När/om jag byter mätartavlan, så ska ju den lilla lådan bort med inkommande mätarsäkringarna bort antar jag. Eller ska man bygga vidare så man behåller dessa säkringar? Finns det mätartavlor för enbart mätaren och huvudbrytare?

Ska den bort måste ju servissäkringarna ute vid gatan brytas. Ska nätägaren göra det?

När man byter mätartavla så måste nätägaren och den behörige samarbeta, den kontakten sker mellan dom två och aldrig mellan nätägaren och abonnenten.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Men om det finns en behörig på firman kan väl _coffe_ arbeta under dennes behörighet och göra själva jobbet med att byta mätartavla i samarbete med nätägarens personal?

Självklart kan han göra det, bara för den behörige att anmäla jobbet. Ja kanske en registrering också hos den leverantören också om det inte jobbats där tidigare.

Jag tänkte på det. Huvudbrytaren är plomberad med en riktigt gammal bly-plombering. Behöver den vara det?

Numer använder man inte blyplomber utan en plomberingar av plast som är mycket svårare att manipulera och huvudbrytaren ska inte vara plomberad däremot den kåpa som sitter över anslutningsplinten.

_coffe_ skrev:
När/om jag byter mätartavlan, så ska ju den lilla lådan bort med inkommande mätarsäkringarna bort antar jag. Eller ska man bygga vidare så man behåller dessa säkringar? Finns det mätartavlor för enbart mätaren och huvudbrytare?

Ska den bort måste ju servissäkringarna ute vid gatan brytas. Ska nätägaren göra det?
Detta är dina mätarsäkringar (närmare bestämt nätägarens, du får inte röra dem) och de ska finnas kvar, alltså de ska finnas omedelbart före mätaren.
Om säkringslådan där under ersätts så behöver ju inkommande kabel skarvas. Detta är något den behörige får ta med nätägaren.

Byter jag mätartavla finns det ju nya säkringar på den tavlan, i vart fall dom olika jag hittills sett på nätet.

Så här ser själva plåten vid huvudbrytareb ut, skruven uppe till vänster sitter med en sån där gammal bly-plombering. Jag antar att den är okej att bryta eftersom mätaren sitter ovanför med plomberade anslutningar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är servicesäkringar (troligen inte för den sitter troligen i inkommande kabelns matande ända) så är det nätägarens, är det mätarsäkringar är det dina. På en ny mätartavla sitter det oftast nya mätarsäkringar och den är internt färdigkopplad så att det bara är att ansluta in och utgående ledningar samt ansluta mätaren. Nätägaren ansvarar för och ansluter inkommande ledning och mätare, utgående ansluter din elektriker. Och det är bara nätägaren och den behöriga installatören som får bryta plomberna. Den behörige gör då en anmälan till nätägaren (nätägaren godtar bara att en registrerad behörig bryter en plomb).

Den får inte brytas, det finns anslutningar på omätt sida där och därför den plomberats. Nu är ju hela lådan under oplomberad men så brukade det göras på den tiden. Du ska ju ha tillgång att byta mätarsäkringar.

Förstår inte varför du tassar så kring ämnet, har du inte möjlighet att få formell hjälp av någon behörig för att ordna mätarfrågan? Det vore perfekt att byta/flytta så du får vettiga förutsättningar för ditt centraljobb. Ska jag vara helt ärlig undrar jag om du har tillräckliga grundkunskaper för detta och om du öht jobbar med el, men det kan givetvis vara fel antagande.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nätägarna är jätteglada om man har möjlighet att flytta ut mätare utomhus, så glada att de gör jobbet gratis.

Så om du vet vart inkommande el kommer till huset och kan sätta ett skåp i närheten så kommer nätägaren att fixa det. Sedan kan du gå med en ny matarkabel från det skåpet till en plats du vill och sätta upp ett säkringsskåp som du kan göra vad du vill med..

Gjorde detta själv, då jag hade, inte lika rörig, men nästan och den satt mycket dumt till.. Mycket bättre nu och den går att bygga ut med nya anslutningar när jag behöver..

Nja, en del nätägare är med och bekostar flytt/utbyte av mätarskåp men långt ifrån alla.

elmont skrev:
Nja, en del nätägare är med och bekostar flytt/utbyte av mätarskåp men långt ifrån alla.
Ok. Då hade vi tur då. Det var Vattenfall..

Antaganden om att jag far med osanning är en av de största anledningarna till varför jag nästan alltid enbart läser i forumet och struntar i att skriva något. Om det nu är så jäkla hemska frågor och för många livsfarliga hemmapulare i det här landet fattar jag inte ens varför denna forumdelen finns. Byta glödlampa behöver man med största sannolikhet inte starta en tråd för. Om inte annat kan det ju finnas en klistrad och så är de det.

3 år med el i gymnasiet och 8 år med högspänning och automation räknas troligtvis inte eftersom jag inte är installationselektriker. Men skit samma. Lås tråden, det räcker med info.

Och eftersom du frågar om lite "basic" så tror man kanske att frågeställaren har lite brister i kunskaperna trots all utbildning och praktik.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.