A
G Gabc skrev:
Jag har ett badrum som blivit vattenskadat och nu nekar försäkringen ersättning då dem menar att golvbrunnen är från tidigare 90 talet och alla dessa behöver bytas ut vid renovering. Badrummet renoverades av tidigare ägare kring 2010 talet.
Det jag undrar är hur dem på en bild kan direkt fastställa att golvbrunnen aldrig byttes ut? Bifogar bild på hur den ser ut, hittade ingen märkning på den den
G Gabc skrev:
Jag har ett badrum som blivit vattenskadat och nu nekar försäkringen ersättning då dem menar att golvbrunnen är från tidigare 90 talet och alla dessa behöver bytas ut vid renovering. Badrummet renoverades av tidigare ägare kring 2010 talet.
Det jag undrar är hur dem på en bild kan direkt fastställa att golvbrunnen aldrig byttes ut? Bifogar bild på hur den ser ut, hittade ingen märkning på den tyvärr.
Den brunnen ser t att vara från 80 talet och inte 90 talet

G Gabc skrev:
Det jag undrar är hur dem på en bild kan direkt fastställa att golvbrunnen aldrig byttes ut? Bifogar bild på hur den ser ut, hittade ingen märkning på den tyvärr.
Bor du i Sthlm och vill ha en besiktning av en oberoende med en massa licenser så säg till.
Har en f.d. granne och vän som håller på md sånt.

C cpalm skrev:
Nä nä, det är försäkringvillkoren för den försäkringsperiod när skadan inträffade som gäller.
Vad LF hade för försäkringsvillkor 2002 är helt irrelevant, huset kanske inte ens var försäkrat hos dem vid det tillfället.
Det betyder ju isf att ingen lär ha någon täckning för ett äldre badrum då regler över åren ändrats.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
I och med att försäkringsbolaget onekligen trilskas och att badrummet ändå är 23 år gammalt så är det inte (ekonomiskt) värt att prata mer med dem. Anlita en firma som fixar badrummet och sen byter du försäkringsbolag.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Golvbrunnen byttes inte då för 23 år sedan; säkert var det mer som inte byttes och därför har 100% åldersavdrag. Med tanke på att du får ersättning för högst 10% på vissa delar av badrummet och sen självrisk på det, och dessutom går miste om ROT är det bara en förlustaffär att blanda in försäkringsbolaget.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
P PeGeCo skrev:
Det betyder ju isf att ingen lär ha någon täckning för ett äldre badrum då regler över åren ändrats.
Du behöver skilja på branschregler och försäkringsvillkor. Det är branschreglerna när badrummet renoverades som spelar roll och dagens försäkringsvillkor.

F Family5 skrev:
Bor du i Sthlm och vill ha en besiktning av en oberoende med en massa licenser så säg till.
Har en f.d. granne och vän som håller på md sånt.
Hade varit bra men bor tyvärr i ”peking”

D D_Anders skrev:
I och med att försäkringsbolaget onekligen trilskas och att badrummet ändå är 23 år gammalt så är det inte (ekonomiskt) värt att prata mer med dem. Anlita en firma som fixar badrummet och sen byter du försäkringsbolag.
Tror att dem trilskas extra mycket för att jag har för mig att jag har en försäkring med Max åldersavdrag på 10000kr.. behöver dock dubbelkolla detta igen, tittade lite fort senast i förbifarten.

Har dock inte gett upp ännu, ger det ett försök till, ska skicka in en skrivelse under helgen är tanken.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
tänkte att jag skulle uppdatera ärendet lite. Jag gav efter och gjorde en egen extra undersökning där jag själv fick riva upp och dokumentera. Det gav effekt och dem godkände till slut rivning och återställande fram till tät och ytskikt. Där nekar dem med hänsyn till deras villkor

Enligt avsnitt K.8.3 Ytskikt och tätskikt i villkoren gäller försäkringen endast för yt- och tätskikt vid en ersättningsbar läckageskada om arbetet utförts av en behörig entreprenör och kvalitetsdokument utan avvikelser kan uppvisas.

Jag har påtalat att jag omöjligt kan visa upp detta då jag köpte det av en dödsbo för 13 år sedan och dem säkert själva inte hade det på den tiden då badrummet var byggt 2002!

Någon som har tips, är det verkligen rimligt att begära det!?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
G Gabc skrev:
Någon som har tips, är det verkligen rimligt att begära det!?
Håller med om att det är ett orimligt villkor, men tyvärr passerar det väl inte den formella gränsen för vad som är oskäligt, så tipset är väl att undvika försäkringar med sådana villkor. Inser så klart att det inte hjälper dig... 😢

• Gilla
Gabc
  • Laddar…
Hade samma problem med LF vid badrums skada,, fick inte en krona , byte allt från dem till ett annat , största ::::: inom branschen i mitt tycke ,

• Gilla
Gabc
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Hade samma problem med LF vid badrums skada,, fick inte en krona , byte allt från dem till ett annat , största ::::: inom branschen i mitt tycke ,
Får man fråga vad du bytte till? Blir högaktuellt för mig så småningsom att se över bolag…

Bytte till Folksam ,

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
4774
G Gabc skrev:
Får man fråga vad du bytte till? Blir högaktuellt för mig så småningsom att se över bolag…
Tänkte också tipsa om Folksam. Har bara goda erfarenheter och de är alltid så trevliga och hjälpsamma samt ägs av kunderna bla så varje år får vi återbetalning som vi använder till att betala hemförsäkringen med. Rekommenderar dem varmt 😀

4774 4774 skrev:
Tänkte också tipsa om Folksam. Har bara goda erfarenheter och de är alltid så trevliga och hjälpsamma samt ägs av kunderna bla så varje år får vi återbetalning som vi använder till att betala hemförsäkringen med. Rekommenderar dem varmt 😀
Jag vet inte om jag har riktigt samma erfarenhet, om att de alltid är trevliga😄. Men de är väl kanske inte otrevligare än andra heller, när det verkligen gäller.
Men, det viktiga är väl att INGET/INGEN slår deras stora/utökade försäkring. Den ger 90% ersättning oavsett ålder på badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.