4 047 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Platta på mark, tänker jag rätt?
Sida 1 av 2
Hej,
Fråga 1: Tänker man rätt så här om husgrunder om man vill undvika bl.a. fuktproblem vid köp av hus? Rätta mig gärna!
Med ovanstående princip blir man ganska begränsad då husgrund är endast en av flera faktorer som avgör husköp. Därför blir fråga 2 enligt nedan.
Fråga 2: Vilka av ovanstående typer av husgrund kan man åtgärda/"fixa" vid behov och hur? Jag förstår att man kan göra/åtgärda "allt" men försöker förstå varningsflaggor, t.ex. vad jag bör verkligen akta mig för och vad som kan anses vara OK ändå.
Ursäkta lång text, men ville att frågorna skulle vara tydliga i enlighet med instruktionerna.
Fråga 1: Tänker man rätt så här om husgrunder om man vill undvika bl.a. fuktproblem vid köp av hus? Rätta mig gärna!
- Betongplatta på mark med tillräcklig underliggande isolering (minst 100 mm, helst 300-400 mm?) är OK att köpa.
- Betongplatta på mark med tunn/otillräcklig underliggande isolering (mindre än 100 mm) är inte OK eftersom det är svårt att regelbundet kontrollera grundens skick.
- Betongplatta på mark utan underliggande isolering är inte alls OK pga hög risk för fuktproblem, speciellt om syllen är ingjuten, tryckimpregnerad, eller inte bytts.
- Krypgrund är en riskkonstruktion men kan vara OK om den är i relativt bra skick vid köp, eftersom man kan kontrollera den regelbundet och vid behov lägga byggplast och installera en sorptionsavfuktare.
- Källare är inte OK.
Med ovanstående princip blir man ganska begränsad då husgrund är endast en av flera faktorer som avgör husköp. Därför blir fråga 2 enligt nedan.
Fråga 2: Vilka av ovanstående typer av husgrund kan man åtgärda/"fixa" vid behov och hur? Jag förstår att man kan göra/åtgärda "allt" men försöker förstå varningsflaggor, t.ex. vad jag bör verkligen akta mig för och vad som kan anses vara OK ändå.
Ursäkta lång text, men ville att frågorna skulle vara tydliga i enlighet med instruktionerna.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Bästa svaret
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 458 inlägg
Fråga 1:G George Orwell skrev:Hej,
- Betongplatta på mark med tillräcklig underliggande isolering (minst 100 mm, helst 300-400 mm?) är OK att köpa.
- Betongplatta på mark med tunn/otillräcklig underliggande isolering (mindre än 100 mm) är inte OK eftersom det är svårt att regelbundet kontrollera grundens skick.
- Betongplatta på mark utan underliggande isolering är inte alls OK pga hög risk för fuktproblem, speciellt om syllen är ingjuten, tryckimpregnerad, eller inte bytts.
- Krypgrund är en riskkonstruktion men kan vara OK om den är i relativt bra skick vid köp, eftersom man kan kontrollera den regelbundet och vid behov lägga byggplast och installera en sorptionsavfuktare.
- Källare är inte OK.
Ursäkta lång text, men ville att frågorna skulle vara tydliga i enlighet med instruktionerna.![]()
1. Är ofta OK, men inte en garanti att slippa just fuktproblem.
2. Kan vara OK ur fuktsynpunkt, men kan blir väldigt dyrt i uppvärmning.
3. Olämpligt för bostadshus, men kan vara helt ok för gäststuga eller garage/förråd.
4. Kan vara OK. Om huset har stått en längre tid och man inte kan se några problem med krypgrunden när man inspekterar den så är det ingen större risk än platta på mark. Krypgrunder man inte kan komma in i i sin helhet är en större risk eftersom de är svårare att inspektera.
5. Källare är OK så länge man låter källaren vara källare. De har av naturen svalare väggar och golv så de kan bli fuktiga under sommaren. Om man har de till förvaring, tvättstuga, hobbyrum etc så bruket det inte vara några större problem. Dock bör man ha koll på om kommunen har problem med sina ledningar i området så att det finns risk för översvämning i källaren.
Tänk också på att fuktproblematiken också är kopplad till hur regnvatten och dränering tas omhand, hur markförhållandena i övrigt är (om det lutar mot huset, om det är styv lera i marken etc) Så det är mycket annat som spelar in.
Fråga 2:
Det är ju bara 4 och 5 som man kan åtgärda enkelt.
Tilläggsisolera betong kan man göra uppifrån, men gå förlorar man takhöjd och man kan få problem med nedre delarna av väggarna
Stort tack för utförligt svar! Några följdfrågor som Charlotte eller andra kunniga kanske kan svara på. Återigen, rätta mig, jag lär mig gärna! 
B) Om en sådan grund på ett 35-40 år gammalt hus (från 1990) är OK/torr idag, är det högst sannolikt att den kommer att fortsätta vara torr (dvs OK att köpa), eller det går inte att dra en sådan slutsats (osäkert/riskfyllt och inte OK att köpa för fuktproblem kan uppstå i ett senare skede och det är svårt att kontrollera grunden)?
E) Om man inkluderat i sin budget och är beredd att åtgärda källaren i samband med köp av hus, vilka åtgärder är bra/rekommenderade? T.ex.
Många frågor så förstår om ni inte orkar svara på alla, men svar på en fråga är bättre än inget.
A) Under vilka omständigheter kan denna grund (betongplatta på mark med tunn/otillräcklig underliggande isolering) vara OK? Menar du t ex att ett hus från säg 1990 med denna grund kan vara OK om man fuktmäter i samband med köp och fuktmätningen visar att grunden är torr?Charlotte Andersson skrev:
B) Om en sådan grund på ett 35-40 år gammalt hus (från 1990) är OK/torr idag, är det högst sannolikt att den kommer att fortsätta vara torr (dvs OK att köpa), eller det går inte att dra en sådan slutsats (osäkert/riskfyllt och inte OK att köpa för fuktproblem kan uppstå i ett senare skede och det är svårt att kontrollera grunden)?
C) Menas här ”så är det ingen större risk än platta på mark" med underliggande isolering, eller?Charlotte Andersson skrev:
D) Menas här att man inte bör använda källaren på sådant sätt att man vistas längre tider i källaren, dvs inga sovrum i källaren, eller?Charlotte Andersson skrev:
E) Om man inkluderat i sin budget och är beredd att åtgärda källaren i samband med köp av hus, vilka åtgärder är bra/rekommenderade? T.ex.
- bila upp källargolvet (om möjligt), gräva ner minst 40 cm (om möjligt), isolera med cellplast (om möjligt) och gjuta nya betong?
- installera en (eller flera) avfuktare (sorptionsavfuktare)?
- dränera
- vad kan man göra åt källarväggarna?
F) Hur kan man kolla detta? T.ex. ringa kommunen? Kolla på en karta med lågpunktsanalys? Kolla om adressen är i ett område med kombinerade ledningar?Charlotte Andersson skrev:
Många frågor så förstår om ni inte orkar svara på alla, men svar på en fråga är bättre än inget.
Du kan använda typ ett nivelllgolv ( jag kommer inte ihåg det nya namnet på den typen av golv )med fläkt på alla golv.G George Orwell skrev:Hej,
- Källare är inte OK.
Ursäkta lång text, men ville att frågorna skulle vara tydliga i enlighet med instruktionerna.![]()
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Köp ett stenhus så slipper du många problem, t.ex. syllar finns inte alls.G George Orwell skrev:Hej,
- Källare är inte OK.
Fuktskador ger normalt inga följdskador på underliggande byggnadsdelar.
Enkelt att sätta upp saker på väggrna, etc.
Källare är ju oftast inte byggda för att vara bostadsutrymme men passar ofta bra som pannrum, tvättstuga och förvaring av cyklar, vinterhjul och annat.G George Orwell skrev:
Att kunna ställa upp tex ett pingisbord och låta kidsen roa sig med passar utmärkt i en källare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Generellt vid husköp så rekommenderas en besiktning (av egen anlitad besiktningsman). Det är nog sällan man kan döma ut ett hus bara pga typ av grund, på samma sätt som man kan lova att det inte är några fuktproblem bara pga en viss typ av grund.G George Orwell skrev:Stort tack för utförligt svar! Några följdfrågor som Charlotte eller andra kunniga kanske kan svara på. Återigen, rätta mig, jag lär mig gärna!
A) Under vilka omständigheter kan denna grund (betongplatta på mark med tunn/otillräcklig underliggande isolering) vara OK? Menar du t ex att ett hus från säg 1990 med denna grund kan vara OK om man fuktmäter i samband med köp och fuktmätningen visar att grunden är torr?
C) Menas här ”så är det ingen större risk än platta på mark" med underliggande isolering, eller?
D) Menas här att man inte bör använda källaren på sådant sätt att man vistas längre tider i källaren, dvs inga sovrum i källaren, eller?
- bila upp källargolvet (om möjligt), gräva ner minst 40 cm (om möjligt), isolera med cellplast (om möjligt) och gjuta nya betong?
- installera en (eller flera) avfuktare (sorptionsavfuktare)?
- dränera
- vad kan man göra åt källarväggarna?
F) Hur kan man kolla detta? T.ex. ringa kommunen? Kolla på en karta med lågpunktsanalys? Kolla om adressen är i ett område med kombinerade ledningar?
Många frågor så förstår om ni inte orkar svara på alla, men svar på en fråga är bättre än inget.![]()
Man måste kolla objekt för objekt.
Men visst är tex ingjuten syll en sak att se upp för tex då det kan vara stora problem som är väldigt dyra att åtgärda.
Platta på mark, oavsett isoleringstjocklek är ju också svår att åtgärda efteråt, men om huset står rätt och inte har några fuktproblem så är det nog helt ok (även om tunnare isolering förstås ger sämre ioslering och därmed kan leda till högre uppvärmningskostnader. Vilka energideklarationen borde visa på)
Så på frågorna ovan skulle jag säga:
A: En sån grund kan vara helt ok, om inget vid en besiktning framkommer som visar på problem. Men ta med energideklarationen/uppvärmning i beräkningen av driftskostnader.
B: Har den varit torr i 40 år lär den sannolikt fortsätta vara det om huset inte ligger på ngt sätt där geologin påverkas eller framtida klimatförändringar ger översvämningar osv förstås. Det kan man aldrig vara säker på oavsett grund förstås dock...
C: Platta på mark bör vara isolerad om det är i bostadshuset så jag tror det är det Charlotte menar.
D: Man kan i vissa fall använda källaren som boutrymme, men man kan inte räkna med det. Speciellt i gamla hus var källaren menigen att vara just källare. Många "fuktskador" beror på att man inrett källaren med organiskt material och använder den som vanliga rum.
E: Det vanliga om man vill använda källaren till boutrymme är att man ser över så att det är ordentligt därnerat och sedan tex bygger upp med ett nivellsystem eller liknadne för att undvika att ha organiskt material direkt mot källargolv/väggar. Och även ser över ventialtion och ev radonvärden förstås.
F: Man kan kolla med kommunen. Besiktningen bör också ge en del ledtrådar. Man kan också göra en utökad besiktning, av marken tex; Men det kostar dels en del pengar, och dels är det inte säkert att man kan göra det innan köpet går igenom (en standardbesiktning brukar ju vara ok, men skall man börja gräva/ta prover osv kanske inte säljarna vill det)
Tänk på att vid besiktning så brukar många konsturktioner klassa som "riskkonstruktion" - även om det egentligen är helt ok på just det huset. Det är bes mannens sätt att friskriva sig. Hittas inga problem så behöver det inte bli ngt problem.
Men slutsatsen om man tänker köpa hu är nog rent generellt: Köp ett hus som du besiktigar (ta in hjälp om du inte har kunskap själv) och bered dig på att det kostar att äga ett hus.
Så vad gäller grund; Undvik tex ingjutna syllar och förstås om det finns tecken på pågående fuktproblem, eller ta med det i budet. Men framtida problem kan man alltid få, det är en del av att äga hus. Det är ingen garanti att slippa problem helt bara för att man tex har en isolerad platta på mark som är torr vid köpet, även om det är lite mindre risk för problem förstås.
Men trots det har det byggts otaliga bostadshus på just detta sätt, och många svenskar bor idag i de husen. Jag tillhör dem.Charlotte Andersson skrev:
Har installerat ett mekaniskt ventilerat undergolv, för att minimera risken för framtida problem.
Stort tack för alla svar hittills, speciellt klaskarlson!
Naturligtvis kommer vi att anlita en besiktningsman för överlåtelsebesiktning, oavsett om säljaren besiktigat eller ej. Och självklart kommer hus att innebära arbete, tid och pengar, men som jag förstått det är risken för problem såsom fuktproblem högre för en del typer av husgrund jämfört med andra. Trots att det inte finns några garantier kan man ju åtminstone försöka reducera risken om möjligt - speciellt om man ska betala flera miljoner för ett hus. 
Då förstår jag att källare faktiskt kan vara OK om man
Då förstår jag att källare faktiskt kan vara OK om man
- använder källaren till förvaring och ev. tvättstuga, hobbyrum etc. (alltså inga sovrum i källaren)
- undviker att ha organiskt material direkt mot källargolv och -väggar
- kollar risk för översvämning i källaren
- etc.
Följer upp på frågorna här. Vi står i färd att köpa vårat första hus, och vill verkligen försöka undvika att köpa något med fukt eller luktproblem. Så vitt jag kan läsa mig till här finns det i princip inga typer av grunder som är riskfria, men platta på mark med ordentlig isolering är bäst.
Vad är bästa sättet att ta reda på hur isoleringen på plattan är? Och vilka årtal är problematiska när det kommer till platta på mark?
Vad är bästa sättet att ta reda på hur isoleringen på plattan är? Och vilka årtal är problematiska när det kommer till platta på mark?
Årtalen har jag dålig koll men 70 och 80 tals hus kan vara fyllda med skit under golven och lite isolering men generellt så är nog dom värst.A Andreas Tarandi skrev:Följer upp på frågorna här. Vi står i färd att köpa vårat första hus, och vill verkligen försöka undvika att köpa något med fukt eller luktproblem. Så vitt jag kan läsa mig till här finns det i princip inga typer av grunder som är riskfria, men platta på mark med ordentlig isolering är bäst.
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Det finns ingenting alls i livet som är helt riskfritt. Och du kan få fukt och luktproblem på annat håll än just via grundläggningen. Till och med i nyproduktion kan dåliga beslut fattas, dåligt hantverk utföras och otur uppstå!A Andreas Tarandi skrev:Följer upp på frågorna här. Vi står i färd att köpa vårat första hus, och vill verkligen försöka undvika att köpa något med fukt eller luktproblem. Så vitt jag kan läsa mig till här finns det i princip inga typer av grunder som är riskfria, men platta på mark med ordentlig isolering är bäst.
På rätt sorts underlag funkar vilken grund som helst.
Det finns miljontals hus i Sverige byggda för mer än 20 år sedan (eller var gränsen nu går för att alla material och alla konstruktionsmetoder ska ha hunnit gå från best-practice till riskkonstruktion). En del av dessa hus har förstås problem av olika slag, men de flesta av oss som bor i dem har det rätt bra.
Mitt förslag till dig är dels att släppa sargen, dels att hitta en bra besiktningsman som ni kan låta inspektera alla hus ni är intresserade av. Kommer kosta en slant, men har ni inte koll själva och är nervöst lagda är det nog en bra investering.
Vad för sorts besiktningsklausul borde man försöka få, och vad är troligt att mäklaren/säljaren går med på? Ska givetvis köpa egen besiktning vid köp, och även med fördjupat undersökning av saker som säljarens besiktning nämnt borde undersökas djupare.S souterrain skrev:
Ett litet borrhål i en klädkammare och dylikt så hade man kunnat känna lukt och en fukttest och det skulle du kunna kräva och helst under trösklar ochså.A Andreas Tarandi skrev: