TonyTech
Upp kommer avlopp 75mm. Syll är 70x 45. Vatten med rör i rör 25mm/16mm. Dessa skall gå till ett tvättställ hängt på vägg med dolda rör.
Min undran är angående hur jag korrekt kopplar vidare.
Googling och texter säger mig detta och jag undrar om det är rätt.

1. Förminskning 75/50 insida avloppet i golv. Gå upp med rör till 50cm genom vägg. Röret bör vara handfatsböj enkel utan skarvar i vägg förutom förminskning i golv.

2. Vatten dras ut i väggen med väggbockfixtur och fixturplåt

Välkommen med kunskap och vilket rör man anväder genom väggen. Tack på förhand!

• Träkonstruktion med rör, skruvar och flexibel slang på grovbetonggolv, möjlig installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TonyTech
TonyTech TonyTech skrev:
Upp kommer avlopp 75mm. Syll är 70x 45. Vatten med rör i rör 25mm/16mm. Dessa skall gå till ett tvättställ hängt på vägg med dolda rör.
Min undran är angående hur jag korrekt kopplar vidare.
Googling och texter säger mig detta och jag undrar om det är rätt.

1. Förminskning 75/50 insida avloppet i golv. Gå upp med rör till 50cm genom vägg. Röret bör vara handfatsböj enkel utan skarvar i vägg förutom förminskning i golv.

2. Vatten dras ut i väggen med väggbockfixtur och fixturplåt

Välkommen med kunskap och vilket rör man anväder genom väggen. Tack på förhand!
Någon som vet och kan mera om detta med att dra ut avlopp genom vägg till handfat?

Bästa svaret

Det går utmärkt att gå upp med avlopp inne i en vägg. Du gör precis som du själv skriver:
Gå över till 50mm rör i golvet (gärna så nära väggen som möjligt) och gå upp med 50mm röret i väggen. På lämplig höjd sätter du en vattenlåsvinkel som du låter sticka ut ur väggen. När alla ytskikt i rummet är färdiga så kapar du den delen av vinkeln som sticker ut och kör in en gumminippel så att alla vanliga vattenlås passar rakt in i.

• Gilla
TonyTech
  • Laddar…
TonyTech
Tack för tydlig info!
Då vet jag att det är på rätt spår.
Mvh/ Tony

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.