Paul-Staffanstorp
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gör ett bättre arbete än många av de hantverkare jag har haft i huset. I det senaste badrummet jag renoverade så fick jag berätta för hantverkarna hur de skulle göra, de hade inte kunskapen själva. Jag valde ändå att låta dem göra det just pga försäkringar. Men skall man vara noggrann så skall arbetet vara utfört enligt reglerna, det finns ingenting i reglerna om att man inte får göra det själv. Det är dock en tolkningsfråga, man måste naturligtvis dokumentera arbetet mycket noggrannt om man gör det själv. Och man måste naturligtvis göra rätt...

Och även om du har hantverkare som gör arbetet, dokumentera det noggrant själv ändå, det skyddar dig ifall de gjort fel. Man lär sig av sina misstag.
Korrekt att du i många fall får göra det själv men man måste kolla upp vad som krävs från försäkringsbolagen och BRF för set är det avgörande i slutänden om något skulle hända.

Vet att det figurerar en hel del skuttare som är rena bedrövelserna än om de är behöriga och det är tragiskt men enda chansen att få bukt med detta är att de anmäls för kontroll till sin branschorganisation.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag lät renovera ett badrum på ca 5m2 från 40-50 talet (hönsbär etc) i en bostadsrätt för 5-6 år sedan, standard, inget fancy. Jag tog först in offerter på hela jobbet, men dessa var löjliga och dåliga, de låg på mellan 150-200k. Så det är väl de kostar om du ringer en firma och frågar.
Jag tog istället och blev min egna lilla projekt ledare och tog in firmor löpande, landade på ca 80k totalt före avdrag med 4 olika firmor. Ca 25k rivning och reglande, 22k tätskikt och kakling, 15k vvs, 20k el.
Har du gott om tid, kan vara hemma när det byggs o svara på frågor etc så är det inga problem.

• Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett litet badrum här på våren. Det gick på 19 000 kr, då gjorde jag allt själv förutom uppsättning av kakel/klinker samt rördelen. Rörisen satte bara ventiler på befintliga rör. Halvkaklat med duschkabin, tvättställ, wc. Använde befintliga avloppsstammar då de var ok. Jag har givetvis inget våtrumsintyg, men allt är enligt reglerna och dokumenterat så är inte ett dugg orolig.
Kan du jobba själv så är allt möjligt.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Plattsättaren började kl 9.30 och var klar kl 21.00
3000 kr kolsvart i handen till honom annars hade han inte gjort det. Jag hade redan gjutit och satt folien innan han kom. Fogade själv dagen efter.

Rörisen satte 4 ventiler och pluggade 1 rör. Typ 2 timmar+material 3300 kr vitt.

Elen var redan uppgraderad så bytte bara lamparmaturen ovan vask. Resten är bara materialkostnad. Vad skulle jag vinna på att tala osanning ?

PS, En gång gjorde jag ett badrum för 12 000 kr.... (visserligen bara nytt kakel/klinker, samt återanvände porslinet.)

Krille-72 Krille-72 skrev:
Nackdelen med ditt upplägg är att det måste vara solklart vad felet beror på ifall det blir något fel. Annars riskerar de olika yrkesgrupperna att börja skylla på varandra.

Nästa nackdel är att du övertar arbetsmiljöansvaret som konsument. Det är något inte många tänker på innan en olycka är framme.

Ps. 22k för ca 25 m2 yta där det ska monteras tätskikt och kaklas är riktigt, riktigt billigt i dagens läge. Jag skulle aldrig hitta en seriös plattsättare för den pengen i dagens läge. Nu förutsätter jag att plattsättare stod för tätskikt, fix och fog.
Men när jag läser ditt inlägg igen så tror jag du menar att plattsättaren även stod för kakel och klinker. Sen har väl plattsättaren flytspacklat också?

Då börjar det bli så billigt att inte ens en lärling kan utföra jobbet till det priset.

Däremot 20k för el låter väldigt högt i mina öron även om det blev golvvärme och lite spottar i taket.
Det går alldeles utmärkt. Märk dock att detta inte är Stockholm, men nästan prismässigt :). Kakelgubben var sjukt bra, jag trodde själv det skulle gå på det dubbla. Han kom förbi och flöt ngn timma. Sen var han förbi ngn dag senare och kaklade rubbet perfekt. Och sen fogade ngn timme en dag senare.
Tätskikt etc ingick i priset.
Men skulle tro att det borde vara det dubbla och det är svårare idag än för 5 år sen att ens då tag på duktiga hantverkare.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är ju högst ovanligt att elen är dyrare än vvs... :surprised:
Elen blev ytterligare en läropeng i ahlsells prislistor... Glad att det inte var ännu värre. Men el firmor var redan för 5-6 år sedan svåra att få tag på så jag fick ta det som erbjöds

• Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sen kommer säkert ditt badrum hålla ändå. Det betvivlar jag däremot inte.
Det är ok, jag är nöjd. Jag har gjort många saker till "omöjligt låg kostnad". Det är lite vad jag jobbar med. Plattsättaren hade för övrigt lika gärna kunnat få vitt betalt, han tar nuförtiden 245 kr/timme + moms på faktura. Men varken jag eller han orkade administrationen för så lite pengar. När han började jobba med mig så tog han 175 kr+moms, men det var några år sedan. Och nej som du förstår, jag bor inte i Sthlm längre...

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tycker bara det blir väldigt missvisande för det är inte rimligt och säga att man kan renovera ett badrum för 12-19000kr och dessutom påstå att det är gjort "by the book"... sorry men det är min åsikt.
Det är ok (y):D

Mikael_L
ByggaB ByggaB skrev:
Därför skulle jag nog säga runt 20000kr för ditt badrum
Jodå, det funkar om det bara gäller ytskikten som ska på färdiga väggar och golv, all VVS och El redan gjort.
Mitt badrum (ca 4m2) blev väl ca 16.000:- för att sätta våtrumsmattan på väggar och golv (dvs en firma som gjorde det).
Då hade jag själv innan lagt ca 100 timmars arbete på att lägga VVS i golvet, dra vent, skiva upp väggar, golv och tak, dra el, måla tak, flytspackla golv, sätta in dörr etc.
Och då köpt material för en 10.000:-

Sen när våtrumsmattorna var lagda så vart det att åka iväg och köpa inredningen. Nu hade jag dock redan ett badkar, blandare, så det behövde bara köpas en mugg, duschset, IKEAs handfat inkl kommod och spegel med belysning. Så det klarade sig väl med ca 10 papp.

Så summa, badrummet kostade ca 20' + ca 16' för mattläggningen (inkl matta) + att då fanns en del inredning sen innan. Men mitt eget arbete hade väl blivit ytterligare 30-45' om det lejts ut.
I mitt fall var ett par väggar tvungna att byggas från början, men i TS fall så blir det istället kostnader för att bila för byte av avlopp och ev vatten och återställning, så det blir ingen jättestor skillnad.

Så att komma undan med under 60.000:- tror jag inte finns en chans ifall man inte börjar göra en hel del själv.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag gör i princip allt själv nybyggnation ca 13kvm med badkar, dusch, handfat, bastu, toa. Ett snabbt överslag och jag är redan på över 100k i materialkostnader. Kör kiilto, natursten och ingjutet värmegolv, glasvägg bastu så det sticker iväg snabbt.

Skulle inte säga att det är lätt för en vanlig glad amatör att ge sig på alla moment med nya obekanta material och läggningsanvisningar och få allt rätt och riktigt enligt alla regler. Det går, och jag tycker det är värt mödan, men det är inte helt enkelt.

Fick offert på 4kvm badrum för 5 år sedan som låg på 200k exkl kakel/klinker/inredning...

Edit: Tips till TS. Billigaste får du med en snygg duschkabin. Då kan du låta tätskiktet vara, lägga nytt klinker och kakel eller tom sätta träpanel eller måla väggar, ny inredning och el för lite pengar. Du får ju inget intyg eller garantier men med duschkabin är det inte mycket som kan gå fel heller.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Tolkar med detta svar och dina uteblivna svar på frågorna i inlägg #26 som att det trots allt inte var gjort "by the book" när det väl kom till kritan. ;)
Han skulle säkert kunna ta mer, men det är inte min uppgift att upplysa honom om. Det är gjort enligt reglerna, det enda som kanske inte är ok är att jag skruvade våtrumsgipset ovanpå de gamla väggarna. Men de var stabila och allt blev stumt så jag tror att det kommer fungera. Tack för din omtanke dock ;)

Broms broms broms...

I min värld är detta rent hittepå så låt er absolut inte luras av dessa siffror.
(Jag har jobbat med kök och badrumsrenoveringar i 17år och detta är helt orimligt.)

Har man ett badrum på t.ex 4kvm så skulle det enligt den högsta siffran kosta 40000kr i arbetskostnad.
Detta motsvarar 64 arb.tim och det finns ju inte på kartan att det räcker till en helrenovering.
Som jag tolkar det så inkluderar detta allt, även el och vvs samt måleriarbete och det är ju ren lögn och få ihop en sådan offert !!!

Är det som i TS fall från 60-talet är det högst troligt gamla putsade väggar, kanske uppbyggda av hönsnät och halm och detta rasar till 70-80% och behöver då putsas om och jag har ännu inte hittat någon som putsar om ett sådant badrum för under ca.10000kr.

VVS brukar landa på 15-20000kr för en standardlösning utan för stora ändringar.

EL är ju inga större pengar om man skippar golvvärme och infällda spottar etc. men där går ändå typ 5000kr bara för att få fixa den enklaste elen.

Är det som i TS fall en lägenhet så är ju frågan ofta vilken våning och om det finns hiss samt hur är parkeringsmöjligheterna...
Lägenheter är alltid betydligt dyrare än ett likvärdigt badrum i en villa.
(Själv gör jag inte ens jobb i lägenheter längre p.g.a att det är så pass slitsamt med allt släpande på allting)

Prisexemplet på Kostnadsguiden för ett badrum på 8kvm blir något mer rättvisande men det blir inte billigare för det bara är 4kvm...
Det är exakt samma moment som ska göras om det är 4 eller 8kvm stort.
Ett lite större badrum är mer lättarbetat och merkostnaden för materialet är ganska försumbar i det hela så det tar ut vartannat ganska bra.

Mitt slutgiltiga råd är att välja plastmatta vilket redan nämnts för det blir billigare.

Kakel och klinker behöver inte vara mycket dyrare än en bra plastmatta men man slipper ju fuktskyddet och framförallt försvinner arbetskostnaden med att sätta plattor, fog etc.

Hur kan VVS landa på något över några tusenlappar om man behåller den lösning man har? Hur svårt är det att lossa alternativt kapa på några rör som hänger ute? Vilket de vad jag sett i både mitt och andra badrum brukar göra i de äldre varianterna. Sen är det bara att skruva på dem igen i de flesta fall, korrekt?

Här har vi ju en artikel från byggahus.se själva där VVS för ett 4 gånger så stort badrum som OPs kostar 6000-9000kr. https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
Att du tar minst dubbelt betalt och drar till med den siffran för ett alltså 4:a gånger så litet badrum får stå för dig.

När det gäller vägg så är väl de flesta badrum byggda såhär: https://www.byggahus.se/forum/threa...badrum-fran-1986-steg-foer-steg-guide.396603/

Då är det väll bara att lägga på nytt tätskikt, kostar mellan 200-500kr m2 materialmässigt och är ganska lätt att knacka in för någon som jobbat med det.

Hans badrum var dessutom 1.65 x 1.65 sa han, vilket alltså är 2.7 kvm inte 4kvm

Det intressanta är att vi i forumet har och att det på youtubes finns exempel på folk som renoverat sitt badrum inom loppet på några dagar, en vecka max som amatörer. Andra tar veckor på sig, ibland månader.

Jag antar att de som får betalt för detta kan göra det mer effektivt och snabbare än amatörer. Är detta ett fel antagande av mig? Varför i så fall?

Redigerat:
:rofl::crysmile: 20 000 kr för ett badrum innan avdrag?

Om du pratar om montering av en plastmatta så kan det vara möjligt. Men det är lite mer jobb som ska utföras i ett badrum också.

Runt 150 000 kr kostar det att renovera ett normalt badrum idag med standard kakel och klinker.
Det kan bli billigare. Det kan bli dyrare. Förutsättningarna är olika.

Finns flera exempel på den kostnaden jag citerat däribland:

https://www.byggahus.se/forum/threads/badrums-offert-5kvm-rimligt-pris.324023/

OP i den tråden har gjort det enklaste av rivningsjobbet själv och har fått en offert på 25000kr efter rot för resten som då är för ett DUBBELT så stort badrum som OP i den här tråden. Ha i åtanke att det också inkluderar FLYTT av golvbrunn vilket troligen inte är aktuellt för våran OP.

Vill han ha in fler spotlights och annat så ökar kostnaden, men här vill ju skribenten göra det så billigt som möjligt så då sker detta så klart inte. Låt er inte prackas på en massa skit som ni inte vill ha!

Jag har sett trådar med lägre offerter än det.

Redigerat:
Trollgubbe där. 245 kr+moms för en plattsättare…:crysmile::rofl:

Lärlingar har högre lön än din plattsättare.
Han har gjort mer än 200 badrum de senaste 15 åren... Detta är det 5 eller 6e han gör för mig. Jag har sagt till honom att han är för billig, men han vill inte höja priserna för han är rädd för att få mindre jobb. Han har å andra sidan låga omkostnader, lite verktyg i en rostig Dacia. Liten ort på landet, lååångt från storstadspriserna. (y)

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om det kostar dig 4-5000 kr att räkna på ett jobb så tror jag du behöver förbättra din offertteknik. Sedan kan du gå in i våra diskussionsregler och läsa vad som står där under paragraf 5 [länk]
Jag tycker nog att han bara gör reklam för varför man inte ska anställa honom :) Så vill man göra narr av sig själv så borde det nog gå under humor och inte reklam.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.