Hej.

Behöver råd/tips angående bobyggande kajor.

Springa mellan takplattor och panel där kajor bygger bo, med röd vägg och grå takpannor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu håller ett par kajor for fullt att bygga bo inne i mellanrummet emellan tak och underpanelerna på bilden. (Vet inte vad det heter). De flyger in och ut via en liten springa emellan takplattorna och panelen.
Mellanrum mellan tak och underpanel där kajor bygger bo, markerat med röd cirkel.

Har någon något tips på hur jag kan sätta igen springan så jag slipper äggkläckning + fågelungar om några veckor?

Har funderat på hönsnät, men vet inte hur man ska få fast det på ett långsiktigt sätt.

Finns det något annat?

Gör en korv av nät och knöla in

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Gör en korv av nät och knöla in
Ahh smart tanke. Du tror inte de kommer kunna dra bort den? Nä så starka kan de ju inte vara🤣

Korvar av nät brukar fungera.

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
R RiverBear skrev:
Ahh smart tanke. Du tror inte de kommer kunna dra bort den? Nä så starka kan de ju inte vara🤣
Sätt ett par skruvar i brädorna och naja fast korven

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Låt en jägare skjuta en kaja (under lovlig tid) och lägg den där så blir du av med dom. Så gjorde jag när dom härjade som mest med gallret uppe på skorstenen.

Tak med svarta takpannor och en vägg med röd panel. Tråd och nät syns mellan taket och väggen, troligen för att förhindra skadedjur. resultatet!

Fick även sätta igen luftspalten ovanför då de hade börjat dra sönder insektsnätet!

Nu får vi bara hoppas att det inte finns någon annan väg in..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Totte_S
Kontrollera hönsnätet om några veckor, på min skorsten klippte kajorna upp ett stort hål i hönsnätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.