Andy78 skrev:
Exakt, för det finns ju ingen lag som säger att man inte får låna över 85 % utan endast på lägenheten. Många löser den biten genom att ta ett annat lån som många banker erbjuder till högre ränta. Så visst stjälper den mer än hjälper i vissa lägen.
Blancolån har ju naturligtvis en dämpande effekt. Vem lånar blanco egentligen?

Men det är klart att Sverige behöver ha en annuitetslånsprincip på våra bostäder.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Locke skrev:
Jag delar den här skribentens åsikter om mycket - bl.a. Bubblan:

[länk]
SVT hade en dokumentär för en tid sedan. I den visade de 7 länder som utvecklats bäst ekonomiskt sett, sedan 2008. Alla utom Sverige har haft en bostadsbubbla.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jugend: Jag lånade blanco för 1.5år sedan, det är inte så lätt att spara ihop 200kkr när man blir utkastad ur studentlägenheten och det är 4års kö till en hyresrätt.

Men det krävs ju att man är kreditvärdig för att få ett blancolån, man belånar ju sin förmåga att betala tillbaka.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
jo men det visar ju någonstans att marknaden är överdrivet prissatt och räntorna är för låga.

Personligen tycker jag att det är helt självklart att vi har en bubbla om man är beredd att ta ett blancolån för att köpa en fastighet. Då har man ju inte någonstans kalkylerat in att priserna kan gå ned.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
bobas skrev:
SVT hade en dokumentär för en tid sedan. I den visade de 7 länder som utvecklats bäst ekonomiskt sett, sedan 2008. Alla utom Sverige har haft en bostadsbubbla.
Du menar alltså att dessa 7 började på en låg nivå pga en bostadsbubbla? Och därför ser utvecklingen bra ut för dom?

• Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
jo men det visar ju någonstans att marknaden är överdrivet prissatt och räntorna är för låga. Personligen tycker jag att det är helt självklart att vi har en bubbla om man är beredd att ta ett blancolån för att köpa en fastighet. Då har man ju inte någonstans kalkylerat in att priserna kan gå ned.
Tror jag aldrig träffat en lägenhetsinnehavare eller mäklare som tror att det kommer gå ned. Jag tror att det kommer gå åt helvete för många när räntan går upp 2-3 % och bara betalar ränta idag. De som klarar sig är dem som amorterat av. Bara en teori.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Tror jag aldrig träffat en lägenhetsinnehavare eller mäklare som tror att det kommer gå ned. Jag tror att det kommer gå åt helvete för många när räntan går upp 2-3 % och bara betalar ränta idag. De som klarar sig är dem som amorterat av. Bara en teori.
Blancolån till lägenheter är ju vansinne. Alltså från dessa nivåer är en prisnedgång på 10 % ingenting. Sitter folk då med blancolån är det ju en skuldfälla.

Fattar inte varför bankerna går med på sånt här. Andas ju USA före lehman brothers.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Varför skulle man inte kunna ta ett blancolån för ett bostad? Jag tolkar lånetaket som ett sätt att folk måste ha något att själv komma med, har man sedan tidare blancolån eller dålig kreditvärdighet så får man inte heller ett lån och då får man själv spara ihop.

Kalkylerna visade att jag ensam kunde stå på hela lånet även om räntorna går upp, har man inte råd att betala direkt kanske man har råd att betala över tid iaf. Man får tjäna ganska mycket för att hosta upp med 200kkr på, i mtit fall, ett par månader. (Examen leder till att man inte får bo i studentbostaden, även om man får jobb direkt så hinner man inte spara ihop kontantinsatsen innan man måste flytta).

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jugend skrev:
Blancolån till lägenheter är ju vansinne. Alltså från dessa nivåer är en prisnedgång på 10 % ingenting. Sitter folk då med blancolån är det ju en skuldfälla.

Fattar inte varför bankerna går med på sånt här. Andas ju USA före lehman brothers.
Det är en enorm skillnad.

Om vi förutsätter att blancolånet bygger på en rimlig kreditkontroll, så belånar du din betalningsförmåga när du tar ett blancolån. Det handlar bara om huruvida du har tillräckliga inkomster för att klara lånet.

När USAs bomarknad kollapsade så hade man lockat in låntagare i systemet med rabbaterade lån. Alltså något i stil med "kom o köp, betala bara halva räntan (i 6 månader)". Och så använde man den där 6månaders räntan som grund för kreditkontrollen.

Det finns en liknande bubbla som jag tror pågår för fullt i England.

Där beställer man ett husbygge, tar med sig kontraktet till banken, får lånet beviljat. Vad ingen talar om för banken, är att man regelmässigt får rabatt från byggaren, rabatten uppgår normalt till 15 - 25%. Den regleras i ett separat sidoavtal som banken vet finns, men de frågar inte efter det.

Där har bankerna rationaliserat detta så till den grad att lån på uppåt 10milj. beviljas direkt i kassan. En ren datorkontroll av betalningsförmåga osv. Så hela lånet beviljas av en kassörska på 17 bast, som fått jobbet på banken eftersom Mc Donalds inte ville ha henne (Banken betalar ännu lägre lön).

Skall tillägga att min kunskap om bankmarknaden i England är andrahandsuppgifter, dock från en person i ledande ställning inom finanssektorn i England.

• Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Gör en kalkyl hempularen. Det är vansinne att belåna en fastighet med blancolån. Det bygger helt och hållet på att man har stigande priser inte fallande priser. Det är ju inte korrekt prissatt risk.

Klart att folk måste dra in kapitalinsatsen före de köper en fastighet.

15 % eget kapital är ingenting i en fastighet om det börjar att skaka skall man komma ihåg.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Det är ju klart att om man kan välja så tar man inte blancolån. Men som sagt en nyexaminerad, i en bra bransch, som med skaplig marginal klarar blancoräntan. Ja då tar man kanske hellre den kostnaden än att jaga korta andrahandskontrakt.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är ju klart att om man kan välja så tar man inte blancolån. Men som sagt en nyexaminerad, i en bra bransch, som med skaplig marginal klarar blancoräntan. Ja då tar man kanske hellre den kostnaden än att jaga korta andrahandskontrakt.
Exakt, där du ändå får betala vad lånet kostar eller mer i andrahandshyra. Inte så svårt att gissa varför man då väljer att låna till kontantinsatsen eller delar av den. Jag själv hade gjort det och fortsatt stå i bostadskö. Det är alltid bra att stå i bostadskö oavsett om man bor i lägenhet eller hus, kan vara bra att ha vid ett tillfälligt boende och kostnaden för att vara med är inte så stor.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Men Jugend, man belånar ju inte fastigheten med blancolånet, man finaniserar på sin höjd det.
Om nu 15% inte är något, så varför sätter vi inte det till 50%? Eller kanske 100%?
Det är lätt att säga att man måste spara till kontantinsatsen själv när man inte sitter i sitsen, visst jag kunde flyttat hem till en av mina föräldrar lagom till jag fyllde 25... :thumbup:

Visst, jag kan hålla med om att de låga räntorna håller priset på bostäder uppe, men saken är den att förr lade vi större delen av inkomsten på annat, nu lägger vi mer på boendet, det har lett till att bostäder är dyrare.
En helt annan femma är ju att bankerna kan låna ut pengar de inte har...

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vad kostar din studentlägenhet i månaden?

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag förstår ditt val 13th marine men det fungerar ju inte i ett samhälle. Jag tycker det är oansvarigt av bankerna och det skadar priserna som får en uppblåst karaktär av människor som tar för stora risker. Den delen där det saknas kapital är ju en bubbla.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.