OK - vad är en höginkomsttagare?

MRK, Locke med flera.

Hur kan man säga att vi inte har en situation som påminner om USA eller Irland? Klart vi har det då det råder kapitalbrist hos köparna.

Om man lånar blanco för att köpa en lägenhet har man per definition något som verkligen liknar bubbla. För bostadsbristen är inte så akut så att det är ett måste med blancolån för att få tak över huvudet. Istället handlar det om att man köper en lägenhet i ett område som man har preferenser för. Alltså en form av lyx man inte orkar vänta på.

Sedan att säga att det är låg risk tycker jag är felaktigt också. En person som är nyutbildad är oerhört svag på arbetsmarknaden. Det är väl en av de mest diskuterade frågorna internationellt. Människor som utbildat sig men inte får tillbaka det i form av arbete.

Locke för in det som vi inte talar om. Klart att det påverkar priserna också. Jag vet flera höginkomsttagare som hade som sina första lägenheter i dessa områden. De började där. Idag är det väl otänktbart för nybakad akademiker, och det är klart att de driver priser i andra områden. Men det är ju knappast den stora frågan.

Vad är det som är specifikt med Sverige som talar för att det inte är en bubbla?

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte kopplingen mellan behov av blancolån, och påstående om kapitalbrist.

Så länge man inte lånar ut mer pengar till en person än denna kan hantera så är det inget problem. Vissa har säkert lånat i mesta laget, men det har inget med blancolån att göra.

Antag att bankerna får order att låna ut max 10% av värderingen. och antag att det gör att man kan köpa en bostadsrätt i Stockholm innerstad för 200 000, med 180 000 i kontantinsats? Är det då ett bevis på en övervärderad marknad om några får ta blancolån på 50 000?

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jugend skrev:
MRK, Locke med flera.

Hur kan man säga att vi inte har en situation som påminner om USA eller Irland? Klart vi har det då det råder kapitalbrist hos köparna.
Problemet på Irland var inte att det saknades kapital hos köparna. Problemet var (är) att räntorna vid Eurons införande i princip halverades på Irland och att detta ledde till en våldsam byggboom där en halv miljon fastigheter byggdes eller påbörjades utan att det fanns efterfrågan.

I USA handlade det om lån som var baserade på en värdering långt över marknadsvärdet vid köpet. Hade funkat alldeles 'utmärkt' om priserna hade fortsatt att stiga, men riktigt så blev det nu inte.

De som tar blancolån för att klara köpet tar en stor risk, det är jag helt med på. Man skall ha en "egen insats" som man är beredd att förlora. Därtill måste man ha luft i den månatliga budgeten och en sparad slant på kontot för de överraskningar som oundvikligen dyker upp när man minst anar det.

Allt du gör innebär en risk, det är upp till individen att besluta om vilka risker man är beredd att ta. Ingen känner din situation bättre än du själv. Att köpa en bostad idag innebär för de allra flesta ett behov av en långfristig finansiering, man kan inte spara ihop till ett köp, såvida man inte bor i någon liten by i glesbygd eller i en nedlagd bruksort.

Och nej, det finns inget som tyder på att räntorna kommer att stiga avsevärt de närmaste åren om ens någonsin. Hela västvärlden är i en omvandlingsfas med högre arbetslöshet, sociala problem och svagare konkurrenskraft. Finns inte på kartan att räntorna höjs. Tråkigt för oss med pengar på sparkontot men så är är det.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Men hempularen du skippar ju det väsentliga i frågan om vi har en bubbla eller inte. Vi har idag en situation då människor köper, mot myndigheternas önskan, fastigheter eller lägenheter med blancolån. Hur skall det då vara möjligt, enligt dig, att fastighetspriserna skall öka ytterligare? All ökning skall då finansieras med blanco? När har vi då en bubbla?

Nej solklart är att man behöver en sättning och förbjudning av blancolån. Då kan folk köpa bostad med vettig risk där en fastighetsportfölj med lån blir lika riskviktade. Nu är det ju ett spel för galleriet om delar av portföljen innehåller personer som lånat upp vid sidan av sin skuldsättning.

Jag tror inte heller att det blir någon ränteförändring uppåt. Just därför måste man arbeta med motkrav såsom annuitetslån och annat. Nu när räntan är obefintlig borde det inte vara några som helst problem att införa krav på amortering.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Att priserna skall öka ytterligare kan man aldrig veta eller vänta sig. Jag har varit övetygad att "nu kan det inte bli högre, ända sedan jag kände mig tvingad att köpa mitt första boende (för 220 000) för snart 30 år sedan.

Det jag tror är det viktiga för en bostadsköpare är att känna sig någorlunda säker på att priserna iallafall inte skall sjunka med ett par miljoner inom en snar framtid.

Det är bara sunt om priserna stannar av ibland, och helst sjunker 5 - 10% någon gång.

Det som blir ett stort samhälls problem är om vi får ett totalt ras på marknaden liknande det vi hade i början på 90- talet. Och i nuläget ser jag ingen mekanism som skulle kunna ge det raset. Möjligen om en total bankkolaps i Europa (Grekland, Italien problemen) ger ett liknande idiotstopp som vi hade på 90 talet. Men det har i så fall inget med de höga priserna att göra. På 90- talet så föll de billigare lägenheterna mer i pris, än de dyra (100% prisfall mot ca 20%, för dyra objekt). Stoppar bankerna återigen precis all utlåning så slår det blint oavsett om ett hus kostar 1 milj, eller 5 milj.

Jugend skrev:
MRK, Locke med flera.

[...]
Jag fick läsa igenom vad jag skrivit en gång till för att veta vilken fot jag skall skulle stå på.

Jag vet inte. De här frågorna är inte min hemmaplan.

Likheten med USA är väl möjligen den del av befolkningen som hänger sig åt konsumism med lånade pengar. Detta gäller inte bara lågutbildade tatuerade 80-, 90-talister utan också akademiker och egenföretagare i samma åldersgrupp - skillnaden är bara priset på bilarna, husen och räntan på deras lån.

Jag har bekanta i båda kategorierna - högt belånade men med stora hjul på bilarna. De förstnämnda ligger pyrt till om arbetsmarknaden försämras - de sistnämnda är beroende av fortsatt låg ränta.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vad tror ni om våren, blir den lika het?

Jag tror att priserna kommer öka med nuvarande ränta och bestå om ränta går upp.
Regeringen tror att de löser lånebubblan genom att sätta gränser för hur mycket man kan låna på lägenheten, men det kommer aldrig bidra till något bra så länge man kan låna resterande till högre ränta.

Priserna i sthlms innerstad kommer alltid ligga högt då det finns folk med kapital även i sämre tider.

Saltis skrev:
Vad tror ni om våren, blir den lika het?
Det som är mest märkbart är väl att Sverige inte är en marknad utan många, och förhållandena skiljer sig åt dramatiskt.

Det sker ju en gigantisk omflyttning från landsbygd till storstäder, universitetsstäder och de få orter där det fortfarande finns en livaktig exportindustri.

Jag bor i Halland, och där läggs basindustri ner på löpande band.
Skogsindustrin stänger ner pappersmaskiner, glasindustrin lägger ner osv.
I regioncentrum märk inte detta mycket, där finns en säker arbetsmarknad i form av sjukhus, högskola, länsadministration, logistikcentra osv. Och huspriserna kan vara från två mille och uppåt.

Men ute i småbyarna, bara 1 - 2 mil från centralorten, ligger fastighetspriserna på några få hundra tusen kr.
Ingen bubbla där inte. Möjligen en negativ sådan.

Vilka orter syftar du på?

KnockOnWood - om priserna är nere på 3-5 hundra tusen bara 1-2 mil från centralorten borde det finnas en marknad för pendlare? Här i GBG är 1-2 mil ingen lång pendling och på dom avstånden får du inget för en halvmiljon. Eller finns det andra orsaker till att priserna faller så snabbt typ obefintlig service, allmänt dålig stämning?

Anders_Nilsson skrev:
KnockOnWood - om priserna är nere på 3-5 hundra tusen bara 1-2 mil från centralorten borde det finnas en marknad för pendlare? Här i GBG är 1-2 mil ingen lång pendling och på dom avstånden får du inget för en halvmiljon. Eller finns det andra orsaker till att priserna faller så snabbt typ obefintlig service, allmänt dålig stämning?
Folk är lite roliga här ute i små stads Sverige. Som sagt när man bodde i GBG-området var det få som höjde ett enda ögonbryn vid tanken av en pendlingstid på 30-40 minuter.

Här stöter man på många som anser oss som något galna som ens tittade på hus längre ut än 10 minuter bilväg från jobbet.

Ingen bostadsbubbla här, det är köparens marknad. Och ja, du får ganska mycket hus för en halvmiljon. :)

Tror KnockOnWood syftar på tex Hylte kommun. Priserna är extremt låga där.

Förr eller senare blir det så billigt på landet att det blir attraktivt igen. Man har haft grön våg förr.

När man tittar på hemnet så ser man exekutiv auktion och "sänkt pris x%" rätt ofta vad beror det på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.