12 328 läst ·
55 svar
12k läst
55 svar
Hur borrar jag genom hård metall?
Eller för den delen att verifiera att borren verkligen går åt rätt håll.
Har råkat ut för detta att någon som inte är så van med vissa maskiner klagar på att det inte går att borra och man ser då att borrmaskinen går år fel håll.
Håller med om att det trycket som behövs för stora hål är svårt att uppnå och lätt att förstöra borren på första hålet genom att överhetta borret.
Har råkat ut för detta att någon som inte är så van med vissa maskiner klagar på att det inte går att borra och man ser då att borrmaskinen går år fel håll.
Håller med om att det trycket som behövs för stora hål är svårt att uppnå och lätt att förstöra borren på första hålet genom att överhetta borret.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Bara för att förtydliga. Jag körde med fullt slag på borrhammaren med lämpliga hammarborr TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M är ganska modest här med 1,8 J men det räckte fint. Att försöka köra liknande med en vanlig slagborr är givetvis helt lönlöst.
Kolla den tidigare presenterade YT-videon hur man kan göra med vanliga borrmaskiner/skruvdragare, med rätt borr och teknik.
Kolla den tidigare presenterade YT-videon hur man kan göra med vanliga borrmaskiner/skruvdragare, med rätt borr och teknik.
Redigerat:
Jag ska förlänga altanen vilket innebär att jag måste förankra bärande balkar på båda konstruktionerna.Dan_Johansson skrev:
Hej,
Försöker borra hål en tunn metall (ca 1mm) utan framgång. Det är underredet på en sviktstol. Borren biter inte i metallen. Det blir bara en liten försänkning, se bilder.
Har provat diverse HSS och HSS-Co borr och på olika varvtal. Använder skärvätska. Utgick från att det var rostfritt stål. Den är inte magnetisk.
Några tips?
Daniel
Försöker borra hål en tunn metall (ca 1mm) utan framgång. Det är underredet på en sviktstol. Borren biter inte i metallen. Det blir bara en liten försänkning, se bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har provat diverse HSS och HSS-Co borr och på olika varvtal. Använder skärvätska. Utgick från att det var rostfritt stål. Den är inte magnetisk.
Några tips?
Daniel
Förborra med mindre diameterD Daniel Riccius skrev:Hej,
[bild][bild]
Några tips?
Daniel
Jag var kass på att borra i metall men fick tips i en tråd jag gjorde. Det som ändrade allt för mig var hårt tryck och lågt varvtal! Jag är inte så stor så jag får typ lägga mig över borren ibland men det hjälper. Har inte jättemycket erfarenhet men borrade t.ex. när jag byggde taket till robotgräsklipparen...
Hålet ska vara 8mm. Förborrar 4mm.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Det där ser ju ut att vara en svets,nit,eller skruv.. mer tryck..
Kanske mindre borr..
Vad har du för maskin?
Kanske mindre borr..
Vad har du för maskin?
Lägger hela min kroppsvikt (90+ kg). Provat både med en skruvdragare (max 1500 varv/min) och en borrhammare i borrläge.
Kan det vara någon annan metall än rostfritt? Spelar det någon roll?
Kan det vara någon annan metall än rostfritt? Spelar det någon roll?
Väldigt låga varvtal på borrmaskinen… ordentligt tryck och en liten borr från början.D Daniel Riccius skrev:Hej,
[bild][bild]
Några tips?
Daniel
Alltså du har säkert slitit ut dina borrar. Jag kör nog inte mer än 100 varv /minut när jag borrar i metall. Kanske ännu mindre? Med 1500/min kommer du sabba borret direkt....🤔D Daniel Riccius skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
https://www.powertools.se/wp-content/uploads/2021/01/borrhastigheter-drill-speed.pdf
Här har du en bra översikt över varvtal för olika borrdimensioner och material.
Mitt tips är att välja förborren efter högsta varvtalet på din skruvdragare. Då behöver du bara kontrollera trycket, och inte försöka hålla hastigheten (dvs du kör fullt blås).
Här har du en bra översikt över varvtal för olika borrdimensioner och material.
Mitt tips är att välja förborren efter högsta varvtalet på din skruvdragare. Då behöver du bara kontrollera trycket, och inte försöka hålla hastigheten (dvs du kör fullt blås).
Jag slår först till med syl så borr inte slinter runt, sen rekommenderar jag stegborr.D Daniel Riccius skrev:Hej,
[bild][bild]
Några tips?
Daniel
https://intools.se/stegborr-uni-bit...ATzsjQ0tPT9bDsq0neiYVxq--YBCpG0kaAvGnEALw_wcB