Hej,
jag planerar för ett badrums-projekt i min källare.

Det färdiga rummet ska innehålla duschhörn (vätter mot 2 ytterväggar), badkar (mot en yttervägg), bastu (mot en yttervägg), toa.

förutsättningar
rummet är ett gammalt pannrum i källaren på huset (byggt ca 1955)
rummet har två ytterväggar och två innerväggar
ytterväggarna är
uppbyggda av lättbetongblock (tror jag)
utvändigt dränerade 2014 (typ platon och 50mm isolering på det)
invändigt putsade och målade "nån gång före vi köpte huset"
golv
golvet är oisolerad betong med 'måttlig' fuktvandring (en pappkartong kan stå på golvet utan att missfärgas/blottna).
avloppsbrunnar ska "flyttas runt lite" och sedan ska fallen flytspacklas
målas med diffusionsöppen golvfärg för våtrum
innertak
vitmålad betong, kommer ev att målas

Nu till frågorna, jag planerar att sätta fibo-skivor på väggarna (förutom där bastu ska byggas), kan någon hjälpa mej hitta information som kan appliceras på mina förutsättningar? tex

Jag planerar att sätta fibo-skivor på väggarna (förutom där bastu ska byggas), kan någon hjälpa mej hitta information som kan appliceras på mina förutsättningar? tex

- hur ansluter jag skivorna mot golv?
- i dusch-hörn?
- generellt?
- hur monterar jag skivor mot yttervägg?
- i dusch-hörn?
- generellt?
- hur ansluter jag skivor mot tak?
- i dusch-hörn?
- generellt?
- hur monterar jag skivor mot innervägg?
- ventilation av utrymme mellan yttervägg och skiva?
- ventilation av utrymme mellan innervägg och skiva?

Någon som har erfarenhet av liknande projekt? med skivor på källarväggar?

Jag har kontaktat fibo tresbo och de pekar på monterings-dokument som säger "kontakta kundtjänst" så det är lite av en dead end 😂

"Denna monteringsanvisning gäller för utrymmen ovan jord, för källare eller motsvarande ta kontakt med vår kundtjänst" (från https://fibo.no/content/uploads/2020/11/Installation-Fibo-på-mur-SE-0520-LQ.pdf )

Tacksam för all input.

(jo bilden är "lånad")

• Modernt badrum med fristående badkar, duschhörna med hylla för schampo, och vit handfat på väggmonterad bänk; fönster ger naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
Fibo-skivor består av laminatbeklädda plywodskivor och det krävs en del eftertanke för att sätta upp dessa i källarutrymmen. Jag skulle välja någon annan lösning utan organiskt mtrl.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur är skicket på den målade putsen? Sitter färgen kvar? eller har den släppt/bubblat?

I min källare (som ännu ej behövs dräneras om) tänkte jag hålla mig till putsväggar även i badrum/relax.
Putsen hos mig är som tur är ännu omålad. Så jag tänkte bara snygga till eventuella skador och sedan måla med silikatfärg (som jag redan gjort i andra delar av källaren.
OM det sen tidigare är målat med fel färg kanske man behöver slipa ner denna. Men om den har suttit ett bra tag utan släpp eller bubblor så kan man chansa och låta gamla färgen vara kvar under.

Jag tänkte sätta kakel enbart i dusch-hörnan och undvika organiska material. Skulle inte vara komfortabel med att sätta fibo mot en yttervägg i källare.

Det finns lite färgsläpp just nu. Föregående ägare påstod att det var silikatfärg men svårt att veta (?).

Jag tycker inte att det är en given lösning med skivor i källarmiljö men är intresserad av att undersöka olika erfarenheter på ämnet.

Du nämner ”slipa putsen” - erfarenheter på det? Hur gör man för att få ett hyfsat plant resultat?

Någon med erfarenhet av att kakla på putsad och målad vägg? Tips för att undvika att kakel släpper tex pga att färgen släpper?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.