God jul för att börja med!
Underredet ska ju stå stabilt på golvet och jag såg en lösning med maskinfötter igängade i ramparmuff eller islagsmutter. Jag skulle dock föredra en flyttbar lösning på hjul, kanske indragningsbara. Har någon ett förslag?
Sedan är det väl vanligt att man installerar T-rails för att kunna flytta anhållet. Är det state-of-the-art? Finns olika standardstorlekar för T-rails eller är det alltgenom tumstorlekar?
Ursäkta min bristande terminologi.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
B
För förflyttning finns det några varianter, antingen monteras de under eller på sidan.

Denna modell som du monterar under tar inte en massa utrymme åt något håll, men de påverkar kanske stabiliteten då benet inte blir lika stumt mot golvet.
https://amzn.eu/d/0EIfrP9

Alternativet är dessa som monteras på sidan av benet, dock kräver de nog 15cm utrymme.
https://amzn.eu/d/6mH7tsC

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack, bra förslag!

Den första varianten, i linje med benet, är väldigt stabila. Har liknande på bandsågen 250 kg och det funkar hur bra som helst 😊

nanowire nanowire skrev:
Den första varianten, i linje med benet, är väldigt stabila. Har liknande på bandsågen 250 kg och det funkar hur bra som helst 😊
Bra. Hur lätt är det att komma åt de bakre hjulen för att lyfta/sänka?

Fräsbordet blir kanske inte så tungt och då kan man sätta två hjul i bakkant (eller var det passr bäst) som inte riktigt når ner i golvet när bordet står men tippar man så rullar det.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bra. Hur lätt är det att komma åt de bakre hjulen för att lyfta/sänka?
Inget du vill göra ofta. Men väldigt bra för att kompensera för lite ojämn golv.

Nu är underredet klart, med hjul som i #2, indragbara. Har även installerat nödstop och extra uttag. Byggde en kjol av byggplast runt underredet för att bromsa dammet.
Ny fråga: Jag har installerat en ärvd skiva av björkplywood, 50 mm tjock. Ska ytan behandlas? Någon olja eller ska den förbli rå? Har slipat med 120.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.