Jag har en stuga utan grannar utanför detaljplan, med naturtomt full av istidsstenblock. Bredvid stugan, på min tomt, ligger ett stort naturligt stenblock (berg) på ca breddxlängd 4x10 meter, som har 2m högt stup ned mot stugan och dess normala gräsmatta. Alltså när man står på stenen är man i höjd med stugans tak och har 2m ned till gräsmattan framför stugan.

Med anledning av utsikten och solläget där uppe funderar jag på att bygga fristående trädäck uppe på berget/stenblocket och undrar då vad som skulle definieras som marknivå i koppling till bygglov. Logiskt borde marknivån räknas från stenen och inte från gräsmattan nedanför, men hittar ingen med samma frågeställning. Vad skulle ni anse?

• Enkelt husritning med blå penna: tak, dörr, linje för marken, och otydligt objekt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Det som brukar vara nöten när det gäller trädäcks höjd är att det inte skall bli ett användbart utrymme under som skulle kunna vara bygglovpliktigt. Om du bygger ett däck direkt uppe på stenen endast för att få en plan yta så har jag mycket svårt att se att de skulle vara en lovpliktig åtgärd.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det som brukar vara nöten när det gäller trädäcks höjd är att det inte skall bli ett användbart utrymme under som skulle kunna vara bygglovpliktigt. Om du bygger ett däck direkt uppe på stenen endast för att få en plan yta så har jag mycket svårt att se att de skulle vara en lovpliktig åtgärd.
Tack, hittade nu även denna mening på kommunen i frågas hemsida:

"Höjden mäts från ovansidan av golvet till marken rakt nedanför på utsidan av altanen. Det måttet får inte vara högre än 1,8 meter någonstans."

Jag får se till att bygga trädäcket med marginal från stenens kanter så slipper jag söka bygglov.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
E Elmotor skrev:
Tack, hittade nu även denna mening på kommunen i frågas hemsida:

"Höjden mäts från ovansidan av golvet till marken rakt nedanför på utsidan av altanen. Det måttet får inte vara högre än 1,8 meter någonstans."

Jag får se till att bygga trädäcket med marginal från stenens kanter så slipper jag söka bygglov.
Du kan bygga den i terass, då har de olika delarna sin egen markreferens.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.