet av 70 cm breda lite större i alla fall.
Det brukar krävas fritt flöde på baksidan. Det är antagligen vad gallret ovanför är till för. Så det är nog inte konstigare än att skaffa ett skåp som passar i inredningen. Hur märker ni att den "börjar kanske ge upp"?
Den har börjat låta lite mer/oftare, men framförallt att dörren till kylen börjat hänga och det går inte riktigt att skruva åt skruvarna så gängorna verkar ha blivit dåliga. Vi har beställt ett specialverktyg så vi kommer åt att skruva bättre, men får vi inte bukt på dörren behöver vi byta ut det.A Avemo skrev:
Du har kanske rätt. Jag har alltid tänkt att det är ett fristående som någon lite halvt byggt in, men när jag frågade ChatGPT (med modellnr osv) benämndes det som en inbyggnadsmodell men jag tycker inte det verkar så utifrån hur det ser ut. ChatGPT har ju sällan rätt också ;-)pacman42 skrev:
Jätteskönt om vi bara kan ställa dit ett fristående 70 cm brett. Träskivorna ovantill kan vi ju ta bort/göra om som du skrev.
Redigerat:
Nytt problem... Nischen är bara ca 55 cm djup, men med nuvarande kylskåpets dörrar sticker det ut totalt ca 64 cm.
Inga 70 cm breda kylskåp är så grunda idag, uran djup ligger på minimum 65-66 cm vad jag hittar. Och då behöver vi väl ställa ett fristående kylskåp en bit från vägggen också, så det lär sticka ut ännu mer?
Suck, vilket projekt det blev. Några hjälpande tankar?
Inga 70 cm breda kylskåp är så grunda idag, uran djup ligger på minimum 65-66 cm vad jag hittar. Och då behöver vi väl ställa ett fristående kylskåp en bit från vägggen också, så det lär sticka ut ännu mer?
Höjd?N Nyponbuske skrev:Nytt problem... Nischen är bara ca 55 cm djup, men med nuvarande kylskåpets dörrar sticker det ut totalt ca 64 cm.
Klicka här för att svara