885 läst ·
17 svar
885 läst
17 svar
Erfarenheter av att byta ut en gammal bensin-gräsklippare?
Jag har en gammal trotjänare till gräsklippare med Briggs & Stratton-motor som jag har hållit liv i i över tio år nu. Men ärligt talat känns det som att jag lägger mer tid på att rengöra förgasaren, byta tändstift och krångla med startsnöret än på att faktiskt klippa gräset.
Nu i helgen ville den såklart inte starta igen, och det slutade med att jag stod två timmar i verkstaden i stället för att njuta av vädret. Jag gillar att meka själv, men nu börjar det nästan bli lite väl mycket. Är det någon här som har skippat bensinklippare och gått över till något som kräver mindre underhåll? Jag har kikat lite på robotgräsklippare, men är lite rädd att de ska vara för bökiga att få igång med begränsningskabel och allt sånt. Hur gör ni andra?
Nu i helgen ville den såklart inte starta igen, och det slutade med att jag stod två timmar i verkstaden i stället för att njuta av vädret. Jag gillar att meka själv, men nu börjar det nästan bli lite väl mycket. Är det någon här som har skippat bensinklippare och gått över till något som kräver mindre underhåll? Jag har kikat lite på robotgräsklippare, men är lite rädd att de ska vara för bökiga att få igång med begränsningskabel och allt sånt. Hur gör ni andra?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Robot och trimmer 👍 Inte ångrat mig.
Har kört robotklippare i 10 år nu istället för åkgräsklippare + vanlig i flera timmar
varje klipptillfälle. Visst har det varit lite strul med robotarna men överlag ett av
våra bästa köp . Vi har ca 3.800m2 gräs så det är en del kabel men det har funkat
ok. Väldigt skönt att slippa den tidigare gräsklippningen och gräsmattorna ser
mycket bättre ut än tidigare.
Vi lejde bort arbetet med att lägga kabel runt öar och annat .
varje klipptillfälle. Visst har det varit lite strul med robotarna men överlag ett av
våra bästa köp . Vi har ca 3.800m2 gräs så det är en del kabel men det har funkat
ok. Väldigt skönt att slippa den tidigare gräsklippningen och gräsmattorna ser
mycket bättre ut än tidigare.
Vi lejde bort arbetet med att lägga kabel runt öar och annat .
Bytte från åkgräsklippare till GPS/RTK-styrd robot för 2 år sedan. Bekvämare liv och finare gräsmatta. I timmar skiljer det dock nog inte mycket vad det gäller drift/service/rengöring/etc men annan enklare typ av underhåll numera.
Gick med bensinklippare ett par år men sen grävde jag kabel för robot och småtrimmar kanterna då och då.E Erik Johanson skrev:Jag har en gammal trotjänare till gräsklippare med Briggs & Stratton-motor som jag har hållit liv i i över tio år nu. Men ärligt talat känns det som att jag lägger mer tid på att rengöra förgasaren, byta tändstift och krångla med startsnöret än på att faktiskt klippa gräset.
Bortsett från när den krånglat sig in under vår svartvinbärshäck och ett halvsjukt äppelträd så man får hämta den så är det 99.9% bekymmersfritt.
Skulle aldrig gå tillbaka och gräsmattan har aldrig sett finare ut. 👍🏻
Moderna robotar behöver inte ens begränsningskabel utan kör tex. med gps.E Erik Johanson skrev:Jag har en gammal trotjänare till gräsklippare med Briggs & Stratton-motor som jag har hållit liv i i över tio år nu. Men ärligt talat känns det som att jag lägger mer tid på att rengöra förgasaren, byta tändstift och krångla med startsnöret än på att faktiskt klippa gräset.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 612 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 612 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 36 inlägg
Vi köpte en elektrisk för 4-5 år sedan. Gräsmattan verkade lite svår för robotgräsklipparna som fanns då (många områden att utesluta, inte lika utvecklat med styrning utan kabel, diverse lutningar på upp till 10 grader osv) och så ville vi kunna samla upp gräs ibland.
Eftersom vi har en del verktyg och batterier från Makita fick det bli en av deras större klippare. Minns inte modellbeteckningen men den har metallchassi och tar 2x18V med plats för 4 batterier så man enkelt kan byta till ett annat par. Har fungerat väldigt bra för vår del även om det hade varit skönt med robot ibland.
Eftersom vi har en del verktyg och batterier från Makita fick det bli en av deras större klippare. Minns inte modellbeteckningen men den har metallchassi och tar 2x18V med plats för 4 batterier så man enkelt kan byta till ett annat par. Har fungerat väldigt bra för vår del även om det hade varit skönt med robot ibland.
Jag kör fortfarande bensinklippare. Du ska inte behöva meka så mycket. Högst med några års mellanrum. Rengör tanken, köp en renoveringssats till förgasaren med membran etc så ska den gå i många år till.E Erik Johanson skrev:Jag har en gammal trotjänare till gräsklippare med Briggs & Stratton-motor som jag har hållit liv i i över tio år nu. Men ärligt talat känns det som att jag lägger mer tid på att rengöra förgasaren, byta tändstift och krångla med startsnöret än på att faktiskt klippa gräset.
Det fanns några årsmodeller av B&S vars plastförgasare inte tålde etanol så om du har en sådan och kör på vanlig 95 istället för alkylatbensin så kan du bli tvungen att köpa ny förgasare. (Munstycke av plast som blir större och större pga etanolen.)
Nej, köper man kvalitet så brukar dom hålla år efter år även med misskötsel.E Eld skrev:Jag kör fortfarande bensinklippare. Du ska inte behöva meka så mycket. Högst med några års mellanrum. Rengör tanken, köp en renoveringssats till förgasaren med membran etc så ska den gå i många år till.
Det fanns några årsmodeller av B&S vars plastförgasare inte tålde etanol så om du har en sådan och kör på vanlig 95 istället för alkylatbensin så kan du bli tvungen att köpa ny förgasare. (Munstycke av plast som blir större och större pga etanolen.)
Farsan har en gamla Honda som gått sedan 80-talet utan ett enda oljebyte, påfyllning etc. Bara tankar och drar i snöret.
Men då kostade den också kring 10.000 - på den tiden! Blev duktigt idiotförklarad av min mor när han stolt kom hem med den. 🤣
Har helgarderat mig och förutom en snart 40 år gammal Klippo så finns det en robot, en klippare och en trimmer med samma batterisystem som mina verktyg, en nätdriven trimmer samt ytterligare en batteriklippare.
Så när det är dags för klippning av det som inte roboten kan eller vill göra kan man sysselsätta hela familjen med varsin maskin.
Så när det är dags för klippning av det som inte roboten kan eller vill göra kan man sysselsätta hela familjen med varsin maskin.