Byggahus.se
Vi håller på att inreda vårt 1.5-planshus.

Vi har tänkt stort allrum/vardagsrum och sovrum och ett badrum på övervåningen(som har totaltyta på 76 kvm ca.)

Eftersom jag är novis och aldrig byggt förut skulle jag behöva lite tips o råd gällande reglingen/byggandet av ett loft/vindsförråd över sovrum- och badrumsdelen.

Sneda innertaket ställer till det lite tycker jag. Svårt att fästa ev. tvärreglar mot det sneda taket.


Markerat med grönt där det tänkta loftets golv skall börja.

Kanske inte är svårare än att man reglar innerväggar/bärande väggarna först och sedan tvärreglar golvet till loftet?

visa_galleribild2.php

 
Hej.
Det kan hända att jag tolkar bilden tokigt men som jag ser det är problemet att man inte enbart kan ge loftgolvet stöd "i mitten" på den innervägg som du reglat upp. Den måste även ha rejält stöd efter kanterna. Har innerväggen i mitten stöd på underliggande våning?

Ett alternativ är ju att slå på en hanbjälke på varje takstol. Men då måste du riva lite i det som redan är klart för att komma åt. (ta bort en del glespanel och isolering för att blotta takstolarna). Om takstolarna sitter cc120 så får du regla cc60 ovanpå hanbjälkarna.

Vidare ser jag ingen plast, den borde ha setat innanför glespanelen.

Där tog ideerna slut för den här gången
Mvh Tommy
 
Bra tråd Fabian. Jag vill gärna se fler bilder på ditt bygge. Ska bygga själv sedan. Kan du inte lägga ut bilder alteftersom du bygger?

Har du någon webbsida?

Vad är det för hus?


/björn
 
Ser ut som en hjältevads- eller modulentvind.. :)
 
Det är just det jag hoppas på.


/björn
 
PH är skarpögd=)

Ja det är ett Hjältevads Björken.

Kommer lägga upp lite mer bilder på byggandet.
 
visa_galleribild2.php

Reglingen för tilltänkta sovrummet fortskrider

visa_galleribild2.php

Ska här bli ett stort allrum/vardagsrum
Panel i taket (takhöjd som nu) med synliga hanbjälkar


Kommer fortsätta dokumentationen av bygget på hemsida som snart länkas in
 
But of course, fabiansthlm ;)

Den hemsidan lovar jag att besöka. Ska bli intressant att följa hur arbetet fortskrider.
Det börjar nämligen börja bli tid att snöra på mig snickarbältet och masa mig upp på vinden.

/PH

Länk till ritning för ovanvångingen, du kanske redan har den, men länkar med den iallafall:
http://hem.passagen.se/zuperzone/K_38_PLATSISOL.pdf
 
Denna sida kommer jag med följa med glädje. Ska börja med övervåningen påmitt björken till hösten.
 
Denna sida kommer jag med följa med glädje. Ska börja med övervåningen påmitt björken till hösten.
Byt ut Björken mot Mogården 2 så har du mitt inlägg :D
 
Hur går det för er? Jobbas det inte på semestern eller ;)
Skulle vara kul med en uppdatering av eventuell progress!
 
Någon som hört hur det går för den gode Fabian!

:D
 
Hej igen...*host*

Länge sen man var här och inte har det hänt mkt då altanbygge på +50 kvm, trädgård, båt mm kom emellan men NU ska det iallafall börjas inom kort.

Ny hemsida med lite bilder är på G.

mvh

Snart tummen ur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.