704 läst ·
11 svar
704 läst
11 svar
Hur hårt brukar ni dra åt kablar
Hej, undrar bara hur hårt ni brukar dra åt anslutningsskruvar till kablar. Har ni något knep där ni vet att ”detta är lagom åtdraget”
På jobbet använder jag alltid olika momentverktyg. Jag drar dessa enligt tillverkarens rekommendation. Finns det inte tillgängligt så drar jag enligt tabeller för olika förband och känner att det sitter bra.
Skruvar ska dras till en viss sträckgräns före plastisk deformation inträder. Så hemmavid får man dra lite lagom hårt om man inte har dessa verktyg. Ofta räcker det nog bra så.
Skruvar ska dras till en viss sträckgräns före plastisk deformation inträder. Så hemmavid får man dra lite lagom hårt om man inte har dessa verktyg. Ofta räcker det nog bra så.
Redigerat:
Okej, för har pratat med lite olika elektriker. Vissa drar jättehård med hela armen medans vissa kör med fingrarna först till det tar stopp sen ett halvt varv till ungefärA avh67f skrev:På jobbet använder jag alltid olika momentverktyg. Jag drar dessa enligt tillverkarens rekommendation. Finns det inte tillgängligt så drar jag enligt tabeller för olika förband och känner att det sitter bra.
Skruvar ska dras till en viss sträckgräns före plastisk deformation inträder. Så hemmavid får man dra lite lagom hårt om man inte har dessa verktig. Ofta räcker det nog bra så
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
När du skriver ”på jobbet”. Är det då vanlig installation, eller något mer speciellt, typ ställverk eller förband med 2000A?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Det finns ett inlägga här på forumet (men jag hittar det inte nu) när någon tagit avdelningens elektriker och bett de dra åt "lagom" och mätt med momentverktyg. Och det visade sig att det "satt i fingrarna" de drog åt med rätt (enligt tillverkare) moment.S Shevimaster skrev:
Själv så drar jag lite för hårt. Jag vet det. Men jag försöker iaf bättra mig.
Men "knepet" är tills det känns rätt.
Nä inga ställverk håller jag på med normalt. Det är nog ganska vanliga saker för det mesta med allt från mindre plintar till större förband fast jag jobbar i en speciell bransch.
H hempularen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
JAg brukar dra åt hårt, men inte så hårt att skruven "segar sig in". Troligen lite för hårt. Men sedan får man inte glömma att kontrollera. Jag provar alltid att ryckas lite i trådarna efter satt skruvat.
Klicka här för att svara