Hej, undrar bara hur hårt ni brukar dra åt anslutningsskruvar till kablar. Har ni något knep där ni vet att ”detta är lagom åtdraget”
 
S Shevimaster skrev:
Hej, undrar bara hur hårt ni brukar dra åt anslutningsskruvar till kablar. Har ni något knep där ni vet att ”detta är lagom åtdraget”
Alla seriösa tillverkare av elmateriel brukar ange åtdragningsmomentet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla seriösa tillverkare av elmateriel brukar ange åtdragningsmomentet.
Ja det förstår jag men tror inte någon går och momentdrar varenda skruv? Kanske i centralen men tänkte tex 3fas uttag eller vanliga uttan, säkerhetsbrytare osv
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
A
På jobbet använder jag alltid olika momentverktyg. Jag drar dessa enligt tillverkarens rekommendation. Finns det inte tillgängligt så drar jag enligt tabeller för olika förband och känner att det sitter bra.
Skruvar ska dras till en viss sträckgräns före plastisk deformation inträder. Så hemmavid får man dra lite lagom hårt om man inte har dessa verktyg. Ofta räcker det nog bra så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A avh67f skrev:
På jobbet använder jag alltid olika momentverktyg. Jag drar dessa enligt tillverkarens rekommendation. Finns det inte tillgängligt så drar jag enligt tabeller för olika förband och känner att det sitter bra.
Skruvar ska dras till en viss sträckgräns före plastisk deformation inträder. Så hemmavid får man dra lite lagom hårt om man inte har dessa verktig. Ofta räcker det nog bra så
Okej, för har pratat med lite olika elektriker. Vissa drar jättehård med hela armen medans vissa kör med fingrarna först till det tar stopp sen ett halvt varv till ungefär
 
När du skriver ”på jobbet”. Är det då vanlig installation, eller något mer speciellt, typ ställverk eller förband med 2000A?
 
S Shevimaster skrev:
Okej, för har pratat med lite olika elektriker. Vissa drar jättehård med hela armen medans vissa kör med fingrarna först till det tar stopp sen ett halvt varv till ungefär
Det finns ett inlägga här på forumet (men jag hittar det inte nu) när någon tagit avdelningens elektriker och bett de dra åt "lagom" och mätt med momentverktyg. Och det visade sig att det "satt i fingrarna" de drog åt med rätt (enligt tillverkare) moment.

Själv så drar jag lite för hårt. Jag vet det. Men jag försöker iaf bättra mig. ;)

Men "knepet" är tills det känns rätt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
Nä inga ställverk håller jag på med normalt. Det är nog ganska vanliga saker för det mesta med allt från mindre plintar till större förband fast jag jobbar i en speciell bransch.
H hempularen skrev:
När du skriver ”på jobbet”. Är det då vanlig installation, eller något mer speciellt, typ ställverk eller förband med 2000A?
 
De flesta skulle nog bli förvånade över hur löst man egentligen ska dra kopplingsplintarna i normala appparater om man följde anvisningarna och använde momentnyckel.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
S Shevimaster skrev:
Hej, undrar bara hur hårt ni brukar dra åt anslutningsskruvar till kablar. Har ni något knep där ni vet att ”detta är lagom åtdraget”
Tills det går av och sedan ett halvt varv tillbaka.
 
  • Haha
  • Gilla
stayfrosty och 5 till
  • Laddar…
JAg brukar dra åt hårt, men inte så hårt att skruven "segar sig in". Troligen lite för hårt. Men sedan får man inte glömma att kontrollera. Jag provar alltid att ryckas lite i trådarna efter satt skruvat.
 
Jag drar alla skruvar stor som liten med 14Nm 😵‍💫
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.