Hej!

Vi ska byta bänkskiva och ho och kommer behöva montera ned allt inför kontrollmätning. Vi kommer troligtvis leva utan skiva och diskho i 2-4 veckor och behöver således se till att vattnet är avstängt i köket. Jag ser dock inga ballofixer eller något annat som enkelt stänger av vattnet lokalt. Hur löser jag detta smidigast? Ett rör går dessutom ut till munstycket till utomhus-slangen.

Jag ska ändå ha hit rörmokare av andra anledningar - ska jag be honom installera avstängningsventil/ballofix?

Bonusfråga: Vår diskho vi tänkt underlimma är ca 6 cm djupare än befintlig ho. Jag fattar att det kommer bli trängre när vi ska slänga saker - men kan det bli för trångt för vattenlås etc?

• Köksunderskåp med synliga avloppsrör, slangar och eluttag, ingen lokal avstängningsventil synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör under diskbänk i kök utan synliga avstängningsventiler, med diskussion om installation av ballofix och problem med nya djupare diskho.
    Skapa konto
  • Vattenrör under diskbänk med kopplingar och rördelar, inklusive ett rött plastreglage och grå kabel.
    Skapa konto
  • Vy under diskbänk med rör och kopplingar, visar en anslutning utan synliga avstängningsventiler, relaterad till köksrenovering.
    Skapa konto
  • Två kopparrör med mässingskopplingar under diskbänken, ett av dem kopplat till utomhusslang, saknar avstängningsventiler.
    Skapa konto
Det är enkelt att bara byta de översta skarvarna mot ballofixer. Då har du fortfarande vatten till utkastaren också.

Det ser ut att finnas gott om plats under vattenlåset. Det är bara kapa några centimeter på flexröret.

• Gilla
Mäkattack
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.