Hej,

Jag har försökt borra hål i mitt tak för att sätta upp en projektorduk på c:a 9kg. Jag har lyckats borra ett hål och har satt upp första fästet som verkar sitta väldigt stadigt, men det andra hålet (c:a 180cm bort) har jag bara inte lyckats med. Jag har försökt med 5 (!) hål och varje gång har jag stött på något stenhårt efter c:a 25mm djup. Hålet behöver vara 55mm.

Efter det tredje tröttnade jag och gick och köpte en regelscanner som ska kunna upptäcka metall och trä ner till 38mm djup, men trots att jag försäkrat mig säkert 10 gånger om att inget finns under ytan så stöter jag ändå på något. Min första tanke var armeringsjärn men då borde det ha gett utslag på scannern (vilket det gjorde vid de 2 första punkterna) och det ser inte ut som metall när jag försöker titta i hålet. Efter mycket spacklande och slipande har jag tröttnat och ber därför om er hjälp.

Huset är ett klassiskt lägenhetshus i stockholmsförort byggt runt 1940. Jag har slagborr och betongborr som funkat för tegel och annat i min lägenhet men här faller den tydligen pladask.

Tacksam för alla tips.

S snussi skrev:
Hej,

Jag har försökt borra hål i mitt tak för att sätta upp en projektorduk på c:a 9kg. Jag har lyckats borra ett hål och har satt upp första fästet som verkar sitta väldigt stadigt, men det andra hålet (c:a 180cm bort) har jag bara inte lyckats med. Jag har försökt med 5 (!) hål och varje gång har jag stött på något stenhårt efter c:a 25mm djup. Hålet behöver vara 55mm.

Efter det tredje tröttnade jag och gick och köpte en regelscanner som ska kunna upptäcka metall och trä ner till 38mm djup, men trots att jag försäkrat mig säkert 10 gånger om att inget finns under ytan så stöter jag ändå på något. Min första tanke var armeringsjärn men då borde det ha gett utslag på scannern (vilket det gjorde vid de 2 första punkterna) och det ser inte ut som metall när jag försöker titta i hålet. Efter mycket spacklande och slipande har jag tröttnat och ber därför om er hjälp.

Huset är ett klassiskt lägenhetshus i stockholmsförort byggt runt 1940. Jag har slagborr och betongborr som funkat för tegel och annat i min lägenhet men här faller den tydligen pladask.

Tacksam för alla tips.
Om du har en gammal "hederlig" slagborr, kommer du tyvärr inte långt i riktig hård betong. Det du behöver är en Borrhammare. Det är iprincip detsamma, men betydlig längre och hårdare slag. Med samma maskin kan du även ta borr rotationen, och använda den som bilmaskin. De kostar ca 500kr på Jula och Biltema. Finns säkert billiga på fler ställen. Med en sådan är det som att borra i smör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det brukar gå även med en slagborrmaskin men då krävs det också fräsha borr av god kvalitet.

En slagborrmaskin fixar hålet på typ 2 minuter och utslitet borr, en borrhammare med SDS borr på 15 sekunder och borret är i princip som nytt.

Förr i tiden när Ikea var något att ha, fanns det en jättebra prisvärd borrhammare att köpa där avsedd för just det du tänkte göra ( jag har en sådan och en betydligt dyrare/kraftigare/bättre Makita och föredrar den svagare men enklare Ikea för just sådana enkla jobb).
Förpackning med Ikea FIXA borrhammare, laddare, tre borrar och extrachuck i orange inläggsfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tackar så mycket för svaren. Jag får fixa en borrhammare så löser det förhoppningsvis det här väldigt frustrerande problemet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.