Hej,

Renoverade ett rum i vårt 70-tals hus för fyra år sedan. Rev ner de flesta tapeterna men valde pga ojämnheterna så valde vi att sätta en tjock renoveringstapet på väggarna. Satte våderna kant i kant men efter några veckor drog de sig i sär och springor uppstod på vissa ställen.

Nästa vecka kommer jag att måla om rummet på nytt (yes, redan efter fyra år).

Hur åtgärdar jag springorna på bästa sätt? Vill inte att det blir sprickor i skarven. Hur hade ni gjort? Sandspackel? Mjukfog?

Renoveringstapet med synlig springa mellan våderna på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skånepöjk
M Mawe85 skrev:
Hej,

Renoverade ett rum i vårt 70-tals hus för fyra år sedan. Rev ner de flesta tapeterna men valde pga ojämnheterna så valde vi att sätta en tjock renoveringstapet på väggarna. Satte våderna kant i kant men efter några veckor drog de sig i sär och springor uppstod på vissa ställen.

Nästa vecka kommer jag att måla om rummet på nytt (yes, redan efter fyra år).

Hur åtgärdar jag springorna på bästa sätt? Vill inte att det blir sprickor i skarven. Hur hade ni gjort? Sandspackel? Mjukfog?

[bild]
pappersremsa och spackel

Skånepöjk Hällvetet skrev:
pappersremsa och spackel
Jo det är kanske ett alternativ men då blir det annan struktur jämfört med renoveringstapeten och då måste jag bredspackla hela rummet vilket jag inte vill.

bästa vore om jag bara kan pilla i något i springan.

Du kan inte få skarven osynlig men om du lägger i mjukfog blir den mindre framträdande.

Spackel är jag rädd blir mer framträdande, då får du en bredare helt slät yta.

M Mawe85 skrev:
Jo det är kanske ett alternativ men då blir det annan struktur jämfört med renoveringstapeten och då måste jag bredspackla hela rummet vilket jag inte vill.

bästa vore om jag bara kan pilla i något i springan.
Spackla i springorna med latex, blir bra försök att inte kladda ut för mycket bara men de vet du säker själv med . Lägg en sträng latex direkt på din spackel istället för på väggen så kan du styra appliceringen bättre själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.