Nu är det 171 dagar sedan vi fick tillträde till huset efter besiktningen. Det har visat sig att 13 utav 14 st Ethernetuttag (RJ45) inte fungerar i huset och det var ju inget som kontrollerades på besiktningen utan som jag upptäckte när Telia kopplade in fiber i huset. Elektrikerna har antingen kopplat tråd paren fel eller inte kunnat använda kroneverktyg. Har kontaktat elektrikerna och husfirman (vi hade totalentrepenad) flera gånger men inget har hänt. De har ju fått sina pengar men inte levererat vad som stod i kontraktet.
Vad gör man?
Är Garbo försäkringen till någon hjälp? Måste jag vänta tills 1 års besiktningen?
Kan man ta in en annan elfirma som fixar felet och debiterar husfirman? ARN?
Började med att ha 30 meter CAT kabel liggande i korridoren genom hela huset för att kunna se på TV men det är opraktiskt så jag köpte 3 st Wifi6 mesh burkar som fungerar sådär. Huvudroutern får nu stå på golvet vid mediaskåpet i tvättstugan (får inte plats i skåpet som dessutom är en Farradays bur). Kapaciteten blir lidande då backhaul trafiken från de olika enheterna måste samsas om bandbredden i luften (det är bättre att koppla in de som AP via trådbunden 1000BaseT säger "Kjell", men det är ju IEEE802.3 som inte fungerar i huset). Ibland lyckas jag komma upp till 50Mbps till TV:n trots att jag har 500Mbps till huset. Finns dragen ej fungerande RJ45 Ethernet till det andra mediaskåpet bakom TV:n som jag vill kunna använda. Betalade dessutom extra för detta andra mediaskåp.
Betackar mig för lustiga kommentarer som köpa fler Wifi mesh, lägga kabel eller RFC1149...
Vad gör man?
Är Garbo försäkringen till någon hjälp? Måste jag vänta tills 1 års besiktningen?
Kan man ta in en annan elfirma som fixar felet och debiterar husfirman? ARN?
Började med att ha 30 meter CAT kabel liggande i korridoren genom hela huset för att kunna se på TV men det är opraktiskt så jag köpte 3 st Wifi6 mesh burkar som fungerar sådär. Huvudroutern får nu stå på golvet vid mediaskåpet i tvättstugan (får inte plats i skåpet som dessutom är en Farradays bur). Kapaciteten blir lidande då backhaul trafiken från de olika enheterna måste samsas om bandbredden i luften (det är bättre att koppla in de som AP via trådbunden 1000BaseT säger "Kjell", men det är ju IEEE802.3 som inte fungerar i huset). Ibland lyckas jag komma upp till 50Mbps till TV:n trots att jag har 500Mbps till huset. Finns dragen ej fungerande RJ45 Ethernet till det andra mediaskåpet bakom TV:n som jag vill kunna använda. Betalade dessutom extra för detta andra mediaskåp.
Betackar mig för lustiga kommentarer som köpa fler Wifi mesh, lägga kabel eller RFC1149...
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Skall du köra formellt. Så behöver du få felet besiktigat. Det räcker inte med att du påstår att det är fel. Skicka protokollet till husfirman, få du inte respons, så skicka nytt brev där du meddelar att du har för avsikt att ta in en annan firma på deras beskotnad om inte felet är avhjälpt inom ex. 14 dagar (tiden måste vara tilltagen så att den är rimlig, men du behvöer inte ta hänsyn till deras övriga ev. arbetsbelastning.).
Sedan när du har en faktura så du kan påvisa en fakrtiskt kostnad för felet, så kräv husfirman. Du lär inte få dem att betala frivilligt, så du får gå via tingsrätten. Och kronofogden.
Det här är troligen ett såpass litet belopp att det möjligen betalar efter en dom i rätten. Hellre än att sätta firman i konkurs, som är rätt vanligt sätt att slippa betala.
Men som sagt fixa det här själv, det blir billigare, och med avsevärt mindre tidsinsats från dig. När du väl hade betalat husfirman så är det oftast inte lönt att försöka få ersättning, om det inte handlar om enorma summor.
En tänkbar "genväg" som egentligen inte är OK, är om du försöker prata med elfirman som gjort fel direkt, utan att blandas in husfirman mer. Är de seriösa så fixar de detta utan strul.
Sedan kan man iofs fundera över om slutbesiktningen går att reklammera. Osäker på vad som ingår där, men det hade ju varit rätt enkelt att prova uttagen med en kabeltester för 2 - 300 kr (som du själv bör skaffa om du gör detta själv).
Sedan när du har en faktura så du kan påvisa en fakrtiskt kostnad för felet, så kräv husfirman. Du lär inte få dem att betala frivilligt, så du får gå via tingsrätten. Och kronofogden.
Det här är troligen ett såpass litet belopp att det möjligen betalar efter en dom i rätten. Hellre än att sätta firman i konkurs, som är rätt vanligt sätt att slippa betala.
Men som sagt fixa det här själv, det blir billigare, och med avsevärt mindre tidsinsats från dig. När du väl hade betalat husfirman så är det oftast inte lönt att försöka få ersättning, om det inte handlar om enorma summor.
En tänkbar "genväg" som egentligen inte är OK, är om du försöker prata med elfirman som gjort fel direkt, utan att blandas in husfirman mer. Är de seriösa så fixar de detta utan strul.
Sedan kan man iofs fundera över om slutbesiktningen går att reklammera. Osäker på vad som ingår där, men det hade ju varit rätt enkelt att prova uttagen med en kabeltester för 2 - 300 kr (som du själv bör skaffa om du gör detta själv).
Varför skulle en besiktning behövas? Kan man tydligt konstatera och beskriva felet så finns det inget behov av det. Eller menar du att det kravet finns i något standardavtal eller regelverk?
Det är inte så att det bara saknas patch kablar till div uttag i patch panelen?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Entreprenören kan i princip ignorera ett påstående från kunden om att ett visst fel finns. Entreprenören har troligen ett egenkontrollprotokoll (eller ordnar det i efterhand), som påstår att nätverket är korrekt installerat. Ord mot ord.D Daniel 109 skrev:
Ja, detta låter som steg nummer 1. Om du inte har instrument så kanske info om var huset finns kan göra så att du får kontakt med någon på forumet som har och kan assistera. Folk här brukar kunna hjälpa till om de kan.A anis16 skrev:
Det finns skräckexempel där installatörerna inte har en aning om hur det ska kopplas mer än färgerna i uttagen, sen skalar de glatt upp 30cm kabel och nystar upp trådarna så att det blir enklare att få in
Japp har använt en kabeltestare och lite olika så är det ibland 0 ibland 2 ibland 4 ledare av 8 som fungerar. Det enda uttaget som fungerar är till värmenpumpen. Dessutom kopplat in PC (fick leta upp en gammal som hade RJ45) via uttagen i rummen och ifrån patchpanelen till en router på LAN sidan och får inte upp Ethernet på PC. Har även kopplat runt i olika rum för att se om deras märkning av uttag i patchpanelen var rätt.A anis16 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt, det där fixar du på en eftermiddag. KOmmer att ta avsevärt fler timmar att försöka få husleverantören att åtgärda, om de nu redan ignorerar dig.
Har kört med kabeltestare och mellan 0-4 ledare funkar mellan uttag och patcha-panel. Har inte velat öppna upp alla uttag och patchpanel för att se att de följt TIA/EIA T568. Jag bara gissade att de inte använt kroneverktyget rätt och pressat i ledarna i slitsarna. Tycker att detta borde elektrikerna fixa. Det är något jag betalat för.Tomtom79 skrev:
Ja, detta låter som steg nummer 1. Om du inte har instrument så kanske info om var huset finns kan göra så att du får kontakt med någon på forumet som har och kan assistera. Folk här brukar kunna hjälpa till om de kan.
Det finns skräckexempel där installatörerna inte har en aning om hur det ska kopplas mer än färgerna i uttagen, sen skalar de glatt upp 30cm kabel och nystar upp trådarna så att det blir enklare att få in![]()
Suck, har frågat husfirman om jag kan ta en annan elektriker och fakturera dem men de svarar inte på den frågan. När jag hade fel på en toalett som de glömt limma så körde jag samma visa om fakturera via annan VVS men då skickade de faktiskt ut VVS firman som fixade det. Däremot är ju Elektrikerna de haft i huvudhuset helt hopplösa. Har haft en annan elfirma som gjort elen i garaget och han har hjälpt mig att koppla om vissa uttag i huvudbyggnaden som var fel (har säkert fått betala det med men på garage budgeten). Som i alla branscher finns det alltid rötägg men det är ju svårt att hitta när man kör totalentrepenad även om jag faktiskt kollade runt på referenser på snickare och markarbeten innan vi skrev på. Elektrikerna var inte listade så där gick jag på en nitlott.H hempularen skrev:Skall du köra formellt. Så behöver du få felet besiktigat. Det räcker inte med att du påstår att det är fel. Skicka protokollet till husfirman, få du inte respons, så skicka nytt brev där du meddelar att du har för avsikt att ta in en annan firma på deras beskotnad om inte felet är avhjälpt inom ex. 14 dagar (tiden måste vara tilltagen så att den är rimlig, men du behvöer inte ta hänsyn till deras övriga ev. arbetsbelastning.).
Att ta till kronfogden känns tungt. Man blir så jäkla utlämnad. Jag vet att de gjort fel men de struntar bara i mig. Får försöka fixa det själv eller bita i det sura äpplet och anlita någon annan. Har kört kabeltestare och ibland finns det vissa ledare som funkar (0,2 eller 4 av 8). Så borde inte vara helt felkopplat. Får skaffa ett kroneverktyg och ficklampa. Inte helt lätt se färgskillnaden mellan orange, brun, blå speciellt inte på de vit/oranga när man är "färgblind" ;-)
Inte lätt när man är färgblind, finns bara grå och grå/vit i CAT6E. Skall visst vara blå, grön, brun och orange i blandning med vitt men det har jag inte sett ;-)H hempularen skrev: