54 471 läst ·
67 svar
54k läst
67 svar
Hur blir jag av med svartmögel i skarvarna?
- Du kan använda tvättmedel eller ättika tillsammans med vatten för att få bort svartmögel.
- Applicera rengöringsmedlet och skrubba med exempelvis en tvättsvamp.
- Tänk på att vädra badrummet samtidigt du skrubbar.
Lycka till. Jag önskar att ingen av er blir så sjuk som jag blivit och är. Den länk jag la ut handlade om information, inte om att sälja något. Jag ska dock be ägarna av sidan göra en separat sida med bara information. De sliter häcken av sig efter många års sjukdom hos både sig själv och sina barn. Men regler är regler. Jag skulle bara önska att ni som tipsar om allehanda huskurer läste på. Kan ju t ex nämna att "svartmögel" inte finns. Finns information om detta och vad mögel är och hur det fungerar. Googla om intresse av uppdaterad information önskas. Vet inte om folkhälsomyndigheten säljer något (kanske foldrar och utbildningsmaterial?) men tar ändå risken att tipsa om deras information i ämnet.
Det finns mycket att vara bekymrad över när det gäller svartmögel, men det börjar inte i badrummet utan i citronsyra som oftast tillverkas av svartmögelodlingar. Detta leder till att många blir överkänsliga för i första hand citronsyra, men även svartmögel.
Har själv ett barn med kraftig allergi pga detta då vi missade att det var citronsyra i tvättservetterna till blöjbytet.
Men än en gång, det är inte skarvarna i badrummet som kommer att göra dig allergisk. Exponeringen är större från mat mm
Har själv ett barn med kraftig allergi pga detta då vi missade att det var citronsyra i tvättservetterna till blöjbytet.
Men än en gång, det är inte skarvarna i badrummet som kommer att göra dig allergisk. Exponeringen är större från mat mm
Har inte mögel i duschen, men däremot lätt algpåväxt i hörn och skarvar och där duschdörrens fästen står på golvet/mattan. Ventilationen vädrar ut fukten på tio minuter, så det är inte problemet. Vatten blir ändå kvar på sina ställen i några timmar innan det är helt torrt och håller då liv i växtligheten.
Nån gång per år tar vi vanligt toapapper och blöter det med lagom mängd koncentrerad klorin (gummihandskar på, förstås), som kramas ihop till en gröt som enkelt trycks fast där det behövs. Massan följer vilka vinklar och vrår som helst. Får stå över natten och eftersom papperet håller kvar klorinets effekt så länge är det kemiskt rent efteråt. Och det är så i flera månader innan det börjar skönjas igen.
Intressant att notera kan vara att när vi köpte huset för tio år sedan fanns det även "svartmögel" på dessa ställen. Efter första omgången med klorin enligt ovan har de sporerna aldrig vågat gro igen

Nån gång per år tar vi vanligt toapapper och blöter det med lagom mängd koncentrerad klorin (gummihandskar på, förstås), som kramas ihop till en gröt som enkelt trycks fast där det behövs. Massan följer vilka vinklar och vrår som helst. Får stå över natten och eftersom papperet håller kvar klorinets effekt så länge är det kemiskt rent efteråt. Och det är så i flera månader innan det börjar skönjas igen.
Intressant att notera kan vara att när vi köpte huset för tio år sedan fanns det även "svartmögel" på dessa ställen. Efter första omgången med klorin enligt ovan har de sporerna aldrig vågat gro igen
Det var ingen urban legend. Det var herrans många år sen, så jag kan omöjligen "citera tidning" men jag kommer ihåg just för att jag tyckte att det var viktigt. Och som någon antydde, att jag bara inte tyckte om klorinlukt, så skäms. Gå tusan in i ett stängt rum och häll ut klorin på golvet, då får vi se vad du säger. Men vi har kommit ifrån temat om hur man städar svarta pålagringar i badrum. Jag säger bara, var försiktiga med klorin. Punkt slut, jag läser inte fler inlägg i denna tråden. Det är fult att hacka på andra. Klorin går ut i avloppet och i havet också i sin tur, det är absolut inte miljövänligt heller.useless skrev:
Jag tror du menar mitt inlägg och håller med om att mitt inlägg såg lite hårt ut nu när jag läste det igen. Meningen var inte att antyda att du är överdrivet känslig för klorinlukt. Ledsen för det. Jag gillar heller inte lukten av klorin, inte ens halterna som används i pooler och särskilt inte lukten som uppstår när jag sprutat det på duschens väggar.T tarevarg skrev:
Vi hade svarta mögliga prickar där badkaret fanns tidigare. Den gick inte att flytta och städningen blev därefter. Tvålresterna orsakade nog detta. Jag har testat allt men ingen fungerade. Tills jag såg en video på Youtube om en miracle mold remover från Japan. Du vet, den typen av video som man säger "Yeah, right!" https://www.ebay.co.uk/itm/Mold-Rem...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Jag hittade bra priser på Ebay och köpte 2 flaskor. Jag testade och holy SH*T alla prickar var borta. ALLA!
Jag hittade bra priser på Ebay och köpte 2 flaskor. Jag testade och holy SH*T alla prickar var borta. ALLA!
https://giftinformation.se/kemikalieregister/klorgas/S Strontus skrev:
https://www.1177.se/Stockholm/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/inandning-av-farlig-gas/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hon-och-dottern-forgiftades-av-klorgas
när su sprayar klorin då bildas en moln (ånga) av det som du inte ser (väldigt små partiklar) som är väldigt lätta och svävar i luften som andas in utan att du märker det, sedan olika kroppar reagerar olika beroende på kroppens hälsotillstånd, ålder, samt problem med lungor typ KOL, samt mängden av inhalerade ånga, så rätt kombination kan vara rätt farligt!
Tänk bara på att du har bara 2st Lungor för hela livet !!!! Det kan vara värt att var rädd om de.
Vi använder citrus cleaner för att snygga upp skarvar i bad-, och duschrum då de blivit svarta. Spraya sparsamt över silikonet, låt verka 3-4 minuter, och skrubba sen varsamt med en enkel skrubbsvamp med vit slipyta, inte den gröna varianten.