F
Fortfarande inte bekräftat att TS kör UTAN slag? Skulle det bara MED slag så är alla andra förslag av sekundär betydelse.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Eller för den delen att verifiera att borren verkligen går åt rätt håll.
Har råkat ut för detta att någon som inte är så van med vissa maskiner klagar på att det inte går att borra och man ser då att borrmaskinen går år fel håll.
Håller med om att det trycket som behövs för stora hål är svårt att uppnå och lätt att förstöra borren på första hålet genom att överhetta borret.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bara för att förtydliga. Jag körde med fullt slag på borrhammaren med lämpliga hammarborr TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M är ganska modest här med 1,8 J men det räckte fint. Att försöka köra liknande med en vanlig slagborr är givetvis helt lönlöst.

Kolla den tidigare presenterade YT-videon hur man kan göra med vanliga borrmaskiner/skruvdragare, med rätt borr och teknik.

Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Framförallt så har ju slagborrmaskiner sällan växlar, dvs sänkningen av varvtalet får göras av motorn, via avtryckaren... Svårt att hålla ett konsistent lågt varvtal...

Bättre att köra med en vanlig skruvdragare med två växlar....

Frågan är väl också hur bra det är att borra hål i bärande balkar?
Jag ska förlänga altanen vilket innebär att jag måste förankra bärande balkar på båda konstruktionerna.

Hej,

Försöker borra hål en tunn metall (ca 1mm) utan framgång. Det är underredet på en sviktstol. Borren biter inte i metallen. Det blir bara en liten försänkning, se bilder.

Närbild på en metallplatta med ofullständig borrning, visar liten försänkning utan genomträngning, del av stolens underrede på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på försök att borra hål i en tunn metallbit på en sviktstol, med en liten försänkning synlig på metallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har provat diverse HSS och HSS-Co borr och på olika varvtal. Använder skärvätska. Utgick från att det var rostfritt stål. Den är inte magnetisk.

Några tips?

Daniel

D Daniel Riccius skrev:
Hej,

Försöker borra hål en tunn metall (ca 1mm) utan framgång. Det är underredet på en sviktstol. Borren biter inte i metallen. Det blir bara en liten försänkning, se bilder.

[bild][bild]

Har provat diverse HSS och HSS-Co borr och på olika varvtal. Använder skärvätska. Utgick från att det var rostfritt stål. Den är inte magnetisk.

Några tips?

Daniel
Förborra med mindre diameter

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag var kass på att borra i metall men fick tips i en tråd jag gjorde. Det som ändrade allt för mig var hårt tryck och lågt varvtal! Jag är inte så stor så jag får typ lägga mig över borren ibland men det hjälper. Har inte jättemycket erfarenhet men borrade t.ex. när jag byggde taket till robotgräsklipparen...

• Gilla
  • Älska
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Hålet ska vara 8mm. Förborrar 4mm.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det där ser ju ut att vara en svets,nit,eller skruv.. mer tryck..
Kanske mindre borr..
Vad har du för maskin?

Totte_S
Smörja, Hårt tryck som sagt, och lågt varvtal.

Lägger hela min kroppsvikt (90+ kg). Provat både med en skruvdragare (max 1500 varv/min) och en borrhammare i borrläge.

Kan det vara någon annan metall än rostfritt? Spelar det någon roll?

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel Riccius skrev:
Hej,

[bild][bild]

Några tips?

Daniel
Väldigt låga varvtal på borrmaskinen… ordentligt tryck och en liten borr från början.

Farstatjej90
D Daniel Riccius skrev:
Lägger hela min kroppsvikt (90+ kg). Provat både med en skruvdragare (max 1500 varv/min) och en borrhammare i borrläge.

Kan det vara någon annan metall än rostfritt? Spelar det någon roll?
Alltså du har säkert slitit ut dina borrar. Jag kör nog inte mer än 100 varv /minut när jag borrar i metall. Kanske ännu mindre? Med 1500/min kommer du sabba borret direkt....🤔

• Älska
sysmali
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Riccius skrev:
Hej,

[bild][bild]

Några tips?

Daniel
Jag slår först till med syl så borr inte slinter runt, sen rekommenderar jag stegborr.

https://intools.se/stegborr-uni-bit...ATzsjQ0tPT9bDsq0neiYVxq--YBCpG0kaAvGnEALw_wcB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.