Tänkte ta hjälp av kunskapen som finns här.

Har ett vedeldat system med tekniktank och ackumulatorer, samt en äldre luft/vatten värmepump som ”reserv”.
Nu har utedelen på värmepumpen gjort sitt en Sanyo CO2 eko från ca 2007.
Den är inkopplad att köras vid sidan av huvudsystemet.

Så står egentligen inför följande funderingar:
1. Finns det ny/begagnad utedel att få tag på eller någon som kan vara kompatibel med Sanyon?

2. Investera i en Monoblock och koppla in mot huvudsystemet, kan det vara värt investeringen och den ”jobbar” ihop med vedpannan.
Hur kopplas den bäst in mot befintligt system?
Tekniktank och vedpanna är i ett angränsande rum, ackumulatorerna är i anslutning till värmepumpen.

3. Skippa 1-2 nu o lägga pengarna på ved, göra om i framtiden.

Bifogar en principskiss på hur systemet är uppbyggt, kom gärna med tips och förklaringar om jag bör tänka på annat sätt.

Principskiss av värmesystem med vedpanna, tekniktank och ackumulatortankar, samt anslutningar för luft/vatten värmepump och solfångare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
R Reinmanz skrev:
Tänkte ta hjälp av kunskapen som finns här.

Har ett vedeldat system med tekniktank och ackumulatorer, samt en äldre luft/vatten värmepump som ”reserv”.
Nu har utedelen på värmepumpen gjort sitt en Sanyo CO2 eko från ca 2007.
Den är inkopplad att köras vid sidan av huvudsystemet.

Så står egentligen inför följande funderingar:
1. Finns det ny/begagnad utedel att få tag på eller någon som kan vara kompatibel med Sanyon?

2. Investera i en Monoblock och koppla in mot huvudsystemet, kan det vara värt investeringen och den ”jobbar” ihop med vedpannan.
Hur kopplas den bäst in mot befintligt system?
Tekniktank och vedpanna är i ett angränsande rum, ackumulatorerna är i anslutning till värmepumpen.

3. Skippa 1-2 nu o lägga pengarna på ved, göra om i framtiden.

Bifogar en principskiss på hur systemet är uppbyggt, kom gärna med tips och förklaringar om jag bör tänka på annat sätt.

[bild]
Var du nöjd med hur ditt system fungerade? Framförallt under värmepumpsdrift?

Vilken tillgång till ved har du? Pris? Hur mycket arbete, orkar du med?

Var i landet bor du? Är det kalt längre perioder?

Jag hade nog installerat en monoblock. Kanske gör det själv.

Igår höll sig tempmetern över nollstrecket. Gick åt 20 SEK (all inklusive) för uppvärmning med luftvärmepump och hushållsel. Inte många vedpinnar av köpeved man kan elda för 20 spän.

• Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
H he-peter skrev:

Igår höll sig tempmetern över nollstrecket. Gick åt 20 SEK (all inklusive) för uppvärmning med luftvärmepump och hushållsel. Inte många vedpinnar av köpeved man kan elda för 20 spän.
- Har kört värmepumpen fåtal gånger sen inflyttning för 3år sen, men funkade bra.

- Bra tillgång till billig ved, kan köra ett tag till o se det som ”träningspass”

- Västra Götaland, så inte kallt långa perioder

- Ok intressant, hur ser ditt system ut och hur tänker du ifall du gör det?

R Reinmanz skrev:
- Har kört värmepumpen fåtal gånger sen inflyttning för 3år sen, men funkade bra.

- Bra tillgång till billig ved, kan köra ett tag till o se det som ”träningspass”

- Västra Götaland, så inte kallt långa perioder

- Ok intressant, hur ser ditt system ut och hur tänker du ifall du gör det?
Vi har luftburen, vill säga vi värme huset med antingen LLVP eller kamin. Men "bränslet" är ju samma oavsett. Ved för kaminen och el för värmepumpen.

Jag räknar varje dag, vilket bränsle blir billigare. Vi har timpris. Efter två eller tre uppvärmningssäsonger sitter det. Då räcker en kort titt på spotpriset och jag vet vad som blir mäst ekonomisk.

Jag kom fram till, att värmepump är väldigt bra och ekonomisk. Oftast lurar man sig själv med ved. Framförallt köpeved.

Vi har bunkrat upp ved för fyra eller fem vintrar, men ändå sparar jag den för det kalla dagarna.

Detta året kommer vi har så mycket egen ved, att det kan blir ett bekymmer var vi skall bara trava upp den.

Finns ju många trådar med diskussioner om ved eller värmepump. Där räknars det på pris per energi (kwh). Jag tycker man måste mäta, mäta, mäta. Man måste mäta hur mycket vilket uppvärmningsalternativ kostar för specifikt det huset man har. Vid specifikt det vädret man har just den dagen. Inte teoretiserar.

Som sagt: igår blev den 20 SEK för all el inkl värmepump. Inklusive överföringsavgift och energiskatt.

Sen är man ju bortrest eller sjuk någon gång. Då kan den ju vara smidigt med ett värmesystem som sköter sig själv.

• Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
Vedeldningen skall du absolut behålla vad du än gör med resten!

Vi har ju sett hur energipriserna svänger med det politiska läget. För två år sedan kostade det mera att köra en vanlig luftvärmepump en vecka än vad en duktig arbetare har i veckolön.
Det har också hänt ett par gånger under senare år att Finland har varit på vippen att tvingas stänga av strömmen i form av rullande elavbrott med allt det innebär för samhället och företagen och hushållen. Då var det vi vedeldare som räddade läget.
Litet egendomligt att vi sedan får skäll av storstadsbor för att vi eldar med ved. När vi alla skulle ha fått ha det både mörkt och kallt om det inte vore för veden som avlastade kraftverken och elnätet.

Nu är det stor risk för storkrig och det första ryssen bombar är ju elförsörjningen.

Nu kan du i lugn och ro fundera på vad du vill komplettera vedvärmen med. Det är bra att ha någon slags köpisvärme att ta till när man är sjuk eller bortrest eller när arbetet eller privatlivet har kört ihop sig några veckor. Hemligheten bakom nöjda vedeldare är att ha en backup som kanske bara går någon vecka vartannat år när man inte hinner eller inte orkar med vedeldningen.

• Älska
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Vi har ju sett hur energipriserna svänger med det politiska läget. För två år sedan kostade det mera att köra en vanlig luftvärmepump en vecka än vad en duktig arbetare har i veckolön.
Det har också hänt ett par gånger under senare år att Finland har varit på vippen att tvingas stänga av strömmen i form av rullande elavbrott med allt det innebär för samhället och företagen och hushållen. Då var det vi vedeldare som räddade läget.
Litet egendomligt att vi sedan får skäll av storstadsbor för att vi eldar med ved. När vi alla skulle ha fått ha det både mörkt och kallt om det inte vore för veden som avlastade kraftverken och elnätet.

Nu är det stor risk för storkrig och det första ryssen bombar är ju elförsörjningen.

Nu kan du i lugn och ro fundera på vad du vill komplettera vedvärmen med. Det är bra att ha någon slags köpisvärme att ta till när man är sjuk eller bortrest eller när arbetet eller privatlivet har kört ihop sig några veckor. Hemligheten bakom nöjda vedeldare är att ha en backup som kanske bara går någon vecka vartannat år när man inte hinner eller inte orkar med vedeldningen.
Amen på ditt inlägg, ett bra fungerande vedsystem håller man fast vid med näbbar och klor.
Och som min kompis sa för många år sedan, man känner sig rik när man har en full vedbod!

• Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Stort tack för dina tankar!
Vedpannan kommer få stå kvar, får försöka doktorera lite i vad som kan bli den bästa lösningen till vårt system o vad som funkar bäst för oss.

Fundera också på hur ofta ni behöver reserv-värmekällan. Beroende på er livssituation kan det vara allt mellan några dagar vart tredje år och tre månader i året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.