Hej
Köpt en ny elmotor till en verkstadsmaskin och undrar till vilka skruvar L1,L2 och L3 ska kopplas.
Bilden visar kopplingsplinten, anslutningarna till vänster kommer från motorn, den längst ner (kabeln är märkt U2, de övriga 2 saknar märkning. 3 fasen är redan framdragen från tidigare installation (brun, svart, grå samt jord
Köpt en ny elmotor till en verkstadsmaskin och undrar till vilka skruvar L1,L2 och L3 ska kopplas.
Bilden visar kopplingsplinten, anslutningarna till vänster kommer från motorn, den längst ner (kabeln är märkt U2, de övriga 2 saknar märkning. 3 fasen är redan framdragen från tidigare installation (brun, svart, grå samt jord
I 90% av fallen ska motorn Y-kopplas. Bild hur finns i locket. Nu är den D-kopplad. Men låt en kunnig person kolla detta.W wilmathecat skrev:Hej
Köpt en ny elmotor till en verkstadsmaskin och undrar till vilka skruvar L1,L2 och L3 ska kopplas.
Bilden visar kopplingsplinten, anslutningarna till vänster kommer från motorn, den längst ner (kabeln är märkt U2, de övriga 2 saknar märkning. 3 fasen är redan framdragen från tidigare installation (brun, svart, grå samt jord
Som sagt, för ett korrekt svar krävs en bild på märkskylten också.
Ex.vis står det 400/690V ska den vara D-kopplad som den är nu.
Ex.vis står det 400/690V ska den vara D-kopplad som den är nu.
Är det en ny motor? Om det bara står en spänning på märkplåten och den är D-kopplat så får man väll gissa att det är så den skall kopplas. Du lägger sedan en fas per bleck och växlar två av dem om den går åt fel håll.
Om motorn är ny så får man nog anta att blecken ligger rätt för angiven spänning.
Hej
Jepp det är en helt ny motor och det är endast 3 kablar anslutna till motorns lindningar. den nedersta i vänstra hörnet är märkt U2. jag får tillkalla kavalleriet.
Tack för Era svar
Jepp det är en helt ny motor och det är endast 3 kablar anslutna till motorns lindningar. den nedersta i vänstra hörnet är märkt U2. jag får tillkalla kavalleriet.
Tack för Era svar
Tyvärr är det inget mer att se, jag har lossat plinten och de 3 kablarna för svinner in i själv motorn
Jag insåg inte den detaljen när jag först såg bilden. Men det är alltså bara tre trådar från blecken in i motorn? Då kan du inte välja om den skall Y-kopplas eller D-kopplas. Det är bara att lägga en fas per bleck och slå på. Går den åt fel håll byter du plats på två faser. Illustrationen du ser i inlägg #3 gäller om du har sex trådar från plinten in i motorn och är helt irrelevant för din motor.W wilmathecat skrev:
Anslut nu dina faser till plinten och se till att du får bra kontakt både in mot motorn och din kabel. Du har ju visat skylten och beskrivit allt bra så inget att tveks på.W wilmathecat skrev:
Y-punkten är gjord inuti motorn och inget som går att koppla om. Normalt ligger sex ändar ut ur motorn då kan man koppla Y eller D men inte i ditt fall.
Hej och tack för alla svar😀.
Det var bara att koppla in den, ja jag fick växla 2 faser för motorn gick först åt fel håll.
Tack igen/
Det var bara att koppla in den, ja jag fick växla 2 faser för motorn gick först åt fel håll.
Tack igen/
Klicka här för att svara