Hej,

Vi håller på att renovera hallen och i hallen finns en trappa ner i källaren som kommer kännas lite väl omodern så nu tittar vi på hur vi kan förnya trappan utan att lägga flera veckor på det.

Såhär ser den ut : http://imgur.com/a/Do2vC

Alla andra hus som vi sett invändigt i kvarteret har likadana trappor och där har man målat den vit vilket också var var tanke från början.

Säg att man skulle bara måla den vit, hur delar man på den? Är ribborna bärande? kan man byta ut trappstegen? De trappor jag sett sen tidigare har haft bärande konstruktion med synliga skruvar under varje trappsteg, här syns inget förutom små hål där det skymtar någon typ av metall? Kan de vara infälld i stummen?

Om nu inte ribborna är bärande, vad skulle kunna vara en passande ersättare? Har funderat lite på glas men det är ingen höjdare att gå o putsa, vi har ju en del barn här.

Ribborna är inte bärande. Det är vagnstyckena som tar lasten. Stegen är infällda i vagnstyckena.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ribborna är bara fallskydd.

D09
Kanske stänga trappan?

Ribborna kanske fungerar att skruva väggskivor i. T ex Trappstegen kan kläs med befintliga renoveringssteg eller bara slipas och målas. Gör ett förvaringsutrymme under trappan.

Bra då vet vi att vi kan montera av ribborna :)

Tittade lite på trappsteg att klä in trappan med men de var ju riktigt dyra!? Generellt verkar det ganska dyrt att köpa trapp tillbehör. Borde det inte gå att limma parkettgolv på stegen? Det låter som en billigare lösning? Finns ju de som bara är 8 mm tjocka.

Tittade även på glasräcken men det sprang snabbt iväg mot 20 000 kr.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
S snowjim skrev:
Bra då vet vi att vi kan montera av ribborna :)

Tittade lite på trappsteg att klä in trappan med men de var ju riktigt dyra!? Generellt verkar det ganska dyrt att köpa trapp tillbehör. Borde det inte gå att limma parkettgolv på stegen? Det låter som en billigare lösning? Finns ju de som bara är 8 mm tjocka.

Tittade även på glasräcken men det sprang snabbt iväg mot 20 000 kr.
Trappräcken är svindyrt.

Jag monterade laminatgolv som sättsteg. Målade furu som steg. Tajt budget ;)

Allt är tillåtet ha ha

• Trappa med sättsteg av laminatgolv och målade furusteg, omgiven av metallräcke och vajrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ribborna i överkant kan jag förstå, men att de skall behövas nere i källaren är ju främst för barn. Vi kör en stålbalk i mitten och raka steg. Blir lite mer "luftigt" i källaren då.

En vän till mig hade en likadan trappa. När de tog bort ribborna kändes den ok, efter någon dag så föll trappen ihop med min vän och hennes bebis på översta trappsteget.

Var försiktiga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.