12 347 läst ·
55 svar
12k läst
55 svar
Hur borrar jag genom hård metall?
Rekommenderar borr för rostfritt stål (de har en trubbigare vinkel på borret så större area av går i ingrepp samt är av HSS-Co stål)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/
För att få ett märke/"körnslag" kan du först köra borren åt fel håll först på lågt varvtal. Om man slår riktiga körnslag som på vanligt stål komprimerar man det rostfria så det blir ännu hårdare/svårare att borra. Samma sak tyvärr ifall du kör med ett slött borr och kompenserar med för mycket tryck på borren...
Riktigt med skärvätska alt. "Pudding"=skärpasta
Exempel:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/
För att få ett märke/"körnslag" kan du först köra borren åt fel håll först på lågt varvtal. Om man slår riktiga körnslag som på vanligt stål komprimerar man det rostfria så det blir ännu hårdare/svårare att borra. Samma sak tyvärr ifall du kör med ett slött borr och kompenserar med för mycket tryck på borren...
Riktigt med skärvätska alt. "Pudding"=skärpasta
Exempel:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
HejTotte_S skrev:
Skärvätska eller åtminstone nån form av olja som smörjning. Högt tryck på borren, lågt varvtal. Och ett bra borr.
Om du kommer åt med en stor enhandstving så kan man använda den för att få press på bormaskinen. Väldigt svårt att trycka tillräckligt hårt om man inte kan trycka neråt.
Större hål så kan det vara bra att borra ett mindre först.
Man ska inte trycka hårt, aldrig!
Börja med en mindre borr och fortsätt med större.
Lämpliga steg kan vara 4mm, 8mm, 12mm.
Använd olja eller skärvätska.
Ju större borr ju lägre hastighet.
Säkerställ att du har vassa skär på borrarna.
Lycka till.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Så har jag också gjort med framgång, till och med borrat med kakelborr i stål.A Argastesnickaren skrev:Jobbade inom verktygs industrin för 20 år sen och byggde då verktyg upp till 50 ton stycket.
När vi behövde borra i bla härdat stål osv som var riktigt hårt så använder vi vanliga betong borr avsedda för slagborr maskiner som slipades vassa (mycket billigare per styck jämfört med specialborr)
Sen sattes dom upp i stora borrmaskiner som fick gå på högsta varvtalet och manuell sakta matning samt konstant kylning.
Var som att skära i smör.
Risken när man borrar är ju att materialet blir för varmt och härdar stålet så a och o är kylningen.
Problemet är att det kan gå så varmt att lödningen av hårdmetallplattan smälter och skäret lossnar, så använd kylning.
Nej, sällan materialet härdar.......
Har dock hänt mig när jag borrade i tågräls som är självhärdande, en skum legering...
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Produkter som diskuteras: "Körna"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Hur menar du att du får hål i rostfritt utan att trycka hårt? Allting är ju såklart relativt, men du får ju inte ens ett nytt borr av kvalitet att börja skära om det är i rostfritt. Du har säkert borrat mer än mig, men några 100 hål i rostfritt har jag ändå gjort.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Rätt borrstorlek, rätt förborrning, rätt borrslipning, rätt smörjmedel.Totte_S skrev:
Sen är det som du säger, "allt är relativt". Det jag tycker är lagom kanske du tycker är svinhårt.
När jag borrar i lastbilsramar med 14mm borr har jag en speciellt fäste till en tryckluftsborrmasin, i fästet sätter jag en kedja som mothåll och sen har fästet en lång hävarm jag trycker med, så där trycker jag väldigt hårt........eller snarare med rätt tryck för maximal avverkning vilket då är kopplat till bla släppningen på borrskäret.
Men då har jag förborrat, rätt borr, rätt hastighet och rätt smörja.
Borrade en gång med en 100mm hålsåg där jag bara hade ett halvt hål att borra, körde utan centrumborr och med styrning runt utanpå borren.
Det gick bra med ovan givna förutsättningar.
/W
Att borra med hävarm får nog anses som att man trycker hårt…😉Workingclasshero skrev:
Rätt borrstorlek, rätt förborrning, rätt borrslipning, rätt smörjmedel.
Sen är det som du säger, "allt är relativt". Det jag tycker är lagom kanske du tycker är svinhårt.
När jag borrar i lastbilsramar med 14mm borr har jag en speciellt fäste till en tryckluftsborrmasin, i fästet sätter jag en kedja som mothåll och sen har fästet en lång hävarm jag trycker med, så där trycker jag väldigt hårt........eller snarare med rätt tryck för maximal avverkning vilket då är kopplat till bla släppningen på borrskäret.
Men då har jag förborrat, rätt borr, rätt hastighet och rätt smörja.
Borrade en gång med en 100mm hålsåg där jag bara hade ett halvt hål att borra, körde utan centrumborr och med styrning runt utanpå borren.
Det gick bra med ovan givna förutsättningar.
/W
Precis, så många stationära borrmaskiner har ju pump till kylningen.Workingclasshero skrev:
Så har jag också gjort med framgång, till och med borrat med kakelborr i stål.
Problemet är att det kan gå så varmt att lödningen av hårdmetallplattan smälter och skäret lossnar, så använd kylning.
Nej, sällan materialet härdar.......
Har dock hänt mig när jag borrade i tågräls som är självhärdande, en skum legering...
/W
Största borrmaskinen vi hade var en tysk från andra världskriget med en bom på 3 m så att man stod uppe på delarna vi borrade i.
Gjutjärn var det inga problem att borra med 100 mm borr, var som smör.
Produkter som diskuteras: "pump borrmaskinen"
Vattenpump för borrmaskin 1300 l/h Wolfcraft
Sug upp regnvatten med borrmaskinen
228 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Fast egentligen inte......Totte_S skrev:
Jo, det gör man, men framförallt vinglar man inte omkring som man gärna gör på frihand, vilket kan leda till skador på skäret.
Man får en stadig riktning och en stadig matning vilket är svårare med frihandsborrning.
Frihandsborrning från ca 8mm och uppåt borrar jag gärna med mindre släppning, det hugger mindre, mindre tryck går åt, rundare hål och mindre grader på utgångshålet, bara fördelar.
/W
Hej,D Daniel Riccius skrev:
Löste problemet med dessa borrar:
https://www.hornbach.se/p/borrset-alpen-profi-multicut-universalborr-3-delars/8712534/
som har spets av volframkarbid (tungsten carbide).
Daniel
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur borrar man genom hård betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lång är genomhärdnings tiden på färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vänta på att Husfix genomhärdar innan man applicerar mer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor angående takgenomföring i tvåkupigt betongtegel + oljehärdad masonit?
Tak & Vind -
genomhärdad färg
Färg, Måla & Tapetsera