2 355 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Hur bör man bygga golvet här?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Ja, i min mening så blir de varmare och bättre i en upp byggnad av ett badrums golv , du minimerar risken för köldbrygga i golvet, när jag bygger badrum så gör jag på detta sätt,B Benny78 skrev:
tänk bara på att plasta bjälkar och allt trä innan bara
Ok, skippar man spånplattan då och kör eps upp en bit ovanför bjälkarnas ovansida menar du? Eller bara upp till ovansidan?R Rickard.lj skrev:
Det är två olika metoder med likvärdigt resultat:B Benny78 skrev:
Alternativ 1
Cellplast isolering i botten 50mm, plast runt bjälkar, EPS betong till ök. Bjälklag, flytspackel med nätmatta ev.golvvärme. Sedan ytskikt.
Alternativ 2
120 mm isolering glas eller stenull, 22mm golvspåne, flytspackel med nätmatta ev. golvvärme. Sedan ytskikt.
Oftast så vi betongare eller kakelsättare utföra alternativ 1 medans snickare har lättare och utföra alternativ 2
Båda två blir bra och använd i många sammanhang.
Hoppas du förstår min redogörelse😉
Kanon! Tack för utförligt svar!Janu78 skrev:Det är två olika metoder med likvärdigt resultat:
Alternativ 1
Cellplast isolering i botten 50mm, plast runt bjälkar, EPS betong till ök. Bjälklag, flytspackel med nätmatta ev.golvvärme. Sedan ytskikt.
Alternativ 2
120 mm isolering glas eller stenull, 22mm golvspåne, flytspackel med nätmatta ev. golvvärme. Sedan ytskikt.
Oftast så vi betongare eller kakelsättare utföra alternativ 1 medans snickare har lättare och utföra alternativ 2
Båda två blir bra och använd i många sammanhang.
Hoppas du förstår min redogörelse😉
Skall nog bli bra det här!
Klicka här för att svara