1 309 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Bygga enkel fristående bastu i 95x95 reglar?
Har en dröm och en naiv ide att bygga en enkel "timrad" bastu i 95x95 reglar.
Lite som en budget shokk and awe.
Vill helst slippa köpa en färdig lösning, men annars får det bli en färdigbyggsats.
Enkla laxknutar, en jäkla massa dymlingar eller fransk träskruv, och ett enkelt men isolerat tak.
Har en kompis som byggde bastufönster av glasskiva för balkongräcke billigt så ett sånt kanske det blir. Men skitsamma...
Tror ni att en sådan enkel och klen stomme kan hålla som enkel bastu för sporadiska bad?
Lite som en budget shokk and awe.
Vill helst slippa köpa en färdig lösning, men annars får det bli en färdigbyggsats.
Enkla laxknutar, en jäkla massa dymlingar eller fransk träskruv, och ett enkelt men isolerat tak.
Har en kompis som byggde bastufönster av glasskiva för balkongräcke billigt så ett sånt kanske det blir. Men skitsamma...
Tror ni att en sådan enkel och klen stomme kan hålla som enkel bastu för sporadiska bad?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Jag har en bastu i 60mm byggtimmer. Ligger iof i väldigt utsatt läge men regnvatten tränger in i kvisthål och större sprickor, så det får man täta. Men bara reglar utan avrinning låter som en dålig plan. Och måste ju bli dyrt som attan…
Jag byggde av 45mm liggande slätspont. Skruvat ihop hörnen, ej knuttimrat. Även borrat och skruvat ihop varven. Liten miss att jag på vissa ställen inte försänkt skruven tillräckligt långt så brädan hänger på gängen istället för att kunna falla ned längs den släta delen av skruven när virket torkat. Men totalt sett har det fungerat mycket bra.
Tips på tråd i ämnet egenkonstruerad fristående bastu (jag har bilder med i tråden på mitt bygge).
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
Det är vanligt i USA men i praktiken letar vatten sig in i de vågräta fogarna och timran blir mycket kortlivad. Plus att det är mycket otäta väggar.M M fungdal skrev:
I Berner Oberland i Schweitz är det sedan gammalt vanligt att timra av fyrkantsågade stockar med infräst läsfjäder som ger täthet. I deras torra höglandsklimat och med tvåmeters utskiften som skyddar mot slagregn fungerar det bra men det betyder inte att det fungerar var som helst.
Att bygga av 4 tums skräpvirke som buntades på varandra och spikades var en metod som förekom i närheten av större sågverk i början på 1900-talet. Det var skräpvirke och stumpar som man använde. Sådant som annars skulle ha blivit till ved i ångpannan. Sedan brädslog man utanpå för att skydda mot regn. Bygger man så med fullgott köpisvirke blir det mycket dyrt men det går givetvis om man vill.
Det finns en mycket logisk orsak till att man vanligen timrar med stockar som är sågade på utsidan och insidan och har kvar sin naturliga rundning ovanpå och under. Då blir ju ovansidan på varje stock rund och när man tar ur motsvarande drag i stocken ovanpå får man en fog som lutar utåt så regnvatten inte rinner in. Samtodigt som de flatsågade sidorna gör att de flesta sprickorna blir vågräta och åtminstone inte leder in vatten så som sprickor i ritning snett uppåt gör i en rundtimra.
I Karelen och i närliggande delar av Ryssland och i Österdalen i Norge har de senvuxen ganska rötbeständig furu att timra av och ett ganska torrt klimat där det sällan kommer hårda slagregn. Därför timrar de vanligen av rundtimmer där.
Fast om du får tag på klent rundtimmer halvgratis kan då helt säkert timra en liten bastu av det och så håller den så länge som den håller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden