830 läst ·
13 svar
830 läst
13 svar
Tilläggsisolera trossbotten
Vi bor i ett fritidshus byggt 1979, huset står på plintar, byggt på en stenhäll med varierande höjder (300-1400mm från mark till trossbotten), oisolerad krypgrund som delvis är öppen för väder och vind att blåsa in. Naturligt så har vi iskalla golv, så kall att jag kröp under huset med värmekameran, konstaterade att vid noll grader utomhus så är undersidan av trossbotten 7-8 grader. All värme i huset går ut genom golvet.
Det är glipor överallt i trossbotten, allt från 1mm till 10-14mm. I en av gliporna kunde jag mäta att isoleringen i golvet på sin höjd är 145-160mm.
Så min två frågor är enkla.
1. Kan man tilläggsisolera direkt på den befintliga trossbotten? Lägga på 120-145mm, regla nytt, upp med mineralull, asfaltsboard ytterst. Täta till allt med extra isolering.
2. Eller ska man fokusera på att bygga igen hela krypgrunden, jämna ut marken med makadam, täta grunden från markfukt, låta den dåliga trossbotten värme upp grunden.
Det är glipor överallt i trossbotten, allt från 1mm till 10-14mm. I en av gliporna kunde jag mäta att isoleringen i golvet på sin höjd är 145-160mm.
Så min två frågor är enkla.
1. Kan man tilläggsisolera direkt på den befintliga trossbotten? Lägga på 120-145mm, regla nytt, upp med mineralull, asfaltsboard ytterst. Täta till allt med extra isolering.
2. Eller ska man fokusera på att bygga igen hela krypgrunden, jämna ut marken med makadam, täta grunden från markfukt, låta den dåliga trossbotten värme upp grunden.
Ja, det går att lägga på mer isolering direkt utanpå den befintliga trossbotten.
Det är oerhört viktigt att det är absolut vindtätt, annars drar kall uteluft upp genom golvet oavsett hur mkt isolering som finns. Dreva den befintliga trossbotten tät och lägg sedan gärna även vindpapp under den nuvarande trossbotten innan det nya skiktet, som naturligtvis också måste vindtätas omsorgsfullt. (Det kan aldrig bli för vindtätt, och det är vind-/dragtätning INTE fukttätning.)
Jag hade nog inte fläskat på så mkt extra isolering. Definitivt inte mer än 95 mm max. Möjligtvis om stugan står blåsigt långt upp i norr där det verkligen är kallt på vintrarna, dvs typ kalfjäll, så hade jag övervägt mer. Kalla golv beror oftast på kalldrag pga otillräcklig vindtätning.
Det är oerhört viktigt att det är absolut vindtätt, annars drar kall uteluft upp genom golvet oavsett hur mkt isolering som finns. Dreva den befintliga trossbotten tät och lägg sedan gärna även vindpapp under den nuvarande trossbotten innan det nya skiktet, som naturligtvis också måste vindtätas omsorgsfullt. (Det kan aldrig bli för vindtätt, och det är vind-/dragtätning INTE fukttätning.)
Jag hade nog inte fläskat på så mkt extra isolering. Definitivt inte mer än 95 mm max. Möjligtvis om stugan står blåsigt långt upp i norr där det verkligen är kallt på vintrarna, dvs typ kalfjäll, så hade jag övervägt mer. Kalla golv beror oftast på kalldrag pga otillräcklig vindtätning.
Tack för svar, precis den informationen jag sökte.Oldboy skrev:
Ja, det går att lägga på mer isolering direkt utanpå den befintliga trossbotten.
Det är oerhört viktigt att det är absolut vindtätt, annars drar kall uteluft upp genom golvet oavsett hur mkt isolering som finns. Dreva den befintliga trossbotten tät och lägg sedan gärna även vindpapp under den nuvarande trossbotten innan det nya skiktet, som naturligtvis också måste vindtätas omsorgsfullt. (Det kan aldrig bli för vindtätt, och det är vind-/dragtätning INTE fukttätning.)
Jag hade nog inte fläskat på så mkt extra isolering. Definitivt inte mer än 95 mm max. Möjligtvis om stugan står blåsigt långt upp i norr där det verkligen är kallt på vintrarna, dvs typ kalfjäll, så hade jag övervägt mer. Kalla golv beror oftast på kalldrag pga otillräcklig vindtätning.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Vad innebär "vind-/dragtägning INTE fukttätning"?Oldboy skrev:
Ja, det går att lägga på mer isolering direkt utanpå den befintliga trossbotten.
Det är oerhört viktigt att det är absolut vindtätt, annars drar kall uteluft upp genom golvet oavsett hur mkt isolering som finns. Dreva den befintliga trossbotten tät och lägg sedan gärna även vindpapp under den nuvarande trossbotten innan det nya skiktet, som naturligtvis också måste vindtätas omsorgsfullt. (Det kan aldrig bli för vindtätt, och det är vind-/dragtätning INTE fukttätning.)
Jag hade nog inte fläskat på så mkt extra isolering. Definitivt inte mer än 95 mm max. Möjligtvis om stugan står blåsigt långt upp i norr där det verkligen är kallt på vintrarna, dvs typ kalfjäll, så hade jag övervägt mer. Kalla golv beror oftast på kalldrag pga otillräcklig vindtätning.
Att det ska vara vindtätat men ingen fuktspärr, dvs vindpapp/asfapapp eller vindduk men inte byggplast. Asfaboard är relativt vindtät om alla skarvar görs mot reglar och tätspikas, avstånd reglar max cc 60 cm.
(Ev fuktspärr ska vara på den varma sidan, dvs direkt under golvet. Vilket i befintliga hus kräver att golvet bryts upp.)
(Ev fuktspärr ska vara på den varma sidan, dvs direkt under golvet. Vilket i befintliga hus kräver att golvet bryts upp.)
Har samma problem förutom att det inte är glipor i trossbotten. Men när det blåser blir golven jättekalla. Funderar på att sätta en ”kjol” med ribbor mellan plintarna i ytterkant och sån vindduk som man har i djurstallar. En sån ska ta bort 85% av vindenmen har ingen aning om det finns bättre sätt😁
Vore det inte bra att sätta vindduk tätt mot hela bjälklagets botten?TorOdd skrev:
Vinden sätter extra fart på luftväxlingen i huset, där friskluft då uppenbarligen tas in via golvets otätheter. Vinden suger ut luft genom otätheter i väggar och tak samt ev skorsten och imkanal. Då skapas ett undertryck i huset, och pga den termiska effekten så är undertrycket alltid störst längst ner. Då hjälper ingen vinddämpning av grunden utan det är golvbjälklaget som måste vind/luftspärras.
En vindduk under trossbotten som fribygg föreslår är en betydligt effektivare åtgärd. Den måste såklart omsorgsfullt tätas i alla kanter, skarvar och genomföringar för att få avsedd effekt.
En vindduk under trossbotten som fribygg föreslår är en betydligt effektivare åtgärd. Den måste såklart omsorgsfullt tätas i alla kanter, skarvar och genomföringar för att få avsedd effekt.
Jag skruvade upp 100mm "frigolit" rätt upp med långa skruv och stor bricka.
Fogskum emellan skivorna. Blev jättebra och vindtätt.
Fogskum emellan skivorna. Blev jättebra och vindtätt.
Klicka här för att svara