Vi har en stensatt (egen) brunn i vårt fritidshus. Min fru tycker det är helt onödigt med en brunn då ”vatten finns i kranen”. Dessutom är den murad upp ca 50cm och i ölandssten och hon kallar den ”önskebrunn” vilket man enligt henne inte har på tomten…hon vill helst riva den och fylla igen den då uteplatsen skulle bli bättre. Brunnen kommer att vara kvar eftersom jag visserligen lyssnar på frun i mycket men när det gäller brunnen bestämmer jag…möjligen skulle man kunna ”sänka” den i nivå med gräsmattan? Men det vore bra att kunna ha argument för att övertyga frun om att en brunn kan vara bra att ha? Och vad tror ni om att montera ned den i markhöjd…?

Hur har ni vatten idag - kommunalt ??

Om vatten fortfarande tas ur brunnen så kanske det är dags med en lektion av orsak och verkan, visa hydroforanläggning etc. som gör att det rinner i kran.

Jag håller med att man bör inte röra en brunn som grävdes och byggdes en gång i tiden för att få förutsättning att kunna bo på platsen alls över huvud taget.

möjligen kan man fixa det exteriört, men att fylla igen den... nej! - förr kunde en brunn försörja en hel by...

Försök också med att ta vatten ur brunn för tex. trädgårdsarbete med en pumpautomat och på så sätt visa lite nytta med det och efter att man omsatt lite vatten, skicka in ett vattenprov så att man vet om den duger för förtäring i krisläge (tänk Putin...)

X xxargs skrev:
Hur har ni vatten idag - kommunalt ??

Om vatten fortfarande tas ur brunnen så kanske det är dags med en lektion av orsak och verkan, visa hydroforanläggning etc. som gör att det rinner i kran.

Jag håller med att man bör inte röra en brunn som grävdes och byggdes en gång i tiden för att få förutsättning att kunna bo på platsen alls över huvud taget.

möjligen kan man fixa det exteriört, men att fylla igen den... nej! - förr kunde en brunn försörja en hel by...

Försök också med att ta vatten ur brunn för tex. trädgårdsarbete med en pumpautomat och på så sätt visa lite nytta med det och efter att man omsatt lite vatten, skicka in ett vattenprov så att man vet om den duger för förtäring i krisläge (tänk Putin...)
Stugan har kommunalt vatten och jag tror inte brunnen någonsin varit till dricksvatten. Däremot finns det en hydrofor kopplad som gör att det går att få upp vatten ur brunnen. Den är kopplad till en av utkastarna på huset.

X xxargs skrev:
En full fungerande brunn, tydligen. Skall naturligtvis inte fyllas igen. Jag ryser av bara tanken. Krisläge finns det gott om och av mycket större sannolikhet än att Putin vill dricka brunn hos TS.
(Tänk kolibakterier, Pfas, vattnet slutar komma ur kranen, kostnad, bevattningsförbud etc etc...).

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.