K
S Stuff skrev:
Håller inte med.
I teorin håller jag helt med dig, och det var ju just det jag föreslog.

I praktiken, där majoriteten av befolkningen köper sitt virke på "skitbutiken" och "skitbutiken" kränger mest NTR-AB, så är jag övertygad om att det är mest NTR-AB man hittar ute i trädgårdarna
Men snälla. Finns inte en enda regel över 45x120 som är NTR-AB. Är branschstandard. Även skitbutiker som byggmax kan inte sälja annat än det leverantörerna tillverkar
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vet ej eftersom vi köpte in hela bygget
SSAND SSAND skrev:
Vad valde du för fraktion på gruset?
Vet faktiskt inte eftersom vi lejade ut hela jobbet med trädäcket till en snickare som fixar allt med underlag till färdig trädäck typ som en totalentreprenad.
 
  • Gilla
SSAND
  • Laddar…
K kniv skrev:
Men snälla. Finns inte en enda regel över 45x120 som är NTR-AB. Är branschstandard. Även skitbutiker som byggmax kan inte sälja annat än det leverantörerna tillverkar
Mittåt.

Men precis som Jishi påpekade ovan så luras byggmax hemsida en del är. I princip alla deras reglar är listade som NTR-AB som översiktssidan, men ändras till NTR-A.

Men om vi backar till ursprungsfrågan och alla reglar uppenbarligen är NTR-A. Då är det väl oron om att dessa ska ruttna helt obefogad. bara att bygga direkt mot mark alltså.

Olika typer av impregnerade reglar och staketribbor från en byggmax webbplats, markerade med NTR-A och NTR-AB klassificeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSAND och 1 till
  • Laddar…
K
S Stuff skrev:
/…/ så luras byggmax hemsida en del är. I princip alla deras reglar är listade som NTR-AB som översiktssidan, men ändras till NTR-A.
Därför du inte kan använda en skitbutik som referens och kunskapsinhämtning, du måste vara säker på din källa när du påstår något!
 
H
Går det inte att gräva ut en 50 cm å sedan bygga trädäcket på plintar så att det blir en luftspalt under reglarna så dom slipper ligga i det blöta gruset och på så sätt få trädäcket i marknivå.
 
H H-Thomasson skrev:
Går det inte att gräva ut en 50 cm å sedan bygga trädäcket på plintar så att det blir en luftspalt under reglarna så dom slipper ligga i det blöta gruset och på så sätt få trädäcket i marknivå.
Jag går i samma funderingar men är rädd att skapa en "vallgrav" närmast huset dit vatten letar sig. Blir ju motsatsen till att marken lutar från huset som ju generellt är önskvärt
 
Om reglar avsedda för markkontakt får några centimeter upp från makadam som är kapilärbrytande räcker det långt. De klarar att stå direkt på makadam men det är bättre för hela konstruktionen om luften kan cirkulera fritt.

När man gräver ut för makadam så gör man ett fall från huset i botten av gropen. Man kan dessutom göra ett extra djupt dike, en fördjupning eller bara ett hål fyllt med makadam så långt från huset man kan komma. Har man inte berg under så kommer vattnet att ta det lättaste vägen och försvinna bort från huset. Om det är nödvändigt med det sista momentet vet jag inte. 10-20 cm makadam med svagt lutande botten täckt av ett trädäck som tak blir ganska så torrt i sig självt.
 
K
H H-Thomasson skrev:
Går det inte att gräva ut en 50 cm å sedan bygga trädäcket på plintar så att det blir en luftspalt under reglarna så dom slipper ligga i det blöta gruset och på så sätt få trädäcket i marknivå.
50cm?! Räcker gott att gräva ur 25cm, om den ska vara i strikt marknivå. Kan man acceptera ett steg så behövs det ännu mindre grävande
 
SSAND SSAND skrev:
Vi planerar för att på vår något ojämna tomt bygga ett trädäck och en pergola.
Tanken är att gräva bort grässvål och några dm jord. Sedan bygga så trall ligger nära gräsytan på några ställen och något över på andra.
Fylla och packa med 2dm drenerande stenmaterial/makadam, mark duk och sedan ett tunnare lager med sand eller typ 2-4 mm material som vi jämnar av.
Den stora frågan sen är om vi kan lägga reglarna (45x170 av topografiska själ) som trallen ska fästas i direkt på sanden/2-4 materialet. Alltså inte på betongplattor.
Vi tänker att det finns tillräckligt med drenerande material för att det inte ska bli ett fukt problem.
Sett på byggbeskrivningar som fyller ut med sand mellan reglarna, det tänkte vi inte utan kortla mellan reglarna.
Någon som har byggt på liknande sätt?
Hej,
Snickrade själv ihop ett trädäck på c:a 120kvm vår/vintern 2021. Är själv endast hobbysnickare.
Började med c:a 15cm paddat bärlager på sandmark, lade på fiberduk och ställde stommen på gamla cementplattor.
Stommen är gjord av NTR-A 45x170.
”Benen” där har jag använt spillvirke ifrån stommen. Hela däcket står helt fritt, ej förankrat i grunden. Misstänkte att träet kan röra sig en del beroende på årstid.
Har använt remsor av syllpapp både under ben och trall. Trallen är 28x120 optimaltrall.
Skruven till stommen är vanlig C4.
Körde dold skruv till trallen, CAMO 4,2x60 A4.
Har använt HECO A4 vid ett senare bygge, passar med CAMO’s verktyg. HECO-skruven brister betydligt mer sällan än vad CAMO gör, och är bestydligt billigare.
Här är några bilder från bygget.
Den sista bilden är tagen nu i vår.
 
  • Stomme till ett trädäck under konstruktion, med träreglar monterade på cementplattor, intill en byggnad med träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under uppbyggnad, stomme av trä över fiberduk och cementplattor intill trähus. Stommen består av fyrkantiga sektioner, snart redo för trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt pågår med delvis färdigställt trädäck av plankor på trästomme, stödd av cementplattor och fiberduk. Byggmaterial och verktyg syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck av träplankor framför ett modernt hus, med planterade prydnadsgräs bredvid. Soligt väder och omgivande tallar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
F
SSAND SSAND skrev:
Tack, fint bygge!
Det var ungefär så jag tänkt själv.
Då är helgen räddad!
Varför? Varför inte svåla av gräset, plinta eller skruva, lägg på en ordentlig N1 markduk, sätt bärlinor med 3-5cm luft till markduken. På med spikreglar och är du mån om bygghöjden så fäller du in spikreglarna i bärlinorn, antingen med 45x45 list som reglarna vilar på eller med balkskor. Du slipper bygga höjd med 2 dm makadam och bärlinorna får ett betydligt enklare och längre liv än med markkontakt.
 
SSAND SSAND skrev:
Vi planerar för att på vår något ojämna tomt bygga ett trädäck och en pergola.
Tanken är att gräva bort grässvål och några dm jord. Sedan bygga så trall ligger nära gräsytan på några ställen och något över på andra.
Fylla och packa med 2dm drenerande stenmaterial/makadam, mark duk och sedan ett tunnare lager med sand eller typ 2-4 mm material som vi jämnar av.
Den stora frågan sen är om vi kan lägga reglarna (45x170 av topografiska själ) som trallen ska fästas i direkt på sanden/2-4 materialet. Alltså inte på betongplattor.
Vi tänker att det finns tillräckligt med drenerande material för att det inte ska bli ett fukt problem.
Sett på byggbeskrivningar som fyller ut med sand mellan reglarna, det tänkte vi inte utan kortla mellan reglarna.
Någon som har byggt på liknande sätt?
Beror nog på hur stort/dyrt däck du ska ha.
Jag har ett litet, ca 3x4m trädäck som ligger direkt på sand+tryckta 22×95 brädor. Reglarna som däcket är spikat på är 95×45 för att inte bli för höga och sedan har jag delat upp ytan två delar så att det går att lyfta bort när det behövdes bytas underlaget av 22×95 brädor vilket jag bara behövt göra efter 13 år. Jag har en utegrupp med bord på däcket och det har varit stabilt o funkat fint.
 
SSAND SSAND skrev:
Vi planerar för att på vår något ojämna tomt bygga ett trädäck och en pergola.
Tanken är att gräva bort grässvål och några dm jord. Sedan bygga så trall ligger nära gräsytan på några ställen och något över på andra.
Fylla och packa med 2dm drenerande stenmaterial/makadam, mark duk och sedan ett tunnare lager med sand eller typ 2-4 mm material som vi jämnar av.
Den stora frågan sen är om vi kan lägga reglarna (45x170 av topografiska själ) som trallen ska fästas i direkt på sanden/2-4 materialet. Alltså inte på betongplattor.
Vi tänker att det finns tillräckligt med drenerande material för att det inte ska bli ett fukt problem.
Sett på byggbeskrivningar som fyller ut med sand mellan reglarna, det tänkte vi inte utan kortla mellan reglarna.
Någon som har byggt på liknande sätt?
Kör markskruv
 
H
K kniv skrev:
50cm?! Räcker gott att gräva ur 25cm, om den ska vara i strikt marknivå. Kan man acceptera ett steg så behövs det ännu mindre grävande
Tänkte att man vill fylla på med singel samt ha lutning från huset. Då blir inte 50 cm så mycket bort från huset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.