Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?

VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …

• Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
remrag och 41 till
  • Laddar…
Har du ingen brunn eller tappade de ur vattnet så raskt att det blev en sjö som skadade dina möbler?

• Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Nej, så gör man inte. Man avleder det ner i golvbrunn med slang

Hade de skällt ut mig efter ett sådant påpekande hade jag gett dem svar på tal om att om de orsakar de skador så är det också de som står för kostnaden. Alldeles oavsett ålder på plastmattan.

Jag hade också avkrävt dem svar om vem som är deras chef eller arbetsledare och ringt upp denne och haft ett allvarligt samtal om händelsen och bemötande.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
TessanDoo och 77 till
  • Laddar…
tommib
Det där hände mig också för massa år sedan, minus den otrevliga attityden. De borrade helt sonika ett hål i den gamla pannan för att tömma den. Som tur var såg jag det och tog snabbt fram lite 50 mm avloppsrör som jag lyckligtvis hade liggande och kunde leda iväg det till golvbrunn. Han som borrade verkade genuint förvånad över att det kom så mycket vatten.

Noll planering framåt. Tyvärr rätt vanligt hos vissa.

Som svar på frågan i trådstarten, nej så ska man inte göra.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Vilket stolpskott.
Jag hade med alla medel hållt inne betalningen tills tingsrätten beordrade mig aTT eventuellt betala.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där hände mig också för massa år sedan, minus den otrevliga attityden. De borrade helt sonika ett hål i den gamla pannan för att tömma den. Som tur var såg jag det och tog snabbt fram lite 50 mm avloppsrör som jag lyckligtvis hade liggande och kunde leda iväg det till golvbrunn. Han som borrade verkade genuint förvånad över att det kom så mycket vatten.

Noll planering framåt. Tyvärr rätt vanligt hos vissa.

Som svar på frågan i trådstarten, nej så ska man inte göra.
De tror sig oftast veta bäst, hade hit en från Bravida som skulle tömma systemet och jag bad honom tappa av via värmepumpen eftersom bottenventilen i kombipannan var dålig men nejdå.
Han tog tolvtums skiftnyckeln och tog i för kung och fosterland. Givetvis fick han den inte tät och efter mycket om och men pluggade han röret med ett lock och sade håller det inte tätt får vi byta men då blir det en separat faktura på det. En halvtimme senare droppade det och det visade sig att han mer eller mindre dragit dit det med handkraft och utan gängtape. Gjorde själv om det så det blev tätt.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
remrag och 12 till
  • Laddar…
Om de utryckte sig på det sättet hade jag nog frågat om de glömt att ta sin medicin och bett de lämna huset omedelbart.
Sen ringt företaget och frågat vad det är för jäkla idioter de har anställda.
Beroende på hur de svarar hade bestämt nästa steg.

• Gilla
8082 och 35 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Om de utryckte sig på det sättet hade jag nog frågat om de glömt att ta sin medicin och bett de lämna huset omedelbart.
Sen ringt företaget och frågat vad det är för jäkla idioter de har anställda.
Beroende på hur de svarar hade bestämt nästa steg.
Man kan ju misstänka att TS förmildrar sin egen reaktion något, "blev förskräckt" betyder antagligen hysterisk, skrikande, gapande. Tycker det är helt adekvat av hantverkarna då att be hen hålla käften och att vi annars går.

• Arg
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Urban R och 37 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Tycker det är helt adekvat av hantverkarna då att be hen hålla käften och att vi annars går.
Du har en väldigt udda syn på vem som bestämmer i ett hem!

• Gilla
  • Haha
Tegell och 73 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Man kan ju misstänka att TS förmildrar sin egen reaktion något, "blev förskräckt" betyder antagligen hysterisk, skrikande, gapande. Tycker det är helt adekvat av hantverkarna då att be hen hålla käften och att vi annars går.
Som man brukar säga... lite fuktskador får man räkna med när det kommer en vvsare in i huset...😆

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Byggroda och 37 till
  • Laddar…
Känns som att hantverkarna klantade sig och sen inte ville erkänna detta utan valde att stå på sig, mycket dålig stil. Det är otroligt skönt att erkänna sina fel och be om ursäkt. Kostar oftast mindre ansträngning och är karaktärshöjande 🤔

• Gilla
nnika och 17 till
  • Laddar…
A Amhskåne skrev:
Vad gör jag tycker ni?
Prata med chefen för firman och se ifall han är vettig. Är han vettig så skickar han annat folk + ger någon rabatt som plåster på såren för vad idioterna ställt till med. Man kan ju hoppas de får sparken, men det är antagligen att hoppas på för mycket. Men dessa typer passar uppenbarligen inte för sitt jobb.

Tar chefen sina anställdas parti så hade jag förklarat att jag inte kommer att betala ett öre för deras arbete. Hade han käftat emot hade jag polisanmält idioterna för skadegörelse eller vad man ska kalla det. Se till att spela in samtalet med chefen.

• Gilla
  • Haha
Metafor och 7 till
  • Laddar…
Det är mer effektivt att skicka en kopia på en stämning i tingsrätten och skriva att denna skickas in om de inte åtgärdar vad de orsakat. Det förutsätter så klart att det faktiskt blivit skador. Men har det gått upp vatten mot socklarna som är av spån eller mdf kommer de svälla.

• Gilla
Langos och 3 till
  • Laddar…
S
A Amhskåne skrev:
Jag undrar om det är ok att din VVS montör i samband av byte av värmeanläggning, för att tömma befintlig varmvattenberedare 300 l tömmer vattnet direkt ut på tvättstugegolv som är 40 år gammal och befinner sig i samma plan som bostadsdelen.
När jag blev förskräckt över havet i tvättstugan blev jag utskälld och fick ultimatum att håller du inte käften så går vi!
Jag äger huset … och känner väl till vattenskador … vad säger ni?
Hur skulle. I görat?!
Vad gör jag tycker ni?

VVS firman har inte innan detta skedde informerat om sitt tillvägagångssätt så socklar på skåp och så vidare kunde skyddas.
När jag sa att plastmattan är ju 40 år gammal så man kan inte anse den helt vattentät … då fick jag till svar att då skulle jag väl h sett till att lägga om den i så fall …
"Byte av värmeanläggning". Dom gör så för att få glid på golvet, alltså när dom flyttar tex. frånluftsvärmepumpar och annat. Är inte mattan tät, så skall du byta så klart.

Vad är det eg. dom bytt? Du har inte angett fabrikat/modell, varken på värmeanläggning eller varmvattenberedaren.

Vem har träsocklar på underskåp ( i våtutrymme) nu för tiden?

• Gilla
P skum och 2 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
"Håll käften annars <whatever>" är aldrig någonsin "helt rätt" reaktion i arbetslivet. Inte som hantverkare och inte i någon annan roll. (Då menar jag inte "kunden har alltid rätt" utan kunden kan ha helfel så att man kan behöva avbryta ett jobb eller t.o.m. göra en polisanmälan.)
Utöver det så är det ju rena spekulationer om vad som "egentligen hände" du kommer med.

• Gilla
Byggroda och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.