C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det inte något försäkringsbolag som såg det på detta strikta sätt medan de flesta inte gör det?
Ändå lite väsensskilt att ställa allmänna krav t.ex. kräva våtrumsintyg vs. att neka ersättning pga brister orelaterade till skadan. Nu är det förvisso kanske inte osannolikt att det är just anslutningen till golvbrunnen som spökar, men annars tycker jag att de gör det alldeles för lätt för sig här.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Är deras svar rimligt för en som köpte ett dödsbo 2012 och badrum som renoverades 2002, se bifogat? Har inga särskilda intyg.

• Text föreställande försäkringsvillkor som kräver kvalitetsdokumentation och behöriga företag för yt- och tätskiktsarbeten i byggprojekt.
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
G Gabc skrev:
Är deras svar rimligt för en som köpte ett dödsbo 2012 och badrum som renoverades 2002, se bifogat? Har inga särskilda intyg.
Bara att inse att försäkringar ofta är en väldigt falsk trygghet. Själv har jag ingen aning om vem som senast jobbade i mina våtutrymmen, några dokument fanns definitivt inte med när jag köpte huset.

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
S
G Gabc skrev:
Yt och tätskiktet skriver dom, undrar vad som skulle finnas kvar efter åldersavdrag om du hade haft allt som dom efterfrågar. Är inte den tekniska livslängden typ 20-25 år enligt försäkringsbolagen? Men all annan skada som kan tänkas finnas ska dom väl hjälpa till med?

Ja, det känns som dem ber om nya saker hela tiden tills jag tröttnat.
Men ja, hittade denna avdragslista. Med tanke på att det är 23 år gammal så verkar det inte finnas knappt något värde kvar…

Första kolumnen står för 5 första åren utan avdrag därefter 5% avdrag varje år.

• Tabell över yt- och tätskikt i våtrum: Golv- och väggmatta, Keramiska plattor, Övriga material. År och avdrag specificerade i kolumner.
BirgitS
G Gabc skrev:
Det var inte normalt att få några kvalitetsdokument 2002. Det var först närmare 2010 som det började pratas/skrivas om att det fanns något sånt som konsumenter borde begära att få.
G Gabc skrev:
Men ja, hittade denna avdragslista. Med tanke på att det är 23 år gammal så verkar det inte finnas knappt något värde kvar…
10 %
Du kan dessutom inte få Rot-avdrag om det är ett försäkringsarbete.

• Gilla
Gabc
  • Laddar…
C
G Gabc skrev:
Vilket FB är detta?
Sjukt hur de formulerar sig... "För att vi ska ha möjlighet..." 😂

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilket FB är detta?
Sjukt hur de formulerar sig... "För att vi ska ha möjlighet..." 😂
Håller med, l*nsförsäkringar..

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
C
G Gabc skrev:
Håller med, l*nsförsäkringar..
Hm. Har inte örnkoll på LF:s villkor, men spontant tror jag att de uppgifterna inte är förankrade i vad som står i villkoren. Nästa steg kanske är att studera villkoren ordentligt. Annars är väl nummer ett att göra en skadeutredning så man förstår vad som har hänt innan man börja fundera på vad som kan ersättas och inte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu börjar jag tröttna på LF. Ifrågasatte varför dem behöver certifikat/kvalitetsdokument och bad dem visa mig deras försäkringsvillkor från 2002 där dem begär detta. Fick sedan följande svar tillbaka, se bifogat brev.

Jag kan tillägga att dem redan skickat en besiktningsman som redan konstaterade att det är fuktskadad där vatten tagit sig in via fel sida av tätskiktet. Vad mer behöver LF förstår jag inte. :/

Tar tacksamt emot vägledning!

• Brev från försäkringsbolag som beskriver krav för skadeanmälan och bevis för skada i våtrum, samt villkor för ersättning och certifikat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsrapport som beskriver fuktskada i badrum från 2012, utförd av auktoriserat företag med branschstandard okänd och förslag på åtgärder uppgivna.
    Skapa konto
  • Hand visar glipa i trasigt kakelgolv med penna som referens för storlek. Möjlig fuktskadad plats där vatten trängt in felaktigt.
    Skapa konto
S
Näst sista meningen går emot vad dom skriver på sin hemsida... Att du ska visa att det är gjort av behörig entreprenör, det skriver dom inte på hemsidan. LF Stockholm hittade jag detta på, det kan väl ändå inte skilja sig

• Man fixar badrum; guide om hur man renoverar korrekt, följa regler för försäkring och säkerhet; illustration av badrumsarbete; fokus på regler och planering.
    Skapa konto
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
S
En sak till 2012 står det i besiktningen under instalationsår, borde det inte stå 2002?

S Screew skrev:
En sak till 2012 står det i besiktningen under instalationsår, borde det inte stå 2002?
Jo det står fel i protokollet, inflytt 2012, renovering 2002. Det är redan påtalat.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
C
G Gabc skrev:
Nu börjar jag tröttna på LF. Ifrågasatte varför dem behöver certifikat/kvalitetsdokument och bad dem visa mig deras försäkringsvillkor från 2002 där dem begär detta. Fick sedan följande svar tillbaka, se bifogat brev.

Jag kan tillägga att dem redan skickat en besiktningsman som redan konstaterade att det är fuktskadad där vatten tagit sig in via fel sida av tätskiktet. Vad mer behöver LF förstår jag inte. :/

Tar tacksamt emot vägledning!
Be dem berätta var i villkoret det står att "en förutsättning för ersättning är att våtrummet har utförts av behörig entreprenör som har lämnat kvalitetsdokument utan avvikelse".
Det är för övrigt inte försäkringsvillkoren från 2002, utan nuvarande villkor som gäller. Försäkringen förnyas varje år med nya villkor.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Gabc skrev:
De vill ha orsaken till att det är vatten på fel sida av tätskiktet, t.ex. felaktig anslutning mellan tätskikt och golvbrunn eller limmet har släppt i en skarv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.