54 465 läst ·
67 svar
54k läst
67 svar
Hur blir jag av med svartmögel i skarvarna?
Sluta skrämma upp folk.T tarevarg skrev:
Om vi tittar på vad följande säger:
https://giftinformation.se/kemikalieregister/klorgas/
-"Bildas t.ex. när klorinnehållande rengöringsmedel av misstag blandas med sura rengöringsmedel som toalettrengöring och avkalkningsmedel."
Och sedan tittar på vad klorin är,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumhypoklorit
Du måste alltså får klorinen att reagera med något för att få den att övergå till gasform,
så vid normal användning är risken för klorgas ganska liten.
Mögel sporer dör inte vid 75 grader. Inte ens när vi kör steriliserings program på jobbet 180 grader i 90 minuter räcker bara värme utan även kemisk rengöring innan värme behövs.L Luis Loureiro skrev:
Nu ska vi nog ta det lite lugnt med larmen här.T tarevarg skrev:
Klorin är en vattenlösning av natriumhypoklorit som förvisso är dödligt för de flesta vattenlevande organismer. Men när det kommer i kontakt med organisk material så omvandlas det ganska snabbt till vanligt koksalt. Om det däremot kommer i kontakt med en syra så bildas klorgas som kan leda till skador på annat sätt. I kontakt med vatten så bildar klorgas saltsyra som är starkt frätande. Detta innebär att om man andas in klorgas så bildas saltsyra i lungorna där den kan orsaka allvarliga skador. MEN vid normal användning skall knappast någon klor bildas och definitivt inte i mängder som orsakar allvarliga lungskador. Skulle någon mot förmodan somna i sitt nystädade badrum så lär det inte orsaka några större problem, ivarjefall inte orsakat av klorgas.
Däremot och speciellt om man har en egen avloppsanläggning så ska man nog vara väldigt försiktig med användandet av klorin (gäller f.ö. alla desinfektionsmedel) eftersom detta kan slå ut den biologiska reningen i ett minireningsverk eller en infiltrationsbädd.
Enligt Wikipedia så renar Sveriges vattenverk städernas dricksvattensystem med flera ton 100 % ren natriumhypoklorit (i pulverform) varannan vecka, för att döda av farliga mikroorganismer.
När det gäller rening av kommunalt avloppsvatten så har natriumhypokloriten som idag släpps ut av hushållen redan neutraliserats till koksalt när den når reningsverken. I annat fall så skulle den biologiska reningen ha slagits ut. Wikipedia anger också att ingen natriumhypoklorit når ut i sjöar och vattendrag genom våra [kommunala] avloppsystem.
Har själv samma fenomen i mitt badrum, ochså matta på väggar och tak, brukar ta en disksvamp när jag duschar och knugga lite så det svarta och geggig åker ner i avloppet, har funderat om det är lika farligt som svartmögel på trä tex? Är det det, eller är de bara o skrubba på? Vill tillägga att väggarna är leca sten och golvet betong, så de lär ju inte vara "ruttet" bakom
Måste dock ta lite hänsyn till mina 3barn om det nu är farligt?
Måste dock ta lite hänsyn till mina 3barn om det nu är farligt?
Då har du tillväxt i ytskiktet, och förmodligen har du detta eftersom ditt badrum inte torkar upp mellan dusch.M Zolt skrev:
Kanske dags att se över ventilationen/badrumsfläkten,
kanske behöver du en fläkt som varvar upp rejält när du duschar så att vattenångan försvinner snabbare.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
I mitt 7 år gamla badrum var det överflödigt lim från väggmattan som blev svart/brunt i underkant. Jag köpte en färgskrapa och la mig på golvet och skrapade försiktigt bort allt, tog några timmar men fint blev det. Inget rengöringsmedel hjälpte eftersom det liksom var mögel inuti limmet på nåt sätt.
"Du måste alltså får klorinen att reagera med något för att få den att övergå till gasform,
så vid normal användning är risken för klorgas ganska liten.[/QUOTE]"
Bildas t.ex. när klorinnehållande rengöringsmedel av misstag blandas med sura rengöringsmedel som toalettrengöring och avkalkningsmedel.
I badrum använder man ofta andra sura rengöringsmedel, dvs att det KAN bli gas när man minst anar det. Även om det inte blir gas, är det irriterande för ögon, lungor, om du stoppar i fingret i en klorinflaska eller inte använder skyddshandskar, känns som om man förlorade fingeravtrycket på fingret. Så man måste vara väldigt försiktig. Jag har använt klorin i duschen för just mot svarta ränder, och fick sluta snabbt, och akut vädra i hela huset. Trots att jag inte blandade olika kemikalier. "Gasen är kraftigt irriterande för ögon och slemhinnor. Vid inandning av hög halt risk för andningsbesvär och lungskada." Det var ett tragiskt fall när någon skulle fixa badrummet på vintern, både dörren och fönstret var stängt, han (var faktiskt en han) svimmade och dog utan att någon märkte det förrän dagen efter. Så visst kan man råda att man ska använda mask och handskar.
så vid normal användning är risken för klorgas ganska liten.[/QUOTE]"
Bildas t.ex. när klorinnehållande rengöringsmedel av misstag blandas med sura rengöringsmedel som toalettrengöring och avkalkningsmedel.
I badrum använder man ofta andra sura rengöringsmedel, dvs att det KAN bli gas när man minst anar det. Även om det inte blir gas, är det irriterande för ögon, lungor, om du stoppar i fingret i en klorinflaska eller inte använder skyddshandskar, känns som om man förlorade fingeravtrycket på fingret. Så man måste vara väldigt försiktig. Jag har använt klorin i duschen för just mot svarta ränder, och fick sluta snabbt, och akut vädra i hela huset. Trots att jag inte blandade olika kemikalier. "Gasen är kraftigt irriterande för ögon och slemhinnor. Vid inandning av hög halt risk för andningsbesvär och lungskada." Det var ett tragiskt fall när någon skulle fixa badrummet på vintern, både dörren och fönstret var stängt, han (var faktiskt en han) svimmade och dog utan att någon märkte det förrän dagen efter. Så visst kan man råda att man ska använda mask och handskar.
Att du inte gillar lukten av klorin är inte samma sak som att du har hälsovådliga halter av klorgas. Men visst, du bör inte inhalera.T tarevarg skrev:
Vanliga badrum har en dörr och frånluftsventilation så lämpligen sprutar man på klorinet på den begränsade ytan som ska kloreras och sen går man ut och stänger dörren efter sig. Några timmar senare har badrummet torkat upp och lukten har kraftigt minskat. Nu duschar man av ytan som klorinerats och efter ytterligare någon dag luktar det inte ens badhus.
Ett klokt råd råd är också att inte använda avkalkningsmedel eller särskilda sura badrumssprejer i badrummet innan man använder klorin så minskar man risken för små mängder klorgas. Förslagsvis sköljer man av badrummets ytor som ska klorineras med duschen innan man sprutar på klorinet.
Det är inget hemmapåhitt att städa sitt badrum och någon gång med några års mellanrum bleka bort helt vanligt mögel i någon fog i ett badrum. Vanliga badrum kan få lite mögel i duschens fogar, det brukar växa till under de fuktiga sensommarmånaderna i duschar som används flera gånger dagligen. Det bror på att duschen inte hinner torka upp tillräckligt snabbt under sådana förhållanden.Axelida skrev:
Blir lite luttrad över alla dessa domedagsprofeter.
Ren klor och saltsyra bildar klorgas som är livsfarligt. Men det är det inte frågan om, bara utspädd klor i klorin.
Mögelsporer kan vara hälsovådliga men den mängden som finns i en spricka i duschen gör varken till eller ifrån i den naturliga mängden mögelsporer som finns överallt. Om det nu är mögel, det vet ju i inte.
Lite skärpning tack!
Ren klor och saltsyra bildar klorgas som är livsfarligt. Men det är det inte frågan om, bara utspädd klor i klorin.
Mögelsporer kan vara hälsovådliga men den mängden som finns i en spricka i duschen gör varken till eller ifrån i den naturliga mängden mögelsporer som finns överallt. Om det nu är mögel, det vet ju i inte.
Lite skärpning tack!
Har du någon mer information om vad som inträffade, eller är det bara en urban legend?T tarevarg skrev: