5 528 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Hur är dessa bolåneräntor möjliga?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Dom som har väldigt låga har väl varit smarta eller haft tur och bundit dom när det var lågt för några år sedan.
Mvh
1,28%
Mvh
1,28%
Det är väl tveksamt att alla fyllt i uppgifterna korrekt....N nicmarxp skrev:Hej alla!
Jag satt och jämförde bolåneräntor här på Byggahus och reagerade på några poster i listan över rapporterade räntor, sorterat från lägsta. Särskilt dessa fångade min uppmärksamhet:
- 1,70 % hos Nordea för ett lån på 3 400 000 kr, 1 års bindningstid, 81 % belåningsgrad (rapporterat juni 2025)
- 2,14 % hos Nordea för samma belopp och belåningsgrad, men 3 mån bindningstid (rapporterat i april)
- 1,50 % hos Handelsbanken för ett 3-årigt lån (rapporterat dec 2024)
Det verkar väldigt märkligt med tanke på att Nordeas listränta för rörligt lån idag ligger på ca 4,04 %, och snitträntan för nya lån ligger runt 3 % beroende på bindningstid och belåning. Även om man får rabatter, känns det svårt att förstå hur en så låg ränta som 1,70 % ens är möjlig under våren/sommaren 2025, särskilt vid hög belåningsgrad.
Jag undrar därför:
Jag frågar inte för att misstänkliggöra någon användare, utan bara för att försöka förstå.. för om detta verkligen stämmer, är det ju fantastiskt att någon lyckats få så bra villkor!
- Är det någon som vet om detta kan bero på någon särskild kampanj eller intern förhandling?
- Kan det vara inaktuella uppgifter som blivit felrapporterade?
- Eller speglar det kanske något annat än ett faktiskt bolån, t.ex. ett internt överflyttat lån från en gammal bunden ränta?
- Eller har någon råkat lägga in sin sparränta? 😂
Någon som har nån aning? 🙂
Om jag förstår ICAs maxade kampanj så erbjuder dom just nu en 3mån ränta på 2.21%
Eller har jag missuppfattat kampanjen. Är den bara att alla oavsett storlek på ica inköp får bästa räntan 2.71%?
Eller har jag missuppfattat kampanjen. Är den bara att alla oavsett storlek på ica inköp får bästa räntan 2.71%?
Redigerat:
Fyller man i uppgifter om lön och bostad kommer man som vanligt långt under listränta. Förhoppningsvis under snitträntan.N nicmarxp skrev:
Skulle dom ha 0.5% under föregående månads snittränta så är det ju riktigt bra. Men kampanjen är väl till för att vilseleda...
Klicka här för att svara