I ett skåp (från 70-80-talet) som skarvar vidare en lokal enfas markkabel till en apparat bredvid finns denna typ av skarvplint:
Skarvplint med skruvar i mitten, markerade med röda pilar och text, i ett äldre skåp för vidarekoppling av enfas markkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är vad skruvarna/sektionen på mitten har för funktion ? De ser ju i alla fall ut att ha varit skruvade på/vara använda....

Det ser ut att förbinda över och undre delen av plinten

Jo, att den sektionen förbinder uppe och nere i plinten har jag ju nästan själv räknat ut...😉

Men är den t ex tänkt att (medvetet) kunna användas för att bryta förbindelsen för tillfällig bortkoppling eller liknande ? Och hur gör man det då, på rätt sätt ?
Hoppas någon känner igen och har installerat/använt denna typ av plint.

(Skåpet sitter inte härhemma så det finns tyvärr inte så stora möjligheter för mig att kolla/prova - just nu)

I Ingper skrev:
I ett skåp (från 70-80-talet) som skarvar vidare en lokal enfas markkabel till en apparat bredvid finns denna typ av skarvplint:
[bild]

Min fråga är vad skruvarna/sektionen på mitten har för funktion ? De ser ju i alla fall ut att ha varit skruvade på/vara använda....
Det är frånskiljbara plintar fabrikat Phoenix som mest används i tex kretsar där man vill kunna koppla in strömmätning i serie via hylsskruvarna där mätproppar passar. Typiskt vid mätning via strömtrafo där plintarna sitter på sekundärsidan.

I ditt fall kanske någon använt plintar som fanns tillhands eller använt någon låda de satt i osv. Normalt har man ingen anledning att använda såna i BH sammanhang och kräver speciell mejsel om det ska bli bra också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är en frånskijbar plint. Används mycket i kontrollanläggningar för manöver och signalerar i ställverk.
Funktionen:
Man släpper på skruven ca ett varv och skjuter ner den och kopplingsstycket neråt samt drar åt då får man ett synligt öppet ställe.
Ps. Dina plintar är installerade åt rätt håll. En frånskild plint ska vara "till" i övre läget, detta pga minimering av risken för att kopplingsstycket faller ner och sluter kretsen som kan hända om plinten vänds åt andra hållet.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ps. Dina plintar är installerade åt rätt håll. En frånskild plint ska vara "till" i övre läget, detta pga minimering av risken för att kopplingsstycket faller ner och sluter kretsen som kan hända om plinten vänds åt andra hållet.
Ja det är naturligt och med anor från knivbrytarnas tid säkert bakom vad som ibland brukar vara uppe på BH med hur brytares vippor ska vändas osv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
STORT tack för svaret.
Hade just hoppats att det var någon form av brytbar plint, och nu fick jag det bekräftat. Samt en bra instruktion på hur den bryts.

Det är nog tämligen avsiktligt och genomtänkt att denna typ av skarvplint monterades, då det är 150m genom skogen till matande skåp och överliggande brytare.
Med denna plint finns då en möjlighet att "lokalt" och - vid arbete - på ett säkert sätt bryta apparater m.m. som sitter på utgången/undersidan, samtidigt som 230V-uttaget (som kan skymtas till vänster och är kopplat parallellt på matar/översidan) fortfarande kan vara spänningssatt för att mata t ex en borrmaskin under en installation på platsen.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
I Ingper skrev:
STORT tack för svaret.
Hade just hoppats att det var någon form av brytbar plint, och nu fick jag det bekräftat. Samt en bra instruktion på hur den bryts.

Det är nog tämligen avsiktligt och genomtänkt att denna typ av skarvplint monterades, då det är 150m genom skogen till matande skåp och överliggande brytare.
Med denna plint finns då en möjlighet att "lokalt" och - vid arbete - på ett säkert sätt bryta apparater m.m. som sitter på utgången/undersidan, samtidigt som 230V-uttaget (som kan skymtas till vänster och är kopplat parallellt på matar/översidan) fortfarande kan vara spänningssatt för att mata t ex en borrmaskin under en installation på platsen.
Om du kommer ihåg vore det intressant med en mer översiktlig bild. Verkar sitta dekaler med flera språk invid så det är kanske som sagt återvunnet från annat sammanhang.

Finns normalt ingen anledning att använda såna plintar för brytning där en vanlig brytare pasar bra. Den som gjort det hade kanske anknytning till el(kraft)branschen.

Han som gjorde det jobbade mig veterligen just inom elkraftbranschen samt skötte en större gård tillsammans med sin bror. En synnerligen driftig och smart person med mycket verkstad och lite snack.

Hela det lilla skåpet ser ut såhär:
Öppet rostfritt elskåp med kablar, terminalblock, mätinstrument och anteckningspapper. Skåpet visas i genomskärning; del av markinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta är nog "återvunnet" material. Man köper knappast ett rostfritt Eldonskåp (med tillika rostfri fläns !) som privatperson bara för att landa en markkabel och gå vidare med. Tyvärr är inte alla skruvar/muttrar lika rostfria (skall passa på att byta i alla fall jordskruven på luckan), men för att ha suttit ute i skogen i minst 40 år är det ändå ganska fräscht inuti....

Som sagt - stort tack för klargörandet. Nu vet jag att det går att (tillfälligt) bryta bort utgående på ett säkert sätt via denna plint, medan arbete kommer pågå.
Och när jag tänker efter fanns nog en tanke att även kunna monitorera strömförbrukningen på den anslutna apparaten efter installationen. 4mm bananisar passar ju som sagt direkt....

Nu har man lärt sig något nytt idag också 😀

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Plinten heter URTK/S-BEN och har utgått ur Phoenix sortiment, och ersatts av URTK/S-BEN 10 (snarlik, men med lite mer skydd kring frånskiljningskniven. Det finns också en liknande URTK/S som har lite andra mått men i övrigt samma egenskaper.

Det finns en speciell mejsel som används tillsammans med dessa plintar, och det är svårt att få till bra anslutning utan denna mejsel (den har en bredare klinga än standard, men använder 3,5 mm-mejselns tjocklek).

De är svåra att öppna och sluta distinkt, så det är mycket viktigt att det inte går någon ström genom dem när man manövrerar. Ofta är det lättare att använda två mejslar för att sluta dem; en för att skruva med och en för att flytta blecket. Öppna är lite lättare eftersom de faller neråt då.

Dessa används i massor som HSP skriver, speciellt i ström/spänningsmätkretsar i kontrollanläggningar för ställverk och för utlösningskretsar; inte lika vanligt i signal och indikeringar men jag antar att det kan finnas slentrianmässigt där också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.