Hej, jag har köpt en liten gård i småland och är verkligen nybörjare. Gården är från 1800 och omfattar flera oisolerade uthus. Jag behöver fler sommarrum för att få plats för mina barn när de är på besök. Nu funderar jag på att isolera vinden på ett av uthusen. Och göra ett ordentligt golv i "entrén" som en gång i tiden var ett rum för kreatur. Det ligger ett tunt lager betong på ett lager med sten. Där finns också en stor sten som måste sprängas i delar. Nu till min fråga:
Jag har lyft bort betongen och börjat bära ut all sten. Kommit ned ca 30 cm nedanför syllen förutom den stora stenen. Jag skulle vilja bygga (heter det så?) en trossbotten och lägga på plank. Hur djupt måste jag ner och lägger jag isolering direkt på marken?
Så tacksam för hjälp hälsar en mormor som håller på att lära sig.
Jag har lyft bort betongen och börjat bära ut all sten. Kommit ned ca 30 cm nedanför syllen förutom den stora stenen. Jag skulle vilja bygga (heter det så?) en trossbotten och lägga på plank. Hur djupt måste jag ner och lägger jag isolering direkt på marken?
Har du lite bilder på ditt projekt?F Fdjae skrev:Hej, jag har köpt en liten gård i småland och är verkligen nybörjare. Gården är från 1800 och omfattar flera oisolerade uthus. Jag behöver fler sommarrum för att få plats för mina barn när de är på besök. Nu funderar jag på att isolera vinden på ett av uthusen. Och göra ett ordentligt golv i "entrén" som en gång i tiden var ett rum för kreatur. Det ligger ett tunt lager betong på ett lager med sten. Där finns också en stor sten som måste sprängas i delar. Nu till min fråga:
Först hade jag tänkt ljuta ett betonggolv. Men sedan hade jag en timmerman här som ska byta delar av syllen. Alla stockar som är för dåliga är nu bytta. Han föreslog i stället trossbotten och träbjälklag.J Jansson69 skrev:
Ok det är kanske lättare för dig att göra, den kan vara bra att gräva ur allt det lösa och få in lite makadam typ 8-16 på marken..F Fdjae skrev:
Sedan gör du ju ett bjälklag som man isolerar på undersidan av bjälkarna så sätter du själva trossbotten av trossbottenskiva eller asfaboard efter det så isolerar du bjälklaget med isolering..
Tack! Ok, så jag gräver, det är mest sten att släpa, ca 30 cm. Förstår jag dig rätt då? Lägger jag någon form av ångspärr innan makadamen? För att sedan skruva dit bjälklaget eller stommen som jag kallar detJ Jansson69 skrev:Ok det är kanske lättare för dig att göra, den kan vara bra att gräva ur allt det lösa och få in lite makadam typ 8-16 på marken..
Sedan gör du ju ett bjälklag som man isolerar på undersidan av bjälkarna så sätter du själva trossbotten av trossbottenskiva eller asfaboard efter det så isolerar du bjälklaget med isolering..
Jag tänker ett lager om ca 100mm med makadam..F Fdjae skrev:
Här är det lite lurigt då du har stockar som går så långt med mot mark att lägga ångspärr..F Fdjae skrev:
Ja det bör vara luft mellan makadam och trossbotten/bjälklag..F Fdjae skrev:
Ja det är ett lämpligt val med träfiberisolering i ditt fall..F Fdjae skrev:
På bjälklaget så kan du sätta tex. Ett furugolv direkt på eller så göra man ett undergolv av råspont/golvspån om man vill ha parkett eller laminatgolv..F Fdjae skrev:
Det är nog svårare att göra själv tänker jag..F Fdjae skrev:
Lägger med en bild på ett bjälklag så du kan se lite och visualisera..
Stort tack!! En sista fråga så jag inte missförstår. Exakt hur långt ned från syllen tycker du att jag ska gräva. Totalt. Och syllen står direkt på stenar. Det kommer att göra att isoleringen kommer bli lite ojämn. Vid kanterna. Kan det bli problem förutom att det kan bli kallt. Nu ska jag inte ta upp din tid merJ Jansson69 skrev:Jag tänker ett lager om ca 100mm med makadam..
Här är det lite lurigt då du har stockar som går så långt med mot mark att lägga ångspärr..
Ja det bör vara luft mellan makadam och trossbotten/bjälklag..
Ja det är ett lämpligt val med träfiberisolering i ditt fall..
På bjälklaget så kan du sätta tex. Ett furugolv direkt på eller så göra man ett undergolv av råspont/golvspån om man vill ha parkett eller laminatgolv..
Det är nog svårare att göra själv tänker jag..
Lägger med en bild på ett bjälklag så du kan se lite och visualisera..
Svårt att säga såhär på en bild men du får inte gräva för mycket så att grundstenarna blir ostabila, bjälklaget gör du väl lite högre upp elller klarar du inte det höjdmässigt det är så svårt att säga då man inte ser höjderna i ditt fall..F Fdjae skrev:Stort tack!! En sista fråga så jag inte missförstår. Exakt hur långt ned från syllen tycker du att jag ska gräva. Totalt. Och syllen står direkt på stenar. Det kommer att göra att isoleringen kommer bli lite ojämn. Vid kanterna. Kan det bli problem förutom att det kan bli kallt. Nu ska jag inte ta upp din tid mer![]()
Jag hade grävt ur och därefter fyllt grunden med skumglas/hasopor. Det funkar både som isolering och kapillärbrytande skikt. Sen kan du välja att göra ett lergolv direkt på skumglaset eller att regla och lägga trägolv. Det ska alltså inte vara någon luftspalt mellan skumglaset och trägolvet.
Ja det är ett fullgott alternativ..E Elspet skrev:
Tack! Jag har aldrig hört om skumglas. Hur många mm?E Elspet skrev: