Håller på med en temporär quickfix av badrummet som bör räcka i ett-två år - medan vi planerar och budgeterar för riktiga renoveringen. Har nu stött på problem vid montering av ny, vägghängd, toalett. Den gamla följde förstås äldre standard med 180mm höjdskillnad mellan bultar och avloppsanslutning, den nya har 100. Enklast vore såklart att välja en annan modell, men vi vill helst kunna använda den vi köpt även vid faktisk renovering, och då inte binda upp oss till ganla mått igen. Så nu funderar jag på vad annat vi kan göra.

Ett alternativ är att försöka återanvända avloppet, och då ta bort de gamla bultarna, köpa nya skrivstift och fästa på rätt höjd. Hela wc:n kommer då hamna lite lågt, ca 2-7 cm, beroende på vilken monteringsanvisning jag läser, men med tre små barn kanske det rentav är något positivt. 😅 Dock måste jag då hitta en manschett som passar en muff och inte ett rör, eftersom det såklart (typ allt är knas i huset) sitter en böj med muff istället för rakrör i väggen nu (se bilder nedan).

Ett annat alternativ är att försöka återanvända bultarna men fixa avloppet. Då hamnar stolen istället 6-1 cm för högt, beroende på monteringsanvisning, om det ens går. De verkar nämligen sitta 22 och inte 23 cm isär, och man ska ju använda någpt slags stöd i de ovala hålen som inte ger särakilt mkt justeringsutrymme i sidled. Dessutom vet jag inte hur jag ska fixa avloppet. Hade det varit rakrör hade jag kanske kört på en excentrisk stos med 80mm förskjutning, men nu går det ju ktne. Att såga av muffen ich klämma in en stos direkt i en böj går ju inte (åtminstone om jag förstått allt rätt).

Funderar på om jag kan komma åt att ta bort eller såga av böjen och använda en flexibel stos, som kläms in i det kvarvarande röret och sedan böjs till och förs ut ur väggen på lämplig höjd? Någon som har erfarenheter av flexibla stosar? Eventuellt gör jag både detta och använder nya skruvstift, så blir det inga höjdavvikelser alls. Ett av de problemen med denna lösning är dock träbjälken de fäst som stabilisering av gamla böjen, den verkar vara fäst nedtill. Men det går säkert att komma åt den på nåt sätt.

Någon som har en annan smart lösning, eller viktiga varningsflagg etc? Bör jag hellre såga av röret längre in och bygga ny lösning med vanliga rördelar? Befintliga skarvar till böj och rakrör verkar såklart sitta precis under väggens reglar...

Och ja, jag vet att våtskikt etc inte alls uppfyller krav i detta galna gamla hus, det fixas vid riktiga renoveringen är det tänkt. Nu vill vi mest få till så vi har två fungerande wc i huset under tiden vi jobbar oss fram dit.

Bilder:
Överblick av hur det såg ut bakom gamla toaletten.

Utsnitt av en båtinteriör med ett runt avgasrör i en träpanel, omgiven av en vit yta. Golvet har smuts och en trasa ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild ingång gammalt avlopp (bonusfråga, hur får vi enklast bort kalkavlagringar i rören, vågar vi använda rensvajer och försöka slå bort/sönder i gamla pvc-rör från 70? Det som var närmast utgången har vi ju kunnat plocka bort, men tänker längre in, där det nu uppstått "trösklar"...)

Öppning av ett smutsigt svart rör mot en träpanel, med damm och smuts synlig inuti röret.
Skapa konto

Böjen direkt bakom "innervägg", med reglar som bultarna sitter i på bägge sidor (och kallvattenrör i gammal isolering till höger, det som går till cisternen, under avloppet skymtas elementröret)
Träbjälkar och en bit av en grå betong- eller stenyta i ett byggprojekt.
Skapa konto

Rakröret på andra sidan regeln: Inuti en trång väggkonstruktion med synliga träbjälkar och rör.
Skapa konto

Överblick ovanifrån på "vägg" och reglar bakom. Det mörkare bruna är våtrumsmatta, väggen är ngt slags tjockare spånskiva, ca 2cm.

Tack till alla som orkat läsa ända hit. Än större tack im ni har klok input att ge.

• Hand håller ficklampa över ofärdigt kaklat område med mönstrade blå och vita plattor intill trasigt trä och rör.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.