Vi tänker fixa till vår bastu lite och byta ut befintligt aggregat och manöverpanel och funderar på om man skulle gå på en fjärrmanövrerad variant. Har läst lite om riskerna men vi använder bara bastun som bastu flera gånger i veckan och med dörrbrytare så borde det vara ok. Finns det någon här med erfarenhet och tips på vad man ska välja?

Det första att tänka på är ju hur ni tänker hantera effekttariffer tillsammans med bastun. Ett bastubad är i vårt hus helt hopplöst att få till utan att det drar iväg en eller ett par hundralappar i effekttariff.

Jag funderar på att koppla in bastun på två kontaktorer för att på det sättet kunna köra uppvärmningen på en tredjedel av effekten under tre gånger så lång tid (1,5 h ungefär), inklusive optimering av när den aktiveras utifrån effekttariffen. Jag hade kunnat köra tre faser under ungefär 1/3 av tiden (tidsintervaller) istället, vilket är det andra alternativet jag tittar på. Lösningen kommer också att anpassa elförbrukningen efter hur mycket el som används i övriga huset.

Och jag planerar att kombinera detta med att jag stänger av värmen i hela huset (och tillverkning av nytt varmvatten) under tiden.

Det är svårt att få en finskättad fru att undvika bastubaden under fem månader per år...

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det första att tänka på är ju hur ni tänker hantera effekttariffer tillsammans med bastun. Ett bastubad är i vårt hus helt hopplöst att få till utan att det drar iväg en eller ett par hundralappar i effekttariff.

Jag funderar på att koppla in bastun på två kontaktorer för att på det sättet kunna köra uppvärmningen på en tredjedel av effekten under tre gånger så lång tid (1,5 h ungefär), inklusive optimering av när den aktiveras utifrån effekttariffen. Jag hade kunnat köra tre faser under ungefär 1/3 av tiden (tidsintervaller) istället, vilket är det andra alternativet jag tittar på. Lösningen kommer också att anpassa elförbrukningen efter hur mycket el som används i övriga huset.

Och jag planerar att kombinera detta med att jag stänger av värmen i hela huset (och tillverkning av nytt varmvatten) under tiden.

Det är svårt att få en finskättad fru att undvika bastubaden under fem månader per år...
Drar det iväg så mycket per månad eller per bastbad?

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Drar det iväg så mycket per månad eller per bastbad?
För mig skulle tre bastubad per månad öka effekten upp till 4 kWh/h utan kontroll. Det blir 228 kr per månad i mitt nät (delat på tre för ett bad), som ändå är ett av de billigare rörande effekttarifferna.

Om jag kan styra allt runt om, som jag kan, och bastun så kan jag nog få ned detta till runt 1 kWh/h och därmed komma undan med 57 kr per månad. Eller kanske mindre än så...

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Intressant kommentar @pacman42. Har inte funderat så mycket på det ännu men ska nog göra det.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hade jag fixat bastu idag så hade jag byggt en vedeldad bastu på gården istället. Billigare än inomhus, billigare att värma om man bara bastar några gånger per månad, samt lägre risk för skador på huset på sikt. Och om man säljer huset så är den lättare/billigare att ta bort för nästa ägare.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Jag har ett aggregat som har tre grupper av element som kopplas in enl. nedan.
Kopplingsschema för 7,5 kW aggregat; tre grupper av element kopplade till faser U, V, och W. Fyra element om 1500W vardera, 400 V 3-fas nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag styr huruvida matning till två av faserna (U & V) ska vara till eller från och kan på så sätt påverka hur stor effekt jag vill aggregatet ska ha för stunden. Den tredje fasen (W) försörjer även bastuns kontrollpanel så den är därför alltid till.

Jag har hittills enbart använt det här för att undvika överbelastning av enskild fas i de fall andra stora enfaslaster är aktiva.
Effekttariff har inte införts än här men kommer efter sommaren och då blir det ju aktuellt att pilla vidare med det här för att se hur man lämpligast (mest ekonomiskt) värmer upp bastun...

• Gilla
VillaSolbacken och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.