Hej
Om en dag eller två åker vi till brädgården för att köpa virke till ett vedskjul. Problemet är att vi inte riktigt vet vilka dimensioner som behövs på allting. På ett vis känns det som att ”det är bara ett vedskjul så det är inte så noga” men samtidigt så är ju ved tungt…
Själva skjulet kommer vara ca 4x1,5 meter och stå på lecablock och ha ett ”riktigt” golv, d.v.s. inga löst liggande pallar.
Dimensionerna kommer lite från vad jag kunde se att färdiga skjul i handeln har samt efter att ha frågat chatgpt. Förvånansvärt få forumstrådar och dyl om just hur man bygger ett vedskjul. Men det kanske är för att de flesta bygger tre väggar med tak och sen slänger in lite lastpallar…
Första gången jag bygger något av lösvirke, låter följande rimligt?
Grunden:
Tryckt 45x95
Golvbjälkar som läggs ovanpå syllen:
Tryckt 45x45, cc 40. Eller är det bättre med cc 30?
Golvplank:
22x120, med luft mellan plankorna.
Stående reglar:
70x70 (eller kan man köra 45x45 här?)
Hammarband:
45x95
Takreglar:
45x70 (duger 45x45?) cc 60(?)
Råspont:
20x95
Takpapp:
Endast ett ytskikt, lutningen blir ca 15 grader på taket. Eller är det dumsnålt att inte ha grundpapp också?
Tacksam för alla tankar
Om en dag eller två åker vi till brädgården för att köpa virke till ett vedskjul. Problemet är att vi inte riktigt vet vilka dimensioner som behövs på allting. På ett vis känns det som att ”det är bara ett vedskjul så det är inte så noga” men samtidigt så är ju ved tungt…
Själva skjulet kommer vara ca 4x1,5 meter och stå på lecablock och ha ett ”riktigt” golv, d.v.s. inga löst liggande pallar.
Dimensionerna kommer lite från vad jag kunde se att färdiga skjul i handeln har samt efter att ha frågat chatgpt. Förvånansvärt få forumstrådar och dyl om just hur man bygger ett vedskjul. Men det kanske är för att de flesta bygger tre väggar med tak och sen slänger in lite lastpallar…
Första gången jag bygger något av lösvirke, låter följande rimligt?
Grunden:
Tryckt 45x95
Golvbjälkar som läggs ovanpå syllen:
Golvplank:
Stående reglar:
Hammarband:
45x95
Takreglar:
Råspont:
20x95
Takpapp:
Endast ett ytskikt, lutningen blir ca 15 grader på taket. Eller är det dumsnålt att inte ha grundpapp också?
Tacksam för alla tankar
ska du ha plåttak så kommer det bli kondens på undersidan plåten som blötar ner läkten och droppar ner om du inte sätter duk eller plast.
Har gjort den missen själv så har lokalt regn inne i vebon vid vissa väderomslag
Har gjort den missen själv så har lokalt regn inne i vebon vid vissa väderomslag
Inte helt säker på att jag förstår din tänkta konstruktion men det låter lite klent på vissa delar.
Här finns ett förslag med dimensioner inritade:
https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Tänk på att om du ska bygga större än länken ovan kan du behöva kliva upp i dimension.
Här finns ett förslag med dimensioner inritade:
https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Tänk på att om du ska bygga större än länken ovan kan du behöva kliva upp i dimension.
Den där är sjukt överdimensionerad med tanke på att det är limträ. Men jag har följt den där guiden, men använde "vanligt" virke istället och det är rejält stabilt.Q qvirre skrev:
Utan att räkna på det skulle jag köpa på mig 45x95 och bygga det mesta av det förutom golvet.
Skönt med bara en dimension och det känns lagom.
Rita upp hur du tänkt dig så får du nog bättre hjälp med mer exakta mått om du hellre vill det.
Skönt med bara en dimension och det känns lagom.
Rita upp hur du tänkt dig så får du nog bättre hjälp med mer exakta mått om du hellre vill det.
Personligen hade jag byggt med tätt golv. Så får man torka veden utomhus på våren istället. Luftutbyte får ske via väggarna om man vill. Men då ska ju inte veden torka som så i vedskjulet..
Anledningen för mig är att det fylls med skräp under med från veden iallafall och då är det bättre kunna städa.
Anledningen för mig är att det fylls med skräp under med från veden iallafall och då är det bättre kunna städa.
Tack för svaren. Ska försöka göra en liten skiss nu efter jag skrivit inlägget, om jag hinner göra klart.
Det verkar som att flera tycker grunden kan vara lite klen. Saken är att jag är lite orolig över höjden, för ventilation och städbarhet (skogstomt) måste den vara upphöjd en bit från marken, och jag vill gärna hålla syll+golv så lågt som möjligt.
Om ni tycker 45x95 är lite för klent. Istället för att gå upp till 45x120 eller grövre, visst borde det räcka med två 45x95 bredvid varandra då? Eller kan man då till och med komma undan med två 45x70 bredvid varandra?
Den kommer byggas på lite av en skogstomt så jag kommer ändå behöva städa under plankorna med jämna mellanrum.
Det verkar som att flera tycker grunden kan vara lite klen. Saken är att jag är lite orolig över höjden, för ventilation och städbarhet (skogstomt) måste den vara upphöjd en bit från marken, och jag vill gärna hålla syll+golv så lågt som möjligt.
Om ni tycker 45x95 är lite för klent. Istället för att gå upp till 45x120 eller grövre, visst borde det räcka med två 45x95 bredvid varandra då? Eller kan man då till och med komma undan med två 45x70 bredvid varandra?
Mm, det misstaget hade föregående ägaren av huset gjort. Tror väl egentligen inte det påverkade veden så väldigt mycket men lite tråkigt var det ändå. Samt också då att hans ”vedskjul” mer såg ut som en kåkstad av saker han hittade liggandes i närheten.L LantbrukarN skrev:
Har kollat lite där men antingen har jag kollat på fel ställen eller så har de bara tabeller och dyl. som är mer än vad jag förstår tyvärr. Deras byggbeskrivningar må också vara väldigt bra men ingen som passar mig vad jag kan hitta.tommib skrev:
Tack, men den konstruktionen är inte riktigt vad jag tänkt mig. Största skillnaden är väl att hos dem så vilar all vikt på hörnstolparna, för mig kommer all vikt ligga på syllen, om det nu heter så. Själva ”ramen” som ligger på lecablocken.Q qvirre skrev:
Har haft de funderingarna också men tror ändå att den lilla extra ventilation som tillkommer bara är av godo samt att man kanske kan få lite skräp att åka ner mellan plankorna istället för att tas med in.V Vardon skrev:Personligen hade jag byggt med tätt golv. Så får man torka veden utomhus på våren istället. Luftutbyte får ske via väggarna om man vill. Men då ska ju inte veden torka som så i vedskjulet..
Den kommer byggas på lite av en skogstomt så jag kommer ändå behöva städa under plankorna med jämna mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på hur skjulet kommer se ut, om det skulle hjälpa.
Jag ser att jag glömt lägga till takreglarna och kanske att jag ska glesa till panelen en liten aning till.
En annan fråga; är väggpanelen tillräckligt för att hålla konstruktionen styv eller behövs det något sorts diagonala stag?
Jag kopierar in mina första tankar om dimensionerna på alltihopa, de som står i första inlägget.
Mått: 4x1,5x2 (BxDxH). Höjden anser från syllen till hammarbandet.
Lecablock (ljusblått)
Grunden (svart):
Tryckt 45x95
Golvbjälkar som läggs ovanpå syllen (rött):
Golvplank (brunt):
Stående reglar (grönt):
Hammarband (svart)
45x95
Takreglar (glömde lägga till på ritningen):
Råspont (brunorangea):
20x95
Takpapp:
Jag tycker det ser rimligt ut men kanske skulle kört tryckt trallvirke 22x95 till golvet och sen ha 45x95 till stolpar och takreglar samt 45x70 till underslag/golvbjälkar till golvet och taket.
För att stabilisera skulle jag sätta diagonala råspontbrädor på insidan av de glesa väggarna. En på varje kortsida och en åt vardera hållet i yttre facken på ryggen, från övre ytterhörn och inåt.
För att stabilisera skulle jag sätta diagonala råspontbrädor på insidan av de glesa väggarna. En på varje kortsida och en åt vardera hållet i yttre facken på ryggen, från övre ytterhörn och inåt.
Syll och golvreglar blir 140 mm så varför inte använda 145 reglar direkt? Jag antar att det finns ett skäl men jag ser det inte. Inte för att det du ritat inte håller men det är så mycket enklare att köra en dimension och att slippa 45x45.
Sätt några brädor på insidan av ytterväggarna, speciellt sidoväggarna, som veden lutar mot. Det behövs inte många men de ser till att staplarna inte lutar på väggen. Mellanväggarna mår inte heller dåligt av liknande stödbrädor men det syns inte utåt om någon bräda ger sig.
(jag antar att du staplar med ändarna framåt).
Sätt några brädor på insidan av ytterväggarna, speciellt sidoväggarna, som veden lutar mot. Det behövs inte många men de ser till att staplarna inte lutar på väggen. Mellanväggarna mår inte heller dåligt av liknande stödbrädor men det syns inte utåt om någon bräda ger sig.
Typiskt, jag hade till och med skrivit i min första skiss att golvet skulle vara tryckt, men det försvann tydligen från tankarna. Ska fixa det.T Testarn skrev:Jag tycker det ser rimligt ut men kanske skulle kört tryckt trallvirke 22x95 till golvet och sen ha 45x95 till stolpar och takreglar samt 45x70 till underslag/golvbjälkar till golvet och taket.
Nu när jag läst lite mer verkar det vara uppenbart att något stabiliserande behövs, jag kör som du tipsade om
Tanken från början var att det skulle bli enkelt och stabilt att bara lägga golvreglarna ovanpå syllen. Nu när blocken är på plats märker jag dock att allting hamnar väldigt högt upp så jag funderar på att ha reglarna mellan syllen istället, för att spara 45 mm höjd.Z z_bumbi skrev:Syll och golvreglar blir 140 mm så varför inte använda 145 reglar direkt? Jag antar att det finns ett skäl men jag ser det inte. Inte för att det du ritat inte håller men det är så mycket enklare att köra en dimension och att slippa 45x45.
Gissar att det duger tillräckligt att snedspika reglarna mot syllen. CC blir ~35 cm så det borde väl hålla även en ganska tung ved gissar jag.
Ah, riktigt bra tips att sätta något så inte veden lutar, det hade jag nog inte tänkt på förrän jag stod där och skulle lägga in veden… Tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag har något liknande, ungefär i de dimensioner du ritat. Inget extra stöd utan taket, golvet och väggarna som de är för det stadigt så det räcker. I mitt fall tog jag lite gammalt virke som legat ute länge och sidorna är rätt tunna bräder, verkligen inget som är starkt och stadigt, men det håller.
Nu är bygget igång. Man lär sig väldigt mycket hur man inte ska göra. Bra det när man måste bygga nytt när det här rasar 
Nä, det blir nog bra.
Men en sak jag kom på när jag såg det i verkligheten:
De stående reglarna har ett cc på 150 cm. Är det verkligen ok?
Visst att det bara är ett skjul men kan det verkligen vara så glest? Funderar på att åka och köpa mer virke och trycka in emellan så det blir cc 75, det måste ju räcka?
Nä, det blir nog bra.
Men en sak jag kom på när jag såg det i verkligheten:
De stående reglarna har ett cc på 150 cm. Är det verkligen ok?
Visst att det bara är ett skjul men kan det verkligen vara så glest? Funderar på att åka och köpa mer virke och trycka in emellan så det blir cc 75, det måste ju räcka?