106 792 läst ·
214 svar
107k läst
214 svar
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Varför skulle de inte ha några krediter ? 🤔M Magnus Wassborg skrev:
...och varför skulle de kräva stora summor i förskott ?
Har jag fullt i kalendern och folk ändå vill ha en offert och jag ska lyckas göra jobbet så innebär det att jag får jobba övertid, kvällar och helger för att hinna med jobben och då vill man tjäna lite extra för det precis som anställda har OB-ersättningar typ... och då lägger man kanske ett högre pris... (än om detta kändes mer som ocker dock)
Detta betyder knappast att jag inte är kreditvärdig eller att jag kräver kunden på förskottsbetalningar. 😱👎
Redigerat:
Tack för ditt utförliga svar, till stor hjälp med konkreta (och kunniga) svar när vi jämför offerter. Helt rätt noterat också med taket, vi har målare på plats för annat jobb i lgh så tanken var att han skulle fixa det. Nu har vi skippat takbytet då det funkar att behålla det gamla. Golvavjämningen, det står i offerten att dom endast debiterar det material som går åt. Men inte lätt att hålla koll på som kund. Stort tack!👌Paul-Staffanstorp skrev:
Till och börja med så vill jag bara nämna att det är svårt och jämföra priser när man pratar lägenhet kontra hus för det är en avsevärd skillnad i arbete och betydligt mer komplicerat när det är lgh både vad gäller parkeringar, tidsåtgång och släpande på material och maskiner etc. samt kontakter med vaktmästare och föreningar.
BRA där att ni lämnar rotavdraget därhän... 👏👏👏
Är så trött på och läsa inlägg där folk blandar in rotavdraget i diskussionerna och ändå inte lägger upp helheten så man vet vad som är material och arbete etc. så man kan aldrig konstatera om siffrorna är rimliga eller inte så jag råder ALLA som ger sig in i diskussioner om kostnader att göra detsamma som er för då är det betydligt mycket enklare att se hur siffrorna lirar med varandra. 😀👍
- Till er offert enligt följande med kommentarer sett med mina ögon:
Det jag framförallt reagerar på som sticker ut är följande och då räknar jag med en timdebitering på 600/h exkl. moms:
* Golvavjämning för 12000kr
Tar normalt sett aldrig mer än på sin höjd 6-8h i anspråk och känns därmed som dubblad kostnad.
* Mira x-plan 16 säckar
Detta motsvarar 320kg / 4kvm = 80kg/kvm / 1,7mm vilket ger 47mm tjockt flytspackel 😱
Halva mängden brukar det gå åt i de badrum jag gör.
* Tätskikt material Mira
Antingen är Mira brutalt dyrare än flertalet andra på marknaden eller så är priset typ dubblat här med.
* Elarbeten
Tror inte jag under mina 20år varit med om att elarbetena tar 4 arbetsdagar (32h) i ett badrum på 4kvm. 😱
Besök 1 = 4h för att ändra och flytta runt samt dra nytt
Besök 2 = 2h för att lägga golvvärmen
Besök 3 = 4h för att ansluta och starta upp allting
Tar man till några timmars reservtid så är man knappt uppe i 2 dagar (16h) ens.
* VVS-arbete
Detta är värre tilltaget än elektrikern då rörläggaren tydligen ska flytta hem till er i två veckor (79h) 😱👎
Har själv nyligen kört ett ganska komplicerat projekt där rörläggaren fått komma 5ggr och sätta säkervattenskåp, dra om rörirör i skyddsrören, flytta brunn, koppla in ett utekök med VVB, montera fixtur för vägghängd toalett, montera vattenutkastare, slutmontera badrummet med toalett, blandare, takdusch etc. och han kom upp i hela 23h, förvisso i en villa men 79h är fullständigt orimligt.
* Måla o spackla taket
Det enda som sticker ut som BILLIGT för oftast ligger de flesta målares debitering för ett badrumstak på typ 5000 ex moms och detta blir 3000 vilket gör det billigt men de kanske inte anlitar en renodlad målare att komma dit 4ggr för spackling och målning utan tar en av sina andra gubbar till detta medan de ändå är på plats.
Detta är väl det som jag reagerar mest på.![]()
Låter helt orimligt dyrt, har hört att vissa företag, då de har överlag mycket jobb, kan göra så att de lägger en helt sjukdyr offert o ser om der blir "napp" o sedan i bästa fall anställer nån "hyrpersonal" fört att sköta jobbet. Den e ju inte dum som begär utan den som betalar. Kolla med nåt annat företag. Lycka till.I Iris Stockholm skrev:Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.
Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.
Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.
Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?
Hyra rivningsmaskiner………4 375
Täckning, rivning, bilning…..36 000
Bygg, puts, ny gipa tak, ….. 70 000
all montering inredning
Byggmaterial………………..20 000
Golvavjämning……………..12 000
Material för flytspackling……1 875
Mira x-plan 16 säckar……….5 780
Tätskikta vägg o golv………..6 500
Tätskikt material Mira……..10 625
Plattsättning………………..39 000
Fogning……………………....6 500
Fix, fog, silikon……………...5 625
Elarbeten…………………..24 000
Elmaterial…………………...5 250
Spottar, 4 st………………...3 750
Golvvärme T2 blå………….6 875
VVS-arbete……………….59 500
VVS-material……………..22 500
Måla o spackla taket…..….3 750
Avfallshantering……………6 200
Resor………………………..6 250
Totalt…………………. 369 355 kr
Tillkommer utöver offert:
Unidrain, arbete o material …10 000
Större plattor på vägg o golv..14 500
Det vi köper själva* ………….50 000
Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!
Allt är nog lite vad man beställer. Jag själv renoverade för 10år sedan vårat badrum själv utan hantverk, och den totala kostnaden för 7m2 blev runt 100 000kr. Misstänker att hantverkarna hade kostat 50-100tkr. Så att badrum nu kostar 200-350tkr kan jag faktiskt förstå.
Det är ju rätt anmärkningsvärt om byggarbeten (och material) har nästintill dubblats i pris sista 10 åren. Medellöner och köpkraft har ändrats ungefär lika, 20% på dessa 10 år enl chatgpt. Undrar om byggarbetare haft en betydligt högre löneökning, eller byggbolagen mycket större vinster?ymmij12 skrev:
Hur fan har "vanligt folk" råd att tex byta ett badrum om det kostar 300.000? Det tar en bra stund att spara ihop, det blir ganska hög ränta / amortering om man lånar för det.
Allt kostar!S saltet skrev:
Det var ett rimligt pris!N noone70 skrev:
Discoman skrev:
Gjorde om mitt badrum i samma storlek och jag gjorde allt själv och det gick löst på 100 000kr så du har fått ett bra pris!Discoman skrev:
Kan tillägga att jag är utbildad kakelsättare och mattlägare och jobbat dagligen inom byggbranschen har även jobbat inom vvsbranschen så jag kan min sak tror jag! Allt material kostar!
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Den visar hur sjuka priserna idag har blivit och kan kanske vara en fingervisning om vad det borde kosta. Ang. en annan del av landet, så har jag hjälpt min son som bor i Stockholm med att hitta vettiga byggare med ungefär samma prisnivå som mitt företag skulle ha haft idag. Det finns seriösa, Svenska byggare även i Stockholm.V Vanbeasten skrev:
Ta in minst 3 offerter.I Iris Stockholm skrev:Hej alla kloka o kunniga på forumet. Vi flyttar till brf (69), norra Storstockholm, och vill uppdatera badrummet på ca 4 kvm. Nuläge; 2019 kaklades väggar (snyggt), spottar i sänkt tak, tyvärr behöll man plastmattan.
Nu vill vi lägga golvklinker med golvvärme (el). Flytta toa- och handfat avloppen 30 cm för att göra plats för tvättstapel. Installera handdukstork (el). Avlopp för tvättmaskin och dusch finns på rätt plats.
Tänkt företag har varit på plats och lämnat offert. Till saken hör att vi tidigare gjort två badrum med företaget ifråga och varit mycket nöjda med allt. Även besiktningsmannen var mycket nöjd när vi gjorde besiktning inför husförsäljning. Men gör vi en jmf med deras tidigare badrumsrenoveringar hos oss 2017 o 2021 har priserna ökat dramatisk.
Nu till offerten som jag undrar över, är den rimlig? Vi kan lämna ROT-avdraget därhän, det är brutto kostnaden som är intressant. Vi köper själva klinker, tvättställ/toa, duschväggar, duscharmatur, handdukstork och inredning, vi räknar med ca 50’ för det*. Men dom monterar. Enligt företaget måste även väggar o tak göras om pga att tätskikt bryts?
Hyra rivningsmaskiner………4 375
Täckning, rivning, bilning…..36 000
Bygg, puts, ny gipa tak, ….. 70 000
all montering inredning
Byggmaterial………………..20 000
Golvavjämning……………..12 000
Material för flytspackling……1 875
Mira x-plan 16 säckar……….5 780
Tätskikta vägg o golv………..6 500
Tätskikt material Mira……..10 625
Plattsättning………………..39 000
Fogning……………………....6 500
Fix, fog, silikon……………...5 625
Elarbeten…………………..24 000
Elmaterial…………………...5 250
Spottar, 4 st………………...3 750
Golvvärme T2 blå………….6 875
VVS-arbete……………….59 500
VVS-material……………..22 500
Måla o spackla taket…..….3 750
Avfallshantering……………6 200
Resor………………………..6 250
Totalt…………………. 369 355 kr
Tillkommer utöver offert:
Unidrain, arbete o material …10 000
Större plattor på vägg o golv..14 500
Det vi köper själva* ………….50 000
Dvs vårt 4 kvm lilla badrum skulle kostar 445 000 kr (exkl ROT), hur är det möjligt, rimligt? Tacksam för input på smått som stort!
Ja egentligen skulle man ju kunna ta tjänstledigt istället och leva själv på pengarna för arbetet.B Blandaren skrev:Ett stort problem idag är att så många är livrädda att göra någonting själv. Förmodligen dåligt självförtroende.
Det finns en uppsjö med information på nätet och YouTube hur man ska gå tillväga. Vissa saker måste man givetvis ta hjälp till som elektriker och eventuellt rörmokare.
Men merparten klarar man om man inte har tummen helt i hand.
Likaså känslan när allt är klart att veta detta har jag fixat själv och sparat typ 200k.
Så var inte rädda att göra själv. Var försiktiga med el o vatten bara.
Låt er inte bli uppkörda av företag som skär guld på er rädsla.