Dom som har väldigt låga har väl varit smarta eller haft tur och bundit dom när det var lågt för några år sedan.
Mvh
1,28%

@
N nicmarxp skrev:
Hej alla!

Jag satt och jämförde bolåneräntor här på Byggahus och reagerade på några poster i listan över rapporterade räntor, sorterat från lägsta. Särskilt dessa fångade min uppmärksamhet:

• 1,70 % hos Nordea för ett lån på 3 400 000 kr, 1 års bindningstid, 81 % belåningsgrad (rapporterat juni 2025)
  • 2,14 % hos Nordea för samma belopp och belåningsgrad, men 3 mån bindningstid (rapporterat i april)
  • 1,50 % hos Handelsbanken för ett 3-årigt lån (rapporterat dec 2024)

Det verkar väldigt märkligt med tanke på att Nordeas listränta för rörligt lån idag ligger på ca 4,04 %, och snitträntan för nya lån ligger runt 3 % beroende på bindningstid och belåning. Även om man får rabatter, känns det svårt att förstå hur en så låg ränta som 1,70 % ens är möjlig under våren/sommaren 2025, särskilt vid hög belåningsgrad.

Jag undrar därför:
  • Är det någon som vet om detta kan bero på någon särskild kampanj eller intern förhandling?
  • Kan det vara inaktuella uppgifter som blivit felrapporterade?
  • Eller speglar det kanske något annat än ett faktiskt bolån, t.ex. ett internt överflyttat lån från en gammal bunden ränta?
  • Eller har någon råkat lägga in sin sparränta? 😂
Jag frågar inte för att misstänkliggöra någon användare, utan bara för att försöka förstå.. för om detta verkligen stämmer, är det ju fantastiskt att någon lyckats få så bra villkor!

Någon som har nån aning? 🙂
Det är väl tveksamt att alla fyllt i uppgifterna korrekt....

Attitudeswe
Om jag förstår ICAs maxade kampanj så erbjuder dom just nu en 3mån ränta på 2.21%

Eller har jag missuppfattat kampanjen. Är den bara att alla oavsett storlek på ica inköp får bästa räntan 2.71%?

Redigerat:
Var ser du detta? När jag kollar på https://www.icabanken.se/lana/bolan/ så står det 3.53% på 3 månader, och 0.5% rabatt, så det blir isåfall 3.03%. På längre perioder är den högre.

• Tabell över bolåneräntor med bindningstider, räntor och snitträntor och erbjudande om ICA stamkundsrabatt på 0,5% mellan 18 aug-14 sep 2025.
Attitudeswe
N nicmarxp skrev:
Var ser du detta? När jag kollar på [länk] så står det 3.53% på 3 månader, och 0.5% rabatt, så det blir isåfall 3.03%. På längre perioder är den högre.
Fyller man i uppgifter om lön och bostad kommer man som vanligt långt under listränta. Förhoppningsvis under snitträntan.

Skulle dom ha 0.5% under föregående månads snittränta så är det ju riktigt bra. Men kampanjen är väl till för att vilseleda...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.